Jeg benytter allerede Dinero, men kunne godt tænke mig at dykke dybere ned i de forskellige bogføringsregler og hvordan et regnskab fungere og hænger sammen, og er derved løbet ind i en lang række spørgsmål med dobbelt bogføring i balancen.
Jeg har vedhæftet et billede af hvordan jeg tænker det vil fungere for de forskellige bogføringer, men jeg er super usikker på det hele med materielle anlægsaktiver og momsafregning.
Jeg er lidt usikker på om du forsøger at forstå relationen til egenkapitalen, eller at lave korrekt bogføring.
Kontoplanen er basalt set splittet i 3 dele. Aktiver (hvor da har dine anlægsaktiver, bankkonto mv) passiver (egenkapitalen, gæld og andre forpligtelser).
Den sidste del er din "drift".
Driften eller resultatopgørelsen viser hvordan dit overskud eller underskud er fordelt på forskellige typer af omkostninger (varekøb, telefon, internet, forsikringer osv). Den første del af din resultatopgørelse viser din omsætning (her krediteres dine fakturaer og kreditnotaen debiteres).
Når man lukker året "dræner" man driften og overfører den til egenkapitalen. Balancen vil da primo i nyt år være i balance. Aktiver og passiver skal stemme. Som regel har man et regnskabssystem der klarer denne øvelse.
Spørgsmålet og billedet henvender sig til hvordan balancen skal se ud, når man bogfører de forskellige ting. Fx. når man får en faktura betalt, hvordan skal det så bogføres i balancen. Skal det debiteres i Bank og krediteres i Ubetalte fakturarer fx.
Beklager mit spørgsmål er lidt svært formuleret. Jeg ved ikke om jeg misser et step før eller efter, da min viden omkring dette er ret begrænset.
det bliver jo igen noget der giver sig selv. Du skal jo have en faktura før du kan kreditere noget - du må ikke bare bruge kreditnota til at udbetale penge på
Så du vælger den faktura og så krediter - så udlignes fakturaen lige modsat den blev bogført = salget stilles i 0 og kundens debitor konto ligeså
Går ikke ud fra du krediterer efter kunden har betalt - det er jo mildest talt ikke normalt - men skulle det ske, så du skal tilbage betale - så er modkonto jo bank i stedet for kundens debitorkonto. Igen - tvivler lidt på du bruger Dineros automatikker - både når du skal udstede en faktura og hvis du skal kreditere en udstedt faktura - Anbefaler gerne min bog en gang til fra første svar i alle fald -
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jo, jeg bruger Dinero. Jeg har indtil nu ikke haft brug for at lave en kreditnota til en kunde, så jeg kender ikke bogføringsreglen, derfor jeg spørger.
Så det er rent hypotetisk, fordi jeg gerne vil lære bogføringsreglerne. Ikke fordi jeg sidder manuelt og laver regnskab.
Det ser ud til jeg må få købt mig et par bøger omkring bogføring eller få fat i en revisor til at forklare bogføringsreglerne, for at lære lidt mere om det.
Som nævnt er kreditnota alene noget du som udgangspunkt bruger hvis du har sendt en faktura som var forkert _ Du må ikke bruge det bare til at sende penge den anden vej, det vil være afregningsbilag og heller ikke til bare at ”glemme” beløb du ikke gider rykke for
God ide med at læse eller - find en online bogholder i starten
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER