Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav for grundlag af en leverandør-faktura

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et enkeltmandsfirma og en ven i en anden land (udenfor EU) har lavet noget IT arbejde for mig (6 måneder til ca 120 tusind kr).
Jeg fik en faktura fra hans firma og har betalt den, så sætter jeg den til omkostninger når jeg laver regnskab.

Vi har ikke lavet en kontrakt når vi har startet opgaven da vi kender hinanden og vil helst undgå de formaliteter.
Hvad siger loven - er jeg forpligtet til at have en kontrakt med min leverandør som faktura-grundlag?
Kan Skat kræve dette?


mvh
Michael


Fra Haslev
Tilmeldt 27. Mar 19
Indlæg ialt: 11
Fra  Quality Code Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Goddag Michael.

Jeg har lige kigget mig lidt omkring. Det ser ud til at der findes en del guides til lige netop dette.
F.eks.: debito.dk/inkassoskolen/krav-regler-faktura/

Ellers er der en god .pdf fra Beierholm som også er ret god:
beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2018/2018_Moms_Handel_med_udlandet__140 (fjern dette mellemrum) 218.pdf
Fra Haslev
Tilmeldt 27. Mar 19
Indlæg ialt: 11
Fra  Quality Code Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Man kan ikke poste links herinde hvilket irriterer mig noget så gevaldigt...

Mvh Jonas Bernhøft
Quality Code
qcode.org
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - du skal blot have hans navn og adresse og fødslesår og dato - hvis ikke sender faktura fra et egentligt firma men som person

Du skal så logge på skat.dk og indberette det som honorar på navn, adresse, fødselsår og dato - det er kravet ved betaling til person i udlandet. Skal vil kunne bede om lidt begrundelse for beløbet hvis de mener i er nære venner eller det på anden måde kunne være for at flytte beskattet resultat til en i udlandet, men det kan du sikkert begrunde - bare se til, at det indberettes til skat som nævnt og at du bruger netbank til betalingen

Det er sikkert nødvendigt at være arbejdsgiver registreret for at få adgang til ansatte og e-indkomst i skat.dk  - men du kan jo prøv om du kan se Ansatte og e-indkomst, og så vises her hvordan du indberetter (gruppe 09 vælges for udlændinge) https://johnhannover.blogspot.com/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
John,

Tak. Jeg viste ikke at jeg kunne betale honorar og indberette denne. Jeg fik en faktura fra hans firma og har betalt den (uden en formel kontrakt).
Men, hvordan skal jeg begrunde denne til Skat hvis de spørger? Skal jeg vise dem Java koden? :)

mvh
Michael
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

mlarsen2:
John,

Tak. Jeg viste ikke at jeg kunne betale honorar og indberette denne. Jeg fik en faktura fra hans firma og har betalt den (uden en formel kontrakt).
Men, hvordan skal jeg begrunde denne til Skat hvis de spørger? Skal jeg vise dem Java koden? :)

mvh
Michael

ja f.eks og en række mails osv og hvad der ellers kan være. Fra hans firma må så være fra et officielt firma fra udlandet og ikke en person. Det er afgørende da du ellers kan miste fradraget ved ikke at indberette honorar til udlænding. I så fald - hvis du er sikker i officielt firma - er det i stedet krav at DU er momsregistret og nu skal du angive 25% af beløbet i momsangivelse som importmoms ydelser fra uden for EU 25% af beløbet (under salgsmoms) og samme under købsmoms - og skat og moms kan så bruge beløbet der til at overveje evt kontrol og forstå din samlede moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak
Tilmeldt 27. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
John,
En anden spørgsmål: for eksempel i 2021 finder jeg ud at jeg ikke har betalt nok skat for min enkeltmandsfirma for 2018. Vil der være renter og gebyrer for denne? Hvis ja, hvor meget?

Skal jeg betale renter hvis det er Skat som finder dette i evt kontrol i 2021?

Regnskab er meget ude af min komfort zone og jeg tænker om hvor meget skal jeg betale hvis jeg laver fejl - og hvis det giver mening til at betale en revisor til at gennemgå mit regnskab.

mvh
Michael
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

mlarsen2:
John,
En anden spørgsmål: for eksempel i 2021 finder jeg ud at jeg ikke har betalt nok skat for min enkeltmandsfirma for 2018. Vil der være renter og gebyrer for denne? Hvis ja, hvor meget?

Skal jeg betale renter hvis det er Skat som finder dette i evt kontrol i 2021?

Regnskab er meget ude af min komfort zone og jeg tænker om hvor meget skal jeg betale hvis jeg laver fejl - og hvis det giver mening til at betale en revisor til at gennemgå mit regnskab.

mvh
Michael

ja der er rente og mulig bod afhængig af fejl type - men i alle fald rente (afgift oveni for perioden efter 1/7 for betalingsåret som jeg husker det i hovedet) fra det tidspunkt skatten skulle være betalt - for 2018 og frem til f.eks 2021 hvis skat finder fejlen
Du behøver ikke en revisor men hvis du er usikker så bør du finde en online bogholder - som ikke behøver at være dyr

Med bogen Introduktion til Regnskab kan du så også i letlæst form forstå meget mere hvis du stadigt selv vil føre regnskab - og med bogen Fradrag 2019 ser du fradrag og hvad der har fuld moms og kvart moms osv - med mere end 70 af de almindeligst brugte fradrag. De er billige som e-bøger - gratis på bibliotek og findes også ret billigt som paperbacks http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/01/fradrag-og-introduktion-til-regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)