Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre IVS til enkeltmandsvirksomhed og behold CVR

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 05:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Er det muligt at ændre mit IVS til et enkeltmandsvirksomhed, men stadig beholde mit CVR nummer?

Jeg er med på at jeg kan lukke mit IVS og oprette en enkeltmandsvirksomhed, men jeg vil gerne beholde mit CVR da det er registreret hos forskellige engros og styrelser.

Jeg har søgt omkring, bl.a. På Amino og på virk.dk uden at blive meget klogere.

Ved godt der nok skal en professionel som revisor eller advokat til, men det er mere om det overhovedet kan lade sig gøre og evt. om det er økonomisk gørligt.

De bedste hilsner,

Emil

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man ikke beholde. Der er tale om to forskellige juridiske enheder.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mestika:

Hej, 

Er det muligt at ændre mit IVS til et enkeltmandsvirksomhed, men stadig beholde mit CVR nummer?

Jeg er med på at jeg kan lukke mit IVS og oprette en enkeltmandsvirksomhed, men jeg vil gerne beholde mit CVR da det er registreret hos forskellige engros og styrelser.

Hej Emil,

Det kan du ikke. Skifter du skal du have nyt CVR nr. 

En helt anden ting er også, at du ikke bare må lukke IVS og ligge aktiviteten i en enkeltmandsvirksomhed. Der kan være goodwill og andet, som der skal tages højde for ved overdragelse af aktiviteten, hvilket kan betyde yderligere skat i IVS'et inden det lukkes, samt dermed højere værdi og realisationsbeskatning for dig. 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cef,

Tak for dit svar.
Jeg forstår godt argumentet bag, men havde nu alligevel håbet på en form for mulighed.

Jeg forsøger at undersøge hvad det vil kræve at få lukket og ændret CVR diverse steder.

Et sidste spørgsmål i forlængelse af dit svar.
Hvis/når jeg lukker for IVS, kan jeg så uden problemer oprette et enkeltmandsvirksomhed med samme navn og adresse?

/Emil

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mestika:
Hvis/når jeg lukker for IVS, kan jeg så uden problemer oprette et enkeltmandsvirksomhed med samme navn og adresse?
ja under den forudsætning at du ikke har goodwill eller aktiver i dit IVS som jo først beskattes  INDEN du kan lukke det, og med den krølle at dit tidl firma hed IVS som del af navnet (det er pligt) og det gør det nye ikke. Uanset navn skal alle aftaler genforhandles og indgås påny, men kunder kan jo have fordel af samme navn, bare uden IVS så

Lukke kan du selv hvis du ikke har gælde - ved erklæring som du finder som en af de tre lukke muligheder her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

Alt om personlig virksomhed - hæftelse, stiftelse, skat, moms og en masse nyttigt kan du finde i denne bog på biblioteket - eller for 55 kr som ebog eller som paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Som John, skriver, kan du ikke bare lukke men skal lige overveje aktiver og evt. goodwill i aktiviteten først.

Men hvad er begrundelsen for at lukke ?

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Den eneste begrundelse er, at jeg med IVS skal have en revisor ind over for at lave årsrapporten (jeg er ikke CBS begavet eller umiddelbart tør kaste mig ud i det selv), hvorimod at med en enkeltmandsvirksomhed får jeg bare min bogholder til at klare det regnskabsmæssige.

Jeg har overvejet selv at stå for årsrapporten, men det virker desværre som lidt større arbejde end jeg lige kan sætte mig ind i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke revisorkrav i IVS men du har nok ret i du ikke kan selv uden fejl,. Det tror mange men IVS rapporter er propfyldt med fejl - enkeltmands er jo langt enklere og giver personlig fradrag for tab - modsat IVS hvor det fremskrives til fremtidige overskud og ikke er personligt - til gengælde enkeltmands personlig hæftelser, men omvendt- IVS får generelt aldrig kredit og hæver personlig i banken, så den fordel er ikke altid ret stor

Anden grund kunne være den ny lov som jo gør, at du skal opspare 40.000 kr inden april 2021 - hvis du har stiftet med 1 kr - og det kræver ca 50.000 kr af dit overskud skal sættes til bunden kapital og giver omkostning til omregistrering - hvis du ikke har revideret regnskab i forvejen

Der skal omregistreres til ApS om ca 2 år https://startupadvisejh.blogspot.com/2019/03/omdanne-ivs-til-aps-efter-ny-lov.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)