Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af aktiver via Amazon.de eller co.uk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har oprettet virksomhed og har i den forbindelse brug for at købe computer samt nogle andre ting til at kunne kører virksomheden. Da der er et bedre udvalg og billigere priser på Amazon ville jeg købe det ind der.

Spørgsmålet går på.

Hvad er fordele og ulemper ved at købe inventar i udlandet feks via Amazon?

Håber i kan hjælpe.

Dbh
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

# jeg tror ikke på du kan spare noget ved at købe en computer i england

# der er hverken fordel eller ulemper: du køber en computer i england, og hvad så ????? det er bare en udgift. det er ligemeget den er foretaget i england

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må du gøre som du vil - der er ikke skattemæssigt forskel på at købe i UK og i DK - 
Hvis du er momsregistreret så vær opmærksom på om du kan angive dit moms nr så de ikke fakturerer engelsk moms - for den kan du så ikke trække fra hverken som moms eller udgift
Ellers bogføres det som varekøb UK - moms mæssigt skal du regne med kun at trække noget af momsen fra, hvis du har computeren hjemme, da skat så, mere eller mindre uanset hvad, vil de forvente den også er til rådighed privat (skat accepterer generelt 50/50 uden den store begrundelse)

Alle andre aktiver som så på samme måde momsdeles OG selve udgift deles hvis det kan forventes anbragt både privat og firma

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København SV
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 24
Fra  www.thirdwave.dk Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 
Jeg tillader mig lige at åbne op for denne "gamle" tråd, da jeg kan forstå du har nogen erfaring med amazon.de 
Jeg har foretaget en del køb fra amazon.de, da det er en ret nem måde at købe momsfrit fra tyske forhandlere. Forstår dog ikke helt om jeg skal gøre noget konkret ift. de tyske myndigheder mht dokumentationen. Kan jeg risikere at blive kontaktet af de tyske myndigheder og skulle fremvise dokumentation for brugen af de produkter jeg køber i min virksomhed? Skat er jo sådan set ligeglad med disse køb, da der ikke er nogen dansk købsmoms på dem.
Forstår ærlig talt ikke, at det er så "nemt" at handle "momsfrit" på tværs af grænserne. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Jeppesen:
Kan jeg risikere at blive kontaktet af de tyske myndigheder og skulle fremvise dokumentation for brugen af de produkter jeg køber i min virksomhed? Skat er jo sådan set ligeglad med disse køb, da der ikke er nogen dansk købsmoms på dem.
Forstår ærlig talt ikke, at det er så "nemt" at handle "momsfrit" på tværs af grænserne. 

Du har da vist ikke forstået hvordan tingene fungere, SKAT i DK er da absolut ikke ligeglade med dit køb i udlandet og specielt bruges af udstyret.  

Fra København SV
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 24
Fra  www.thirdwave.dk Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

... I den forstand, at jeg blot skat bogføre det uden dansk købsmoms.

Fra København SV
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 24
Fra  www.thirdwave.dk Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I den forstand, at jeg blot skat bogføre det uden dansk købsmoms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Jeppesen:
Kan jeg risikere at blive kontaktet af de tyske myndigheder og skulle fremvise dokumentation for brugen af de produkter jeg køber i min virksomhed? Skat er jo sådan set ligeglad med disse køb, da der ikke er nogen dansk købsmoms på dem.
Du angiver da købene i EU i moms - som EU erhvervelsesmoms - og hvis det er til momspligtig brug, lægger du samme beløb under købsmoms

Skat i DK vil ved kontrol da se hvad det er du har købt i EU og ikke betalt moms fra - ved at du har angivet beløbet OG trukket helt samme i købsmoms. Var det ikke til momspligtigt brug så måtte du ikke trække købsmoms fra, men skulle alene lægge de 25% til som erhvervelsesmoms og indbetale

Om man kan svindle og angive sit CVR til indkøbet og så bare bruge varen personligt og ikke bogføre det i firmaet - Ja svindle kan man jo altid - man kan også lægge alle private regninger i firmaet om man vil - og håbe ikke at få kontrol - og snyder man ved at købe i CVR og bruge privat (og måske også betale privat) så er straffen ganske hård + man vil kunne miste sin momsregistrering i firmaet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København SV
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 24
Fra  www.thirdwave.dk Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kan jeg godt læse ud af svaret, at det lyder som om jeg ønsker at snyde. Det skal jeg lige have afklaret :)
Det drejer sig egentlig lidt om at jeg driver en lille forretning med meget lidt aktivitet, hvorfor jeg kun afregner moms halvårligt. Det er meget fristende for mig, at i visse perioder (starten af halvåret), at bruge amazon.de, hvis jeg kan foretage købene og få gevinsten fra at købe "moms-frit" med det samme, fremfor at vente til afregning længere ude i fremtiden. 

Det lyder ganske rigtigt til, at jeg ikke er helt inde i bogføringsloven. Idet Amazon.de sørger for, at jeg ved min "business account", kan købe uden moms fra "verified sellers", er det da ikke nok, at jeg blot bogfører køben som vare "købt fra EU" og under en straksafskrivningskonto med moms: IEUV - Varekøb EU (Rubrik A - varer). 

Jeg er ikke sikker på jeg forstår følgende: "ved at du har angivet beløbet OG trukket helt samme i købsmoms" 
Jeg har ikke foretaget mig yderligere end ovenstående.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bogføre købet på en konto varekøb EU og den du angiver lyder korrekt men jeg kender jo ikke din konto plan. Du kan jo se, i din momsangivelses i regnskabsprogrammet - at der er et beløb der hedder erhvervelsesmoms EU og om din købsmoms når du bogfører købet, går op med samme beløb - ellers er det ikke en korrekt konto.

Er det 10.000 du køber for - så skal der ligge 2.500 ny kr på Moms af varekøb i udlandet og købsmoms går op med samme beløb - de beløb er del af din momsanivelse og de 10.000 kr (det samlede køb) vises som rubrik A

Det er IKKE en konto der straksafskriver - Varelager afskriver man ikke - når man laver regnskab, så tæller man varelager op - regner værdi ud og så flytter man fra varekøb over til varelager i status så man ikke har fradrag for købet af de varer der ligger på lager http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html forklarer mere.

Du har således jo ikke en gevinst ud af at købe noget - men kun ved at sælge varen. Når den sælges - så udgår den af varelager og er dermed en udgift

Du har ikke nogen besparelse ved at købe momsfrit som sådan - men du har ret i du ikke skal bruge likvider til at betale moms, som du så først får igen efter ½ år - når du handler i EU - men der er ikke som sådan en besparelse ved det, blot en likviditets forskydning

Som ny i regnskab kunne du med fordel bruge lidt småpenge på Introduktion til regnskab som e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html (kan også bestilles på biblioteket.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)