Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms - har jeg forstået det korrekt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Goddag

Vi har lige fået stiftet to stk. ApS - et holding og et til drift. Der er ingen driftsaktiviteter i holding, så denne skal ikke momsregistreres.

Jeg er ikke lige den skarpeste hvad angår matematik, moms, osv., men jeg vil nu alligevel lige have en afklaring på, om jeg har forstået det korrekt.

Jeg forventer ikke en omsætning på over 50.000 til næste år, så jeg er i tvivl, om jeg skal lade drift momsregistreres. Vi står lige nu og venter på, at NemKonto bliver sat op, og så skal der altså trækkes nogle penge i forbindelse med stiftelsen. De priser, som vi har fået oplyst, er eksklusiv moms. Lad os bare sige, at det er 4.000 kroner (for overskuelighedens skyld). Inklusiv moms ville det jo være 5.000 i alt, men hvordan og hvorledes hvis man ikke er momsregistreret?

Jeg ser det på følgende måde:
1) Vi er momsregistreret. Vi betaler 5.000 (inkl. indgående moms), indberetter moms og får så 1.000 kroner tilbage igen.

2) Vi er ikke momsregistreret. Vi betaler 5.000 og får absolut intet tilbage igen.

Hænger det virkelig sådan sammen? For så giver det jo ingen mening, at man ikke registrerer sig for moms, da det jo så vil være dyrere.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

mikaelst83:
1) Vi er momsregistreret. Vi betaler 5.000 (inkl. indgående moms), indberetter moms og får så 1.000 kroner tilbage igen.

2) Vi er ikke momsregistreret. Vi betaler 5.000 og får absolut intet tilbage igen.

Hænger det virkelig sådan sammen? For så giver det jo ingen mening, at man ikke registrerer sig for moms, da det jo så vil være dyrere

Ja sådan er det - MEN hvis I sælger noget for 100 kr så er det 100 kr indtægt når I ikke er momsregistrerede og 80 kr indtægt (og 20 kr moms der skal indbetales) 

Omvendt trækker andre momsregistrerede jo jeres moms fra og er derfor ligeglade med den, da den så ikke er omkostning for dem, og så kan I tage de 100 kr + moms uden problem

Husk lige, at i udgifter du taler om, tilkommer jo uden moms 2 x bank OG så er der lovpligtig arbejdsskade både for holdingselskabets direktør uanset der er omsætning eller løn er denne ansat - og samme for driftsselskabet - bod 5000 kr i hvert selskab + besparelsen lægges oven i hvis den mangler.
Hertil er det ikke sikkert I klarer at lave regnskabet og offentlig årsrapport + selskabsselvangivelse med sambeskatning mellem holdingselskab og drift, hvor I kan få hjælp behov - så der kan godt være lidt flere omkostninger end dem du lige forudser

Der er ikke moms på bankens udg og forsikring normalt - men på del af stiftelsen OG så skal I også huske, at selve stiftelsen IKKE må trækkes fra som udgift når I laver regnskabet til skat - så den udgift skal lægges til igen i skatteregulering i årsafslut 

Jeg ved godt jeg lyder som om det er håbløst svært. Det er det ikke, men sandt er, at med stiftelse og både holding og drift, så ER der altså en del regler man er nødt til at kende

Start evt med helt simpelt kørekort til selskab her https://goo.gl/forms/9JfZAcv04PZESzcG3 bare for sjov - og overvej letlæst bog om ApS i ebog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar. Jeg er klar over, at vi skal indberette moms hvert kvartal det første 1½ år, hvis vi vælger at momsregistrere os, men hvornår skal det så indberettes første gang? Hvis vi momsregistrerer os lige nu, er det så om 3 måneder, ved årsskifte eller i slut marts?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

for 4 kvartal 2020 er fristen som jeg husker det klart -  senest 1/3-2020 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er noget med at hvis du oplyser/tilmelder dig hos skat med mailadresse/nemhalløj, må det være, så får du automatiks en reminder, men kontroller det lige selv. 

Oprettelse for konto i banken, træk de blot på kontoen, ikke noget med moms, men selvfølgelig bogført som udgift.

Stiftelsesomkostninger til advokat mv sket inden registrering, så det kan man vist ikke gøre noget med.   

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)