Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Øge egenkapital i enkelmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer - især de regnskabskyndige :)

Jeg vil gerne gøre et seriøst forsøg til at øge min egenkapital i min enkelmandsvirksomhed, sådan at den kommer over 40.000 kr., for at kunne omdanne virksomheden skattefrit til ApS. Jeg har forstået:

a) at det kan lade sig gøre hvis egenkapitalen overstiger kr. 40.000
b) at jeg kan øge egenkapitalen ved ikke at trække penge ud af virksomheden (har jeg næsten ikke gjort i år) og have en stor udestående hos mine debitorer (pt. omkring 260.000 kr.)

Ret mig hvis jeg tager fejl - og så vil jeg give min bo-holder en ordentlig verbal verbal knytnæve i hovedet (eller nej, det er jeg alt for pæn til).

Jeg regner med at det ikke bliver nødvendigt at gøre mere ud af det, men nu er jeg lidt perfektionistisk:

Jeg har fået en ordre fra en kunde, lige før jul. Ordren er på ca. 9.000 kr. Jeg har en kostpris på ca. 7.600 kr., hvilket jeg allerede har fået en faktura på.
Så rent faktisk har jeg nogle varer på lager ved årsskiftet, og kunden afhenter sine varer d. 3. januar eller deromkring.
Vil det ØGE min egenkapital eller NEDSÆTTE den, hvis jeg fakturerer kunden de kr. 9.000 INDEN nytår?

Albert

ps Jeg ved at jeg ikke er så ofte på Amino mere. Beklager, men for mig er Corona en velsignelse: det går rigtig godt med forretningen:
pps Glædeligt nytår alle sammen


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:

omdanne virksomheden skattefrit til ApS. Jeg har forstået:

a) at det kan lade sig gøre hvis egenkapitalen overstiger kr. 40.000
b) at jeg kan øge egenkapitalen ved ikke at trække penge ud af virksomheden (har jeg næsten ikke gjort i år) og have en stor udestående hos mine debitorer (pt. omkring 260.000 kr.)


a - må være korrekt som du beskriver det - og også til  b ja - og goodwill kan også regnes med til omdannelse til ApS - men der kan jo så også være gæld opstået for at få debitorer - skat, moms og og og

Albert van Harten:
Jeg har fået en ordre fra en kunde, lige før jul. Ordren er på ca. 9.000 kr. Jeg har en kostpris på ca. 7.600 kr., hvilket jeg allerede har fået en faktura på.
Så rent faktisk har jeg nogle varer på lager ved årsskiftet, og kunden afhenter sine varer d. 3. januar eller deromkring.
Vil det ØGE min egenkapital eller NEDSÆTTE den, hvis jeg fakturerer kunden de kr. 9.000 INDEN nytår?
øge den lidt - med 1.400 kr da jeg udgår fra kostpris = din indkøbspris (ellers er det ikke en kostpris hvis egenprod) - alle varer du har på lager er værdi til indkøbspris og ikke omkostning - de 1400 kr er den stigning du får i dit overførte resultat

vh John Hannover

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, John.
Vi må se hvordan regnskabet ser ud for 21 :)
Men kan se at det ikke gør det store forskel om jeg fakturerer inden nytår eller efter.
Så jeg holder bare ferie nu :)

Tak :)

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Albert van Harten:

omdanne virksomheden skattefrit til ApS. Jeg har forstået:

a) at det kan lade sig gøre hvis egenkapitalen overstiger kr. 40.000
b) at jeg kan øge egenkapitalen ved ikke at trække penge ud af virksomheden (har jeg næsten ikke gjort i år) og have en stor udestående hos mine debitorer (pt. omkring 260.000 kr.)


a - må være korrekt som du beskriver det - og også til  b ja - og goodwill kan også regnes med til omdannelse til ApS - men der kan jo så også være gæld opstået for at få debitorer - skat, moms og og og

Albert van Harten:
Jeg har fået en ordre fra en kunde, lige før jul. Ordren er på ca. 9.000 kr. Jeg har en kostpris på ca. 7.600 kr., hvilket jeg allerede har fået en faktura på.
Så rent faktisk har jeg nogle varer på lager ved årsskiftet, og kunden afhenter sine varer d. 3. januar eller deromkring.
Vil det ØGE min egenkapital eller NEDSÆTTE den, hvis jeg fakturerer kunden de kr. 9.000 INDEN nytår?
øge den lidt - med 1.400 kr da jeg udgår fra kostpris = din indkøbspris (ellers er det ikke en kostpris hvis egenprod) - alle varer du har på lager er værdi til indkøbspris og ikke omkostning - de 1400 kr er den stigning du får i dit overførte resultat

vh John Hannover

 

Det vil ikke øge egenkapitalen med noget før nytår, eftersom jeg ville forvente at risikoovergangen først sker når du har leveret varen, hvilket du siger først sker d. 3. januar.

Derfor vil fakturaen udelukkende blive en balancepostering, 9.000 debit på tilgodehavender (eller bank, hvis fakturaen betales) og 9.000 kredit på forudbetalinger = ingen egenkapitaleffekt.

Først når salget faktisk tager sted, kommer der et vareforbrug på  debit 7.600 (modpost varelager), og en omsætning på de kredit 9.000 (modpost forudbetalinger fra kunder).

(for forsimpling er moms ikke medtaget i ovenstående)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

enig hvis varen først leveres næste år - svarede ud fra den blev faktureret og leveret i år - men stadigt kun den lille forskel mellem kostpris og salg

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)