Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ved lukning med varer.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 4. Sep 18
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 07:49 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej har lovet at spørge for en af mine venner.
Vedkommende han har en lille webshop en pmv virksomhed, grundet sygdom kom han aldrig rigtig i gang, fik sit cvr nummer, fik købt lidt varer ind og så nåede han ikke videre, og vil gerne lukke det ned da der mindst går et år endnu.
Der er ikke noget med moms da det er pmv

Hvad gør han med varerlageret? skal det opgives nogen steder ved lukning. Der er jo ingen kapital i firmaet da det er pmv. 
Hvis han på et tidspunkt får et nyt cvr nummer pmv  virksomhed, kan han så sælge varerne fra denne butik, ?

Efter lukning må han så sælge varerne som privat person, selvfølgelig opgives til skat.

Nogle af varerne havde desværre fået en skade, så dem der ryddede op for ham kom til at smide varerne ud da de ikke stod til at redde, uden at skrive ned hvad det var.
skal varer lagret tælles op eller hvordan?
 Synes det begynder at se lidt kompliceret ud. pyha! eller det det måske slet ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Lageret skal tælles op - og det som er destrueret skal redegøres for, ellers vil han kunne hænge på de ting - evt via den der smed ud - men det skal tælles op og ganges med indkøbspris og købes ud af PMV (som så får indtægt men den er jo ejerens - efter skat) 
Også afskrevne aktiver skal sælges til ejeren og dermed ud - anset de står til 0 kr

Der laves så slut regnskab - og nu kan den tidligere ejere gøre hvad denne vil med tingene, inkl. sælge dem privat

Der skal redegøres for det i forbindelse med selvangivelse for lukkeåret   -mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 18
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:29 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

skal varelageret sælges , er det lovpligtigt. inden lukning
Har set flere steder der står man bare selv kan købe det, hvordan det? hvordan gør man lige det og er det lovpligtigt at betale for varerlagret igen hvis man ikke når at sælge inden lukning
Han har jo betalt for varerne en gang ,  virker som dobbeltbetaling ? og det er jo kun en pmv ,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Gitte Nielsen22:

skal varelageret sælges , er det lovpligtigt. inden lukning
Har set flere steder der står man bare selv kan købe det, hvordan det? hvordan gør man lige det og er det lovpligtigt at betale for varerlagret igen hvis man ikke når at sælge inden lukning
Han har jo betalt for varerne en gang ,  virker som dobbeltbetaling ? og det er jo kun en pmv ,

ja det er lovpligtig - men det er jo der man bare køber den selv hvis ikke andre køber det. Det giver ikke dobbelt skat overhovedet. Du har da ikke betalt skat af dit varelager?  Varelager er hverken udgift eller indtægt - det gøres op og står i regnskabet til indkøbsværdien, ellers er regnskab jo galt
Så køber du det privat og dermed får du indtægten ind i PMV og samtidigt forsvinder varelageret jo = værdien går ned med samme du har købt til - og ingen som helst skattepåvirkning i PMV - du har bare ikke fradrag for købet, men det har du aldrig haft - så har du lavet fejl i alle fald. Varelager er ikke udgift og ikke indtægt

Det som sker er alene, at du nulstiller alt
Har ejeren ikke taget varelager op til værdi, så har der været angivet (skatte ulovligt) regnskab med et underskud der ikke skulle have været fradrag for - så den er ret gal
Lav ikke fejl her, så lukningen måske pludseligt giver skat for tidligere år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 18
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt er i orden og ejeren har gjort det rigtige det var bare mig der ikke kunne finde ud af at få hoved og hale i det.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 610
Skrevet kl. 07:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Men ved et pmv uden momsregistrering er det vel en ren teknikalitet at købe varer ud? De penge du betaler for varerne kommer vel tilbage til dig selv idet firmaet lukkes. Da man frit kan overføre penge mellem firma og privat, er det så overhovedet nødvendigt at lave denne øvelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nicolai Lundgaard:

Men ved et pmv uden momsregistrering er det vel en ren teknikalitet at købe varer ud? De penge du betaler for varerne kommer vel tilbage til dig selv idet firmaet lukkes. Da man frit kan overføre penge mellem firma og privat, er det så overhovedet nødvendigt at lave denne øvelse?

ja selvfølgeligt er det det. Det er ikke i sig selv dyrere - men når det er trukket fra i et CVR nummer og det skal lukkes, så skal der naturligvis redegøres helt for alle aktiver som SKAL sælges ud - Du lyder som om det er helt lige meget at skille mellem PMV og så CPR person - men der er da regnskabspligt i PMV og det har da sine helt egne punkter i selvangivelsen og skal kan kræve disse afstemt med afslutningsregnskabet - som jo ikke bare kan kontrolleres for, at alle aktiver - afskrevne eller ikke + varer er udgået - men også alle andre forhold, fradrag osv - 

Resultatet i PMV skal opgøres som tomt ved lukning og der skal i lukke selvangivelsen redegøres for netop aktiver og varer - ellers ville det da i masser af fald betyde - man købte en masse med fradrag i sit CVR - og så bare overtog og nu ikke førte regnskab med enten salg som privat der overtog - eller privat brug af alle tingene - Det er jo for at få neutraliseret fradrag for de ting man har købt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 610
Skrevet kl. 12:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du lyder som om det er helt lige meget at skille mellem PMV og så CPR

Det var et spørgsmål og ikke et postulat fra min side. Men bare glem det, og undskyld hvis jeg har ødelagt din dag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Cookie - John Hannover:
Du lyder som om det er helt lige meget at skille mellem PMV og så CPR

Det var et spørgsmål og ikke et postulat fra min side. Men bare glem det, og undskyld hvis jeg har ødelagt din dag.

Det har du ikke - men tak for EN stjerne for at svare korrekt - du er da en god fyr

Jeg har i forvejen været ved at opgive Amino - faktisk været borte i 10 dage for at slippe - Jeg synes det er blevet meget specielt herinde og svarede ikke spor grimt - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 610
Skrevet kl. 13:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke du svarer særlig pænt. Jeg har *ikke* givet udtryk for at det er ligegyldigt at adskille person og firma. Mit spørgsmål gik på lukning af firma og det resterende varelager i forlængelse af trådstarters spørgsmål. Der er jo netop ikke fradrag for varekøb og når man ikke er momsregistreret er der jo ikke noget mellemværende med Skat.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)