Hej alle Jeg har haft lånt min virksomhed nogle penge ved direkte overførsler, samt betalt nogle regninger for den (fra mit private dankort). Jeg har naturligvis alle bilag. Nu har virksomheden penge igen, og jeg vil gerne betale tilbage til mig selv. Jeg har spurgt min revisor efter råd, og han bekræfter nedenstående, men jeg synes han virker meget stresset og travlt, så frygter at han ikke helt har sat sig ind i hvad jeg rent faktisk spurgte om. Han siger jeg skal gøre følgende: Som sagt, så har jeg delvist lavet bankoverførsler til virksomheden og delvist bare betalt regninger for den. Jeg ved ikke om det gør en forskel. Han siger, at alt jeg har betalt/overført i 2021 skal tilskrives en rente. Her har jeg bare valgt 5%. Jeg har talt sammen hvad jeg har betalt/overført i 2021 og bare ganget med 1,05. Er det den korrekte fremgangsmåde? Eller skal man lave noget med renters rente per måned? Det for 2022 skal jeg ikke tilskrive renter (siger han). Jeg ender derfor med (Alt hvad der er overført/betalt i 2021) x 1,05 + (Alt hvad der er betalt/overført i 2022) = Det jeg kan udbetale til mig selv Og er det fint at man bare laver en alm. bankoverførsel til sig selv? Er der andet man skal tage højde for? På forhånd mange tak. |
Afhængig af om det er et selskab ApS f.eks eller personlig virksomhed - er der to metoder du skal følge
Du burde have bogført hver gang du betalte selv, som udgift i firmaet med momsen evt og så modkonto som:
Personlig virksomhed - Mellemregning som du finder i egenkapitalen
Selskab f.eks ApS - Kortfristet gæld
Nu kunne du så bare udligne de poster mod erhvervskonto i bank og overføre til dig selv
Hvis du ikke har gjort det, så kan dit regnskab faktisk godt være noget rod for hvordan har du ellers bogført dine udgifter??
Det med rente gælder hvis det er et selskab og større beløb. Uden det kan du blot få bogført udgifterne korrekt mod de to konti du ser i fedt og så overføre til dig selv
Hvis større beløb så skal der rente på og den skal du opgive til skat for dig selv som renteindtægt, men taler vi under 15.000 og kortere udlæg oveni, så bare uden rente, som du jo ellers skal beregne for hvert tidspunkt for sig -
Det er vigtigt de enkelte bogføringer af udgifter er korrekte - for hvis du i ApS bare overfører til dig selv og ikke alt er 100% dokumenteret og korrekt, så vil det koste mere end 100% i skat + en bod - og du skal måske også orientere banken om hvorfor du så overfører større beløb fra ApS til personlig konto
Jeg forstår ikke revisor ikke tilbyder at gennemse det inden du overfører
vh John Hannover