Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af virksomhedslån

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har haft lånt min virksomhed nogle penge ved direkte overførsler, samt betalt nogle regninger for den (fra mit private dankort). Jeg har naturligvis alle bilag. Nu har virksomheden penge igen, og jeg vil gerne betale tilbage til mig selv. Jeg har spurgt min revisor efter råd, og han bekræfter nedenstående, men jeg synes han virker meget stresset og travlt, så frygter at han ikke helt har sat sig ind i hvad jeg rent faktisk spurgte om.

Han siger jeg skal gøre følgende:

Som sagt, så har jeg delvist lavet bankoverførsler til virksomheden og delvist bare betalt regninger for den. Jeg ved ikke om det gør en forskel.

Han siger, at alt jeg har betalt/overført i 2021 skal tilskrives en rente. Her har jeg bare valgt 5%.

Jeg har talt sammen hvad jeg har betalt/overført i 2021 og bare ganget med 1,05. Er det den korrekte fremgangsmåde? Eller skal man lave noget med renters rente per måned?

Det for 2022 skal jeg ikke tilskrive renter (siger han).

Jeg ender derfor med

(Alt hvad der er overført/betalt i 2021) x 1,05 + (Alt hvad der er betalt/overført i 2022) = Det jeg kan udbetale til mig selv

Og er det fint at man bare laver en alm. bankoverførsel til sig selv? Er der andet man skal tage højde for?

På forhånd mange tak.

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Afhængig af om det er et selskab ApS f.eks eller personlig virksomhed - er der to metoder du skal følge

Du burde have bogført hver gang du betalte selv, som udgift i firmaet med momsen evt og så modkonto som:

Personlig virksomhed - Mellemregning som du finder i egenkapitalen 
Selskab f.eks ApS - Kortfristet gæld

Nu kunne du så bare udligne de poster mod erhvervskonto i bank og overføre til dig selv

Hvis du ikke har gjort det, så kan dit regnskab faktisk godt være noget rod for hvordan har du ellers bogført dine udgifter??

Det med rente gælder hvis det er et selskab og større beløb. Uden det kan du blot få bogført udgifterne korrekt mod de to konti du ser i fedt og så overføre til dig selv

Hvis større beløb så skal der rente på og den skal du opgive til skat for dig selv som renteindtægt, men taler vi under 15.000 og kortere udlæg oveni, så bare uden rente, som du jo ellers skal beregne for hvert tidspunkt for sig - 

Det er vigtigt de enkelte bogføringer af udgifter er korrekte - for hvis du i ApS bare overfører til dig selv og ikke alt er 100% dokumenteret og korrekt, så vil det koste mere end 100% i skat + en bod - og du skal måske også orientere banken om hvorfor du så overfører større beløb fra ApS til personlig konto

Jeg forstår ikke revisor ikke tilbyder at gennemse det inden du overfører

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for detaljeret svar. Måske skulle jeg have uddybet nogle ting lidt.

Det er et ApS. Årsagen til bilagene ikke er bogført, er at jeg lader min revisor klare det ved årets udgang. Det er et holdingselskab med meget lille aktivitet, så der ikke behov for mere :-)

Beløber er under 15.000. Jeg ville meget gerne slippe for renterne - jeg har bare hørt at det er lovpligtigt at tilskrive en rente omkring markedsværdi.

Så, givet at jeg har bilag for mine udlæg, så kan jeg bare overføre det totale beløb (uden renter) for både 2021 og 2022?

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke bare ford8 du har bliga men fordi du har bogført udgifterne korrekt i holding mod kortfristet gæld til dig dig selv - ellers absolut ikke
Der er normalt ikke specielle udgiftter i holding og f.eks stiftelse ska skattekorrigeres hvis holding betaler. Du skal tage fat i din revisor og sikre dig alle bilag er korrekt bogført mod kortfristet gæld

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mark. 

Som jeg ser det så er der en mellemregning mellem dig og dit selskab i dit favør. Det er helt lovligt at du bare trækker disse penge ud af selskabet til dig selv og nedbringer mellemregningskontoen. (Dokumentation i form af bilag skal bogføres) Der skal dog foreligge en markedsrente som typisk ligger på 8-12% når det er mellemregningen. Disse renter skal du oplyse om på din private årsopgørelse og du bliver beskattet af renteindtægterne, ligesåvel som selskabet skal bogføre disse renteudgifter. 

Du skal huske at bogføre jævnligt, du kan ikke bare vente inden året udgang. Går du eksempelvis konkurs i august, så vil du 100 % blive pålagt konkurskarantæne grundet mabglende bogføring- Kommer skat tilfældig forbi og tjekker din bogføring medfører det bøder, så husk at få det på plads, helst hver måned!!!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)