Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsopsparing ved flytning til udlandet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg løbende har opsparet overskud (VSO). Min familie og jeg overvejer at flytte til udlandet for en længere periode, og så vidt jeg kan forstå, så betyder det, at jeg er nødt til at lukke min enkeltmandsvirksomhed ned. Det betyder så også at mit opsparede overskud beskattes. Ved I om jeg kan forhindre dette ved at omdanne enkeltmandsvirksomheden til et ApS inden vi rejser (skattefri virksomhedsomdannelse i første halvår)? Jeg tænker ikke umiddelbart at have drift i selskabet efter vi flytter, men blot at investere overskuddet i lidt aktiver/aktier og evt. udbetale udbytte i ny og næ. Er der nogen der har erfaring med dette eller ved om det kan lade sig gøre som beskrevet?

Håber I kan hjælpe. :)

Bh.

Preben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det mener jeg bestemt du kan - men du får jo så ikke acontoskatten retur som jeg lige husker det (opsparet overskud flyttes blot skattefrit og udløser først skat ved udbytte eller salg eller lukning af ApS  - så udbytte fra tidl overskud er jo så 22% først (som nu) og så 27/42% = svarer til bundskat ialt af de der er under 27% grænsen og topskat (22 og så 42) af resten af udbytte - og måske du anvender det bundfradrag i forvejen på andet

Vent lige på andre, for jeg svarer ud fra min bedste hukommelse og C.C.7.2.2 Betingelserne for skattefri virksomhedsomdannelse - Skat.dk  og så skal du jo bruge en revisor på omdannelse, og jeg tror en sådan, vil svare dig gratis på OM du kan i første omgang, og så koster erklæringen jo derefter. På den måde for du sikkerhed for ret svar, hvis ikke en her lige er stensikker op fremgangsmåden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. Meget værdsat!

Jeg vil heller ikke tro, at acontoskatten kommer retur. Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan udbytte fungerer. Jeg har allerede betalt 22% i skat af det opsparede overskud. Det tænker jeg at der tages højde for ved udbytte, eller der gør der måske faktisk ikke, så jeg bør holde mig under udbyttegrænsen da der ellers bliver betalt 22 % (i forbindelse med opsparing) + 42 % (i forbindelse med udbetaling) i skat hvilket bliver pænt højt. Så hvis man ønsker mere end 58.900 (udbytte grænse for 27% beskatning) udbetalt fra sin virksomhed så skal det så ske gennem løn (hvor der vel tages højde for at der af midlerne allerede er betalt 22% så dette fratrækkes)? Jeg ved så ikke om man overhovedet kan få løn hvis man blot ejer virksomheden fra udlandet og ikke har noget videre drift i det. Måske jeg forvirrer mig selv mere end højst nødvendigt her. :)

Bh.

Simon

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej udbytte giver ikke nogen modregning af nogen form for skat. Udbytte kræver, at du først har overskud du kan lægge til fri kapital, og det overskud i dit ApS vil være beskattet med 22% selskabsskat - og først da kan du tage udbytte og ja - så er det 22% og 27% af resten = ca 40% svarende til bundskat, og ved 42% udbytte, så taler vi om 22% og 42% af resten eller ca 56% over topskat

Løn betaler du ren bundskat af op til topskatten og derefter topskat af - men hvorfor har du VSO hvis du ikke har topskat faktisk. Der bliver ikke modregnet nogen 22% udsat skat fra gamle VSO - men du betaler ikke selskabsskat først i det fald. Der sker givet ikke modregning af den gamle betalte 22%

Det er DER jeg ikke i hovedet er helt klar over hvad der, ved omdannelsen sker - hvorledes denne 22% skat i VSO behandles -men jeg TROR bare den udskydes som alle andre skatter ved omdannelsen, hvor skatten jo så falder ved netop lukning eller salg af anparterne hvor overskuddet fremkommer
Derfor synes jeg du skal betale en revisor for en helt konkret gennemgang basseret på dit seneste regnskab

Den gyldne regel er enkelt i ApS
Først løn til topskat så udbytte til 27% grænse og så er det samme sag med udbytte og topskat http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 


Du skal huske at du kun har det 27% fradrag som du måske udnytter på andre frie investeringer i forvejen, det er ikke et ekstra du får i eget ApS

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver mening, tak! Jeg må tage fat i en revisor i forhold til hvordan VSO håndteres ved omdannelse. Jeg har opsparet en del da jeg ellers ville have været i topskat. Men netop det med at jeg allerede har betalt 22% kan jeg ikke helt se hvordan bliver håndteret ved omdannelse til ApS. Det ville være mærkeligt hvis jeg efter omdannelse kun kan modtage udbytte op til 27% grænsen og ikke modtage løn forinden uden at der tages hensyn til de allerede betalte 22%. Hvis der nu var 1 mio. opsparet der allerede var betalt 22% af, ville jeg nødigt skulle betale fuld personlig indkomstskat på toppen ved løbende udbetaling af disse som løn.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom tilbage når revisor har forklaret hvordan acontoskatten behandles ved omdannelsen - den trækkes helt bestemt ikke fra i den skat du har fra lønnen i ApS siden, men om der sker noget ved omdannelsen jeg ikke husker i hovedet, er en mulighed
Lad høre svaret når du har det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. May 18
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan du tro. Sørger for at komme tilbage med svaret her når jeg har det. Der må ske et eller andet så jeg ikke stilles ringere ved omdannelsen, men hvad er et godt spørgsmål. Jeg vender tilbage. :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)