Hej, jeg har for et par dage siden fået registreret en enkeltmandsvirksomhed og har fået tildelt et CVR nummer. Min virksomheds start dato for salg af varer online på Etsy, begyndte 02/02/23, og jeg har solgt nogle ting over i løbet af disse tre måneder. De penge jeg har tjent i løbet af de tre måneder, er inde på min Etsy konto. Jeg vil gerne overføre de penge jeg har tjent når jeg har åbnet en virksomheds bankkonto. Siden jeg først har oprettet min virksomhed for nylig i april, og ikke i februar hvor jeg begyndte at få ordrer, er det så for sent for mig at lave rapporter om mine salg for februar og marts? Hvis jeg gør det nu, og sender det ind sammen med rapport fra april, for jeg så tilsendt bøder for mine salg i februar og marts? jeg er bekymret. Tak på forhånd :-) Venlig hilsen Ida |
Du skal føre regnskab for det hele fra første dato. Frem til momsregistreringen uden moms på dit salg og fra momsregistrering. Du kan godt slå det hele sammen i samme f.eks Dinero regnskab, bare ALT frem til momsregistrering er bogført på konto uden moms, og alt efter registreringen - på en konto med moms der hører til det land Etzy opererer fra (jeg mener USA så konto for varer eller ydelsessalg til uden for EU
Det betyder dit regnskab først er uden moms og fra momsreg dato med moms, men det fører stadigt til det overskud du skal angive i forskud og årsopgørelse til skat i udvidet oplysningsskema
Salget sker så med den korrekte moms i forhold til salg via Etsy - som mig bekendt lægger moms på til slutkunden - så du ikke skal bekymre dig om det, men alene om VAT indberetning af dit samlede salg til ETSY for modtaget "sellers fee"
Du skal ændre din profil/registrering hos Etsy til VAT registreret for DK med dit momsnummer - beskrevet her hvordan How to Verify Your Seller Information for Etsy Payments – Etsy Help og der vil fremgå, at du skal oploade dit reg bevis som ikke må være mere end 3 mdr gammelt, og ellers en ny bekræftet kopi
-
Jeg MENER at Etzy er USA baseret og så skal din afregning fra dem samlet angives ved momsangivelse under rubrik C _hvis de er EU er det mere kompliceret men så må du melde retur
How VAT Is Collected on Seller Fees – Etsy Help bør forklare dig om momsen på dit sellers fee
Hvis det er DIG der fakturerer slutkunden og ikke ETSY er det langt mere komplekst - synes der står lidt om det her Etsy and VAT - everything you need to know — Made on the Common
Du skal være eksportregistreret hvis det er varer du sælger via dem og det er til udenfor EU
vh John Hannover