Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opstart enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har for et par dage siden fået registreret en enkeltmandsvirksomhed og har fået tildelt et CVR nummer. Min virksomheds start dato for salg af varer online på Etsy, begyndte 02/02/23, og jeg har solgt nogle ting over i løbet af disse tre måneder. De penge jeg har tjent i løbet af de tre måneder, er inde på min Etsy konto. Jeg vil gerne overføre de penge jeg har tjent når jeg har åbnet en virksomheds bankkonto.

Siden jeg først har  oprettet min virksomhed for nylig i april, og ikke i februar hvor jeg begyndte at få ordrer, er det så for sent for mig at lave rapporter om mine salg for februar og marts? Hvis jeg gør det nu, og sender det ind sammen med rapport fra april, for jeg så tilsendt bøder for mine salg i februar og marts? jeg er bekymret.

Tak på forhånd :-)

Venlig hilsen Ida

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal føre regnskab for det hele fra første dato. Frem til momsregistreringen uden moms på dit salg og fra momsregistrering. Du kan godt slå det hele sammen i samme f.eks Dinero regnskab, bare ALT frem til momsregistrering er bogført på konto uden moms, og alt efter registreringen - på en konto med moms der hører til det land Etzy opererer fra (jeg mener USA så konto for varer eller ydelsessalg til uden for EU

Det betyder dit regnskab først er uden moms og fra momsreg dato med moms, men det fører stadigt til det overskud du skal angive i forskud og årsopgørelse til skat i udvidet oplysningsskema

Salget sker så med den korrekte moms i forhold til salg via Etsy - som mig bekendt lægger moms på til slutkunden - så du ikke skal bekymre dig om det, men alene om  VAT indberetning af dit samlede salg til ETSY for modtaget "sellers fee"

Du skal ændre din profil/registrering hos Etsy til VAT registreret for DK med dit momsnummer - beskrevet her hvordan How to Verify Your Seller Information for Etsy Payments – Etsy Help  og der vil fremgå, at du skal oploade dit reg bevis som ikke må være mere end 3 mdr gammelt, og ellers en ny bekræftet kopi

Jeg MENER at Etzy er USA baseret og så skal din afregning fra dem samlet angives ved momsangivelse under rubrik C   _hvis de er EU er det mere kompliceret men så må du melde retur

How VAT Is Collected on Seller Fees – Etsy Help  bør forklare dig om momsen på dit sellers fee

Hvis det er DIG der fakturerer slutkunden og ikke ETSY er det langt mere komplekst - synes der står lidt om det her Etsy and VAT - everything you need to know — Made on the Common 

Du skal være eksportregistreret hvis det er varer du sælger via dem og det er til udenfor EU

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Jeg ved at jeg skal holde regnskab fra mit første salg dvs. 02.02.23, det er jeg klar over. Min virksomhed er blevet registreret for et par dage siden og mit spørgsmål er altså om jeg skal bøde for ikke at have lavet rapporter om mine salg for februar og marts endnu? Desuden ved du hvor finder man sit moms nummer når man er registreret? Jeg er lidt forvirret omkring det hele og Jeg kan kun finde  mit CVR nummer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ikke rapporter om dit salg før du er momsregistreret, på anden vis end når du laver selvangivelsen for 2023 - du skal føre regnskab fra dag 1 og have alle bilag og begge gemmes i + år sammen 

Du har ikke måttet sælge VARER ud af EU før du havde CVR med importregistrering og har du det - KAN/vil det jo give en bod ved en kontrol,

Du har ikke andre rapporter end momsen som de løbende rapporter - og det er afhængig af om Etsy betaler dig fra EU eller uden for EU - men som ikke momsregistreret har du ikke haft noget der skulle indberettes, blot bogføres på konti uden moms og alle bilag gemmes - og fra momsdato - på korrekt konto for salg EU eller ud af med korrekt momstilknytning til kontoen

Dit momsnummer er dit CVR nr med DK sat foran

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)