Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er erhvervs-bankkonto til holding nødvendig ved stiftelse af nyt selskab?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et holdingselskab allerede, og holdingselskabet har pt. ikke en bankkonto/erhvervskonto tilknyttet. Jeg står for at skulle stifte et selskab med tre andre partnere, og det haster en lille smule pga. en kontrakt der har en underskrift-deadline. Ved stiftelsen af det nye selskab overfører vi penge til en konto som advokaterne administrerer. I det nye selskab kommer mit holding-selskab til at optræde som ejer for mig.

Nu kommer så mit spørgsmål: Er det nødvendigt for mig at have en erhvervskonto førend jeg kan overføre pengene og lade mit holdingselskab stå som ejer af det nye selskab? Eller kan jeg - for at fremskynde sagens gang - blot overføre pengene direkte fra min konto til den advokat-administrerede konto? Mit holdingselskab burde vel af denne grund ikke nødvendigvis skulle have en bankkonto? (Jeg er klar over at holdingen bør have en bankkonto pga. at man skal have en NemKonto - men det tænker jeg er en anden sag).

Jeg håber på svar!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis advokaten har det stående på en konto der tilhører dit holding OG er villig til at udbetale direkte til st stiftelse af nyt drift så pengene overføres fra konto der alene tilhører holding CVR og papirgang er korrekt, så kan jeg ikke se andet end det teoretisk er muligt

Du skal dog i alle fald være opmærksom på, at du du skal have lovpligtig arbejdsskadeforsikring for (dig) registreret direktør i holding uanset 0 aktiviet - men du kan lade drift betale og så bliver det som gæld fra holding til drift og samme, at holding er omfattet af lov om Digital bogføring, som vil fra +2024 kræve brug a certificeret regsnskabsprogram som udgangsspukt - og igen kan drift lægge ud (men der er ikke momsfradrag i holding for udgiften. Endeligt kan det jo koste hvis du skal have hjælp til regnskab, selvangivelse, kontrollerede transaktioner - så jeg synes det er ret galt at ville drive et holding selskab uden en bankkonto sagt lige ud

Du må høre advokaten, for jeg tror mange vil sige NEJ - og kun ville overføre til en konto i bank der tilhører selskabet og ikke direkte fra selskabets advokatkonto - mens andre måske siger OK

vh John Hannover

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jun 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokaten har ikke noget problem med at jeg overfører fra min private konto og planen er selvsagt at jeg skal have en firmakonto - det haster blot lige nu at få etableret driftselskabet og banken trækker i langddrag med oprettelse af bankkonto til min holding.

Så spørgsmålet er blot om overførsel via min private konto til advokatens (som så sørger for stiftelse af driftsselskab) vil være et regnskabsmæssigt problem - dvs. er det at jeg overfører etableringskapitale fra min private konto og ikke en konto ejet af mit holdingselskab i sig selv et problem?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

jens--hansen:

Advokaten har ikke noget problem med at jeg overfører fra min private konto og planen er selvsagt at jeg skal have en firmakonto - det haster blot lige nu at få etableret driftselskabet og banken trækker i langddrag med oprettelse af bankkonto til min holding.

Så spørgsmålet er blot om overførsel via min private konto til advokatens (som så sørger for stiftelse af driftsselskab) vil være et regnskabsmæssigt problem - dvs. er det at jeg overfører etableringskapitale fra min private konto og ikke en konto ejet af mit holdingselskab i sig selv et problem?


Hvis advokaten indestår for det og ER advokat så ville jeg da stole på ham men det lyder som noget er misforstået helt ærligt

Først skal du have stiftet holding selskabet og uden bankkonto MÅ de 40 t + måske mere jo så stå på advokatens klient konto tilhørende dit holding.

Der skal du betale kapitalen (vel 40 t) ind til advokatens klientkonto der så normalt skal betale det til holdnings bankkonto hvorefter holding kan stifte drift med de 40 t der står - men vil han stifte drift og stå inde for direkte fra klientkonto tilhørende holding til en anden klient konto tilhørende drift, så må du jo kunne det. 

Du skal vel derfor ikke IGEN betale ind til advokaten. Kun de første 40 t til holding og så "rulles" de videre til at stifte drift. Så skal det i stiftelsen være klart at selskabet betaler stiftelsen (ikke fradrag for det men for momsen på advokatens regning) så der skal mere end 40 t ind - også nok til både hans faktura for at stifte holding og for så også at stifte drift + EOS gebyrer osv

Hvis advokaten vil udbetale de 40 t fra den klientkonto der tilhører holding, direkte til at stifte drift for - så må det jo være lovligt nok, de går fra en konto der tilhører holding og ned til drift uden at have passeret en bank for holding, men dog fra konto tilhørende holding

jeg ser bare der kan være problemer i alle fald uden bankkonto - men så må drift jo låne holding penge til lovpligtig arbejdsskade forsikring for dir i holding og til holdings betaling for regnskabs program med digital bogførings lov opfyldt fra 2024 osv - så der opstår mellemregning mellem dem - men det er jo sådan uanset konto eller ej, da holding jo ikke har flere penge så

jeg forstår nok ikke, hvis du har en advokat til at stifte, at du ikke bare får dennes råd og følger dem. Jeg kan ikke forestille mig en  advokat stå for en ikke gyldig stiftelse af hverken holding eller drift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)