Vi skal opgive vores butiks lagerbeholdning til SKAT.
1. Skal vi betale skat af lagerbeholdningens værdi?
2. Er det er fordel at have et lille eller et stort lager rent skattemæssigt?
3. Hvad bruges lagerbeholdningens værdi helt konkret til fra SKATS side? (Er det først noget vi mærker rent økonomisk den dag firmaet skal sælges/lukke?)
Det var på ingen måde ment som om vi ville opgive ukorrekte tal. Spørgsmålet er, om et stort lager kontra et lille lager får hhv. store eller små skattemæssige (dvs. økonomiske) konsekvenser for os. Det må du gerne svare på, hvis du ved det.
Svar på spørgsmål 3:
Ja, jeg forstår, at SKAT gerne vil vide det, men spørgsmålet er hvorfor. Der skal vel betales skat af lageret på et eller andet tidspunkt, ellers ville informationen være ligegyldig for SKAT. Læs: Er det noget vi først mærker rent økonomisk den dag firmaet skal sælges/lukke?
Vi skal opgive vores butiks lagerbeholdning til SKAT.
1. Skal vi betale skat af lagerbeholdningens værdi?
2. Er det er fordel at have et lille eller et stort lager rent skattemæssigt?
3. Hvad bruges lagerbeholdningens værdi helt konkret til fra SKATS side? (Er det først noget vi mærker rent økonomisk den dag firmaet skal sælges/lukke?)
Du bør bruge en proff bogholder, ellers går det galt
Den 31/12 skal du gøre dit varelager op til indkøbspris ex moms, og flytte den værdi fra drift som udgift og ned til status som værdi af lager
Hvert år fremover, er det så forskellen i lagerværdien der skal flyttet fra udgift ned til lagerværdi hvis den er steget eller retur til udgift hvis lager er gået ned
Ellers ville du have fradrag ved at købe til lager, men dit indkøbt til lager påvirker slet ikke dit resultat eller din skat
Når du sælger så opstår en gevinst ud fra hvad køber vil betale uanset hvad, og ved lukning SKAL varelager enten købes af dig selv til indkøbspris + moms, eller sælges til andre - eller dokumenteres destrueret
Varekøb til lager er først fradrag når varen er solgt/brugt -
Med et sådan hul i viden om regnskab for et relativt kompliceret Cafe regnskab tror jeg, du vil gøre klogt i at betale for lidt orden i regnskabet for ikke at ende galt ude med skat
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for udførligt svar, John. Ja, der skal helt sikkert bogholder på. Jeg ville bare lige forstå det først.
Altså, ret mig venligst hvis jeg har misforstået: Hvis vi i et tænkt eksempel siger vi hæver lagerets værdi fra 100.000 kr til 150.000 i et bestemt regnskabsår, så har vi i pågældende regnskabsår fradrag for 50.000 kr. mindre, end hvis vi lod lagerbeholdningen blive på de 100.000?
Tak for udførligt svar, John. Ja, der skal helt sikkert bogholder på. Jeg ville bare lige forstå det først.
Altså, ret mig venligst hvis jeg har misforstået: Hvis vi i et tænkt eksempel siger vi hæver lagerets værdi fra 100.000 kr til 150.000 i et bestemt regnskabsår, så har vi i pågældende regnskabsår fradrag for 50.000 kr. mindre, end hvis vi lod lagerbeholdningen blive på de 100.000?
Nej hvis I hæver lagerbeholding har de 50 t i hæver med ikke nogen som helst indflydelse på skat. Den vil være helt samme om I har det ene eller andet på lager Det eneste er at øgningen af lager koster 50 t kontanter/likvider, som I først har fradrag for når lager er solgt, men jeres skat af overskud er helt ens om i holder lager på 100 t eller øger det til 150 t
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER