Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udlæg som lån fra ejer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har startet virksomhed og foretaget div. køb af bl.a. computerudstyr og betalt privat, inden jeg fik en erhvervskonto. Nu er jeg i gang med at bogføre på Dinero Pro. De udlæg jeg har foretaget ønsker jeg at yde firmaet som et anfordringslån. Hvordan bogfører jeg de bilag på mine køb? 

Jeg har oprettet en konto under passiver "Lån fra ejer", men jeg kan ikke vælge den som modkonto når jeg bogfører. Her kan jeg kun vælge bla. "Bank", og "Udlæg ansatte og ejer". Skal jeg vælge "Udlæg ansatte og ejer" og bagefter lave en postering mellem "Udlæg" og "Lån".

Jeg håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig videre.

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det personlig virksomhed så er det bare mellemregning og ikke et lån overhovedet - mellemregnnig kan gå i plus og minus helt som du har lyst med og påvirker ikke skat

Er det et ApS skal du have lånebrev og der sal beregnes markedsrente (det som selskabet skulle give i banken mindst pt ca 7,5%) hvis det er længere tid og det bogføres som kortfristet gæld, ellers - hvis du får pengene hurtigt - er det bare udlæg

Bogføring er udgift mod udlæg i status - og først når udlæg betales retur er det udlæg mod bank


Står computer hjemme skal du dele momsen, de fleste bruger bare 50/50 halv moms som skat generelt accepterer uden dokumentation for brugsforholdet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. May 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John Hannover.

Tak for hurtigt svar. Det er et ApS, beklager det ikke fremgik tydeligt.

Jeg har lavet et lånebrev med rente, så det tror jeg der er styr på. Mit problem er mere, at når jeg bogfører i Dinero, så kan jeg ikke vælge den konto jeg selv har oprettet "Lån fra Ejer". Jeg kan vælge bank, og udlæg, men det er jo ikke udlæg. Jeg tænker at det rigtige nok er først at bogføre det mod udlæg, og derefter lave en postering, hvor jeg samler alle udlæg og modposterer på "Lån fra Ejer". Mon det er korrekt?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du bruger kassekladde så kan du vælge en hver konto du har korrekt oporettet - men det er helt fint at du samler udlægl og når du ved hvor meget der er behov for at låne selskabet, så laver lånet den dag. Du har jo også selskanbskapitalen trods alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. May 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt. Tusind tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)