Hej! Jeg har startet virksomhed og foretaget div. køb af bl.a. computerudstyr og betalt privat, inden jeg fik en erhvervskonto. Nu er jeg i gang med at bogføre på Dinero Pro. De udlæg jeg har foretaget ønsker jeg at yde firmaet som et anfordringslån. Hvordan bogfører jeg de bilag på mine køb? Jeg har oprettet en konto under passiver "Lån fra ejer", men jeg kan ikke vælge den som modkonto når jeg bogfører. Her kan jeg kun vælge bla. "Bank", og "Udlæg ansatte og ejer". Skal jeg vælge "Udlæg ansatte og ejer" og bagefter lave en postering mellem "Udlæg" og "Lån". Jeg håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig videre. På forhånd tak. |
Er det personlig virksomhed så er det bare mellemregning og ikke et lån overhovedet - mellemregnnig kan gå i plus og minus helt som du har lyst med og påvirker ikke skat
Er det et ApS skal du have lånebrev og der sal beregnes markedsrente (det som selskabet skulle give i banken mindst pt ca 7,5%) hvis det er længere tid og det bogføres som kortfristet gæld, ellers - hvis du får pengene hurtigt - er det bare udlæg
Bogføring er udgift mod udlæg i status - og først når udlæg betales retur er det udlæg mod bank
Står computer hjemme skal du dele momsen, de fleste bruger bare 50/50 halv moms som skat generelt accepterer uden dokumentation for brugsforholdet
vh John Hannover