Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

“Løn” til sig selv og partner i virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jul 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg er ny i denne verden, og har hidtil kun været mig selv, og derfor ikke skulle tænke i procenter, jeg er dog igang med at starte nyt firma op med en partner, hvor vi begge har 50 procent. Vi har jo selfølgelig ambitioner om at kunne leve af det på sigt, men trækker ikke løn ud til en start, derfor er der et spørsmål der presser sig på.

Hvordan fungerer det med “løn” udbetaling til sig selv og min partner når vi begge har 50/50, det logiske er jo 50/50 af overskuddet går jeg udfra.
MEN, hvis vi nu antager at kun den ene af os går fuldtid først og derfor gerne skal have en løn at leve for, hvad gør man så? For hvis det nu kun er den ene af os der arbejder mest og derfor “fortjener” mest løn, hvordan får min partner så gavn af de 50 procent, når der ikke er mulighed for fuldtids løn til begge, min tanke var jo at hvis den ene var fuldtid og den anden ikke, så den der ikke var fuldtid ville få et mindre beløb, men det giver vel ikke mening hvis vi begge ejer 50 procent ?

Et klogt hoved der gider at sætte mig ind i hvordan det fungere med procenter og “løn”

Mvh !
Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Et ApS er en selvstændig juridisk enhed. Her betaler selskabet skat af overskuddet, ejere betaler skat af eventuelt udbytte og kan få løn som almindelige ansatte.

I et I/S kan der udbetales løn til f.eks. en af ejerne på samme vis som han/hun var en ansat. Det skal dog fremgå af ejeraftalen. Der ud over bliver ejerne beskattet af overskuddet.

Det kan godt betale sig at få hjælp fra en advokat til at udarbejde ejeraftalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Løn til ejerne bør på en eller anden led afspejle jeres arbejdsindsats da alt mellem ejer og ApS skal lforegå med armslængde = som I ville lønne andre også

Når den ene arbejder mere feks så er det jo helt naturligt at denne får mest i løn og den anden mindre eller 0

I opretter jer hos et lønbureau - VismaDataløn https://www.dataloen.dk/ er en af mulighederne og er super let for jer uden viden om læn

Så opretter i jeres løn i systemet og det generer en lønseddel og sørger for skattetræk mm bliver korrekt. I opretter hver af jer med CPR og bankkonto lønnen skal ind på. Det kan integeres med lønsystemer, så I får bogføringen let

Ud over løn, kan I så får udbytte, som forudsætter der har været overskud og dermed fri kapital. Det kan kun tildeles helt i forhold til ejer % så for jer altid 50/50

Husk at få lavet en god ejeraftale, uanset hvor gode venner i måtte være http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html  

I kan også overveje en ekstern bogholder som klarer jeres bogfring og løn

god vind med det
John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jul 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Skynder mig lige at nævne at der er tale om et I/s firma :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

I I/S kan I også benytte løn men der kan i også i ejeraftalen vedtage en skæv fordeling af overskuddet, så i I/S er det langt lettere. enten løn eller skæv deling af overskud i ejeraftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jul 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Interessant, kan en skæv fordeling ændres senere hvis min partner engang går fuldtid og vi laver ligeså meget ?

Og hvad får han ellers ud af sine 50 procent hvis vi ikke får samme “løn” blot af nysgerrighed
Tilmeldt 18. Jul 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for svarene alle sammen prøver lige at læse dem godt og grundigt igennem!
Har en revisor jeg vil prøve at snakke med, og så kan det godt være vi skal finde noget hjælp til at få sat ejeraftale op.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Enge99:
Interessant, kan en skæv fordeling ændres senere hvis min partner engang går fuldtid og vi laver ligeså meget ?

Og hvad får han ellers ud af sine 50 procent hvis vi ikke får samme “løn” blot af nysgerrighed

ja i I/S KAN man ændre fordelingsforhold hvis man har grund og ellers deles som aftale i ejeraftale og uden - efter ejerandel men det som at sejle på en armeret sømine ikke at have ejeraftale i I/S

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har allerede fået gode svar omkring hvordan du kan give forskellige lån til jer hver især.

Nu tror jeg at jeres udfordring er at lave en rimelig aftale omkring hvordan den løn skal fordeles. Her er et par muligheder der måske kan give jer nogle ideer:

1. En fast aftale med fast honorar. fx x.000 kr/md for personen i fuld tid. Resten af overskuddet fordelt ligeligt. Men hvad hvis der ikke er penge til at betale lønnen.

2. En fleksibel aftale med fast honorar. For at tage højde for at den ene begynder at arbejde mindre og den anden også begynder at bidrage fast, så kan man fx arbejde at for ca hver dag man arbejder per uge så får man x.000 kr/md. Fx 10.000 kr/md for 1 dag per uge og 20.000 kr/md for 2 dage per uge. Så kan i løbende justere.

3. Fleksibel afhængig af indtægt. Hvis i leverer ydelser overfor kunder så kan i aftale at x% af indtægten fra kunden går til den som leverer arbejdet.

For at komme med bedre ideer til jer, kræver det nok at jeg lidt bedre forstår jer og jeres forretning. Min pointe er blot at i godt kan aftale på forhånd hvordan en rimelig fordeling kommer til at ske på en måde der prøver at tage højde for forskelige situationer.

I forhold til hvad man gør hvis man har aftalt en løn, men ikke har indtjening i virksomheden endnu til at betale den, så er det også forskellige løsninger her. Men jeg ved ikke om det er et issue for jer?

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)