Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag: Computer, telefon og internet - kan fri telefon betale sig..?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 19. May 12
Indlæg ialt: 56
Fra  webintas Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg driver min selvstændige virksomhed (IT) fra hjemmet. Det har været en sidebeskæftigelse, så jeg har indtil videre bare brugt privat computer, telefon og internet.

For et års tid siden købte jeg dog min første computer i virksomhedsregi. Jeg bogførte udgiften med fuldt skattefradrag og 40 % momsfradrag.

Jeg kiggede lidt mere ind i fradrag, og så kan jeg se, at jeg kan få fradrag på samme måde for min internetforbindelse (fordi jeg driver virksomhed hjemmefra). Altså med fuldt skattefradrag og momsfradrag svarende til andelen brugt i virksomheden (måske kun 30 % her i mit tilfælde). Og det endda uden at skulle beskattes af fri telefon og internet, så vidt jeg forstår.

Nu står jeg overfor at skulle have ny telefon. Jeg troede, at det foregik på samme måde - altså fuldt skattefradrag og så momsfradrag på måske 10 % i dette tilfælde. Men åbenbart ikke - SÅ skal jeg beskattes af fri telefon, det kan man ikke komme udenom som ved internettet...?

Når jeg ikke skal beskattes af fri telefon og internet pga. internetforbindelsen, så kan jeg dårligt se, at det kan betale sig at købe telefon i virksomheden. Jeg har kig på en telefon til omkring 5.000 kr. inkl. moms. Jeg giver 1.000 kr. om året i abonnement inkl. moms. Hvis vi siger, jeg skal købe en ny telefon hvert 3. år, så giver det en årlig udgift på 2.667 kr. inkl. moms. Jeg kan måske trække 10-20 % af momsen fra og så få skattefradrag af resten, men jeg skal så beskattes af 3.100 kr. for fri telefon.

Har jeg forstået tingene korrekt, og er det i mit (og mange andre, som driver virksomhed hjemmefra) tilfælde ikke bedst bare at købe telefon og abonnment (når telefon og abonnement ikke er vanvittig dyr) udenom virksomheden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrrekt med computer - husk at have liste over alle aktiverr da de Skal ud igen med moms ved lukning eller omdannelse

Også korrekt med internet så længe du kan vise det er nødvendigt for at tilgå virksomhedens net (feks rregnskabsprogram)

Telefon - i gen ret med momsen og ja så skal du beskattes af fri telefon og du må så regne ud hvor tit du skal købe ny og om du behøver den, for at det betealer sig

Du har jo skat af fri telefon og stadigt omkostningen selv i virksomheden så du skal jo over ca 3000 kr per år

Når du skifter telefon skal du være MEGET omhyggelig med at dokumentere hvad der skete med den gamle, da SKAT godt ved man kan sige den døde, men i virkelgheden er videre i familien. Dokumention kan være, at den gamle er indleveret i bytte ved køb af ny, men i det hele taget, skal du ikke vælge fri telefon, for så at skulle skifte hele tiden, for at få det til at gå op

Jeg har altid holdt den ude for ikke at slås med det cirkus

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. May 12
Indlæg ialt: 56
Fra  webintas Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for meget brugbart og afklarende svar, John.

Jeg køber telefonen privat Smile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)