Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit Holding skylder mig penge privat, kan jeg overføre fra drift til Holding?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et virksomhedslån i mit Holding som jeg personligt indbetaler til.
Lige nu “skylder” mit Holding mig omkring 100.000 kr.
eftersom jeg ingen drift har i mit Holding, så kan jeg ikke se hvordan jeg skal få mine udlæg tilbage.
Er det muligt at jeg kan fakturere mit driftselskab fra mig Holding svarende til det mit Holding skylder mig, således at jeg kan refundere mine udlæg? Eller evt. lave udbytte udbetaling?

Vi er 2 ejere af driftselsbakbet, så ud over at vi skal være enige om fakturering, er der noget andet jeg skal være opmærksom på?
F.eks. i forhold til moms?

Tusinde tak på forhånd!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

andersholten:
Hej

Jeg har et virksomhedslån i mit Holding som jeg personligt indbetaler til.
Lige nu “skylder” mit Holding mig omkring 100.000 kr.
eftersom jeg ingen drift har i mit Holding, så kan jeg ikke se hvordan jeg skal få mine udlæg tilbage.
Er det muligt at jeg kan fakturere mit driftselskab fra mig Holding svarende til det mit Holding skylder mig, således at jeg kan refundere mine udlæg? Eller evt. lave udbytte udbetaling?

Vi er 2 ejere af driftselsbakbet, så ud over at vi skal være enige om fakturering, er der noget andet jeg skal være opmærksom på?
F.eks. i forhold til moms?

Tusinde tak på forhånd!

drift kan låne holding penge hvis du opretter lånebrev med markedsrente - helt som du jo SKAL have fra holding til dig selv, ellers beskattes du af en rente uden at få den og uden fradrag i holding

Du kan ikke fakturere fra holding til drift - det er klart ulovligt her - maskeret udbytte og kan give tripple skat- Du kan få udbytte - det er det man har holding til, og så kan holding betale dit lån retur - så

Udbytte efter regler for det fra drift til holding (og det er efter ejerdel så alle får ens i forhold til ejerprocent)  eller lån med markedsrente fra drift til holding er dine muligheder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nuuk
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 451
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Undskyld jeg blander mig her, men har et lign spørgsmål så tænkte det vil være spild at oprette en selvstændig tråd for det


Jeg kunne godt tænke mig at flytte 100k fra drift til holding. Vil jeg kunne "låne" dem til mit holding, med rente, og så afbetale lånet via udbytte ? Hvis ja, hvordan gør man det sådan rent "teknisk" ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

laver et lånebrev mellem drift og holding med markedsrente pt lige over 8% en skat kan forkaste det, hvis ikke du i alle fald har prøvet at undersøge markedsrente i banken f.eks - for loven siger blot markedsrente, og kun hvis man ikke kan finde den - diskonto + 4% som nok også ofte går

Det kan være på anfordring = kort opsigelse og renten skal betales og indgår i drifts resultat og udgift for holding og du overfører via netbank

Når der så kan komme udbyttet efter udbyttereglerne op til holding, så kan holding bruge det til at betale lånet retur med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Når der så kan komme udbyttet efter udbyttereglerne op til holding, så kan holding bruge det til at betale lånet retur med

Lige netop det vilkår kan jeg godt være usikker på. Det er vel ikke markedsvilkår og så skal der vel også være udsigt til at  at der vil blive udbetalt udbytte i fremtiden.....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Udbytte efter regler for det fra drift til holding (og det er efter ejerdel så alle får ens i forhold til ejerprocent)  eller lån med markedsrente fra drift til holding er dine muligheder

Anders har lånt penge til sit holding - som har sendt pengene videre til drift. Han er så nødt til at se på hvordan pengene er sendt videre/brugt til. Er der eksempelvis tale om lån til drift så er kan drift betale holding tilbage og holding så Anders. Er pengene eller nogen af pengene brugt som ansvarlig kapital så er det en anden situation. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Anders har lånt penge til sit holding - som har sendt pengene videre til drift. Han er så nødt til at se på hvordan pengene er sendt videre/brugt til. Er der eksempelvis tale om lån til drift så er kan drift betale holding tilbage og holding så Anders


Ja enig - kan dog ikke se at holding har sendt dem som lån til drift, men det er klart at hvis det er tilfældet og Drift har penge til at betale holding retur så er sagen jo løst - det lyder bare mystisk, at han så har tanken om at sende en faktura fra holding til drift for at få pengene op - så jeg opfatter dem brugt (kap indskud eller anden vis) men er det lån fra holding til drift så er det bare at betale tilbage med rente fra drift til holding - Lad os håbe det er sådan, men jeg ser det ikke helt sådan

andersholten:
Lige nu “skylder” mit Holding mig omkring 100.000 kr.
eftersom jeg ingen drift har i mit Holding, så kan jeg ikke se hvordan jeg skal få mine udlæg tilbage.
Er det muligt at jeg kan fakturere mit driftselskab fra mig Holding svarende til det mit Holding skylder mig, således at jeg kan refundere mine udlæg? Eller evt. lave udbytte udbetaling


Jeg tror nu jeg ville gå til en regnskabskyndig - når overhovedet tanken er, at fakturere fra holding till drift og så betale lån privat tilbage fra holding

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
Når der så kan komme udbyttet efter udbyttereglerne op til holding, så kan holding bruge det til at betale lånet retur med

Lige netop det vilkår kan jeg godt være usikker på. Det er vel ikke markedsvilkår og så skal der vel også være udsigt til at  at der vil blive udbetalt udbytte i fremtiden.....

ikke helt med. Hvis drift har overskud og kan betale udbyttet til holding efter reglerne - så må holding vel godt betale markedsbaseret lån tilbage til långiver-ejer privat - med de penge holding får ind i banken? (og jeg går ikke ud fra at lånet er gået videre fra holding til det drift der tales om

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis drift har overskud og kan betale udbyttet til holding efter reglerne - så må holding vel godt betale markedsbaseret lån tilbage til långiver

Ja, Med det kræver at der er udsigt til at drift kan betale udbytte.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
Hvis drift har overskud og kan betale udbyttet til holding efter reglerne - så må holding vel godt betale markedsbaseret lån tilbage til långiver

Ja, Med det kræver at der er udsigt til at drift kan betale udbytte.....

selvklart, det er derfor jeg skriver drift kan udbetale udbytte hvis det opfylder alle regler for det  - med teksten "drift har overskud og kan betale udbyttet til holding efter reglerne"- så kan de betale udbytte - som holding kan bruge til at betale lånet tilbage 

Jeg er stadigt ikke klar over, om det lån ejer har givet holding er givet videre som lån fra holding til drift eller hvor pengene blev af Stick out tongue 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)