Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor dum en ide er det her til en webshop

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har fået en ide til en lille nichewebshop, og jeg vil gerne høre lidt kritik af hvorfor det kunne være en dårlig ide at give sig i kast med.

Jeg forventer at sælge måske 10-20 forskellige unikke produkter, måske i nogle kombinationer eller sæt. Produkterne er fysisk små, og kan oplagres hjemme ved mig. De forgår ikke, og vil antageligvis ikke blive obsolete de første i hvert fald 10 år.

TAM er ret stort, men gennemsnitsordren vil nok være relativt lille, 2-300kr.

Jeg havde egentligt tænkt mig at den bare skulle passe sig selv, jeg vil helst ikke have nogen faste udgifter til den. Jeg har ret godt styr på IT og ville sagtens kunne konfigurere og hoste en webshop selv.

Mit normale arbejde er fint aflønnet, så det skulle bare være til lidt hobby, og måske til at kunne købe en laptop eller lignende i firmaregi i ny og næ.

Hit me.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er som udgangspunkt en god start med et produkt, der ikke lige er til at finde andre steder. Det er rigtig svært at konkurrere med de allerede veletablerede webshops uden en form for niche.

Start med at regne enhedsøkonomi. 

Omsætning minus (indkøbspris + marketing + indpakning + fragt + kortgebyr). 

Hvor mange ordrer skal du så køre igennem, for at dække de fast omkostninger? (mere om dem nedenfor)

Er det så stadig en god forretning? Kunderne kommer næppe af sig selv, så du er nødt til at forholde dig til, hvordan de skal finde din webshop (herunder omkostninger til markedsføring). 

Selvom du helst undgår faste omkostninger, er det svært. Selv med WooCommerce kommer der omk. til design, plugins mv.. Læg dertil hosting/webhotel og betalingsgateway, samt fragtaftaler. Du kan selvfølgelig klare fragten manuelt og købe en GLS-label på "de gule sider" hver gang der kommer en ordre, men det bliver du hurtigt træt af. Så skal du i stedet have en løsning som Shipmondo el..

Dernæst kommer det "praktiske". Regnskabssystem, evt. integration mellem webshoppen og regnskabssystemet. 

Det, jeg prøver at sige er, at der er rigtig mange elementer i at drive en webshop i dag. Hvis du har godt styr på IT skal du nok finde ud af det, men lav lige regnestykket først, inden du giver dig i kast med det. 

Hvis økonomien ser fornuftig ud, og du gerne vil investere timerne i det, siger jeg bare: Sæt i gang! 👍 og jeg hepper på dig! 

Vh Anders Eiler

Founder @herodesk.io

 

Herodesk er et simplere og billigere helpdesk system til danske iværksættere og webshops.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt svært at give feedback når der er så lidt om produktet. Men generelt kender jeg mange der har lavet en webshop og som kæmper med salget fordi en webshop uden et solidt salgs og markedsføringsarbejde bag er lidt som en butik ude midt på en tilfældig mark i Vestjylland... Meget lidt besøgt. 

Så når du skriver at den skal passe sig selv, vil du så ikke bruge tid på markedsføring og optimering eller hvad tænker du? For hvis du ikke vil det, så kan du nok sælge mere ved at besøge det lokale bagagerumsmarked to gange om året end ved at lave en webshop. 

Og hvordan med forsendelse? Hvis det er små ordre, gider du så gå i pakke posten med pakker de dage du har solgt noget for en ret lav timeløn? Eller skal det ligge hos et lagerhotel der står for den del?

Der er masser af gode forretninger der kører ved siden af folks normale job, så hvis du vil lægge timerne kan det meste sælges hvis du er skarp på hvem du vil sælge til. 

Du kan evt prøve at kører en Facebook annonce og se hvor meget det koster at få folk over på dit site, så er du allerede lidt klogere på om folk vil købe dit produkt.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)