Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af kunst fra ikke EU kunstner udstillet i lønsumsregistreret EMV

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jan 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle

Jeg er i gang med at etablere en sundhedsfaglig klinik som enkeltmandsvirksomhed, som kun er lønsumsregisteret.
Jeg har en god kinesisk ven som er en rigtig begavet maler, og har tænkt på at kunne hænge noget af hans malerier op i min klinik, og hvis en en af mine klienter skulle være interesseret i et billede som han tilfældigvis ser i min klinik så at etablere kontakt mellem dem.

Nu er jeg er kommet i tvivl hordan man praktisk gør det rigtigt.
Kan en kinesisk kunstner (altså også bosat i Kina), overhovedet bare sælge et maleri til en person i Danmark uden at være registeret her ?
Jeg regner i første omgang altså ikke med at der sælges til mere en 300 000 kroner om året.
Jeg vil i første omgang heller ikke tage komission, altså som sådan bare gør det gratis.

Og hvis det ikke er muligt, vil der være en oplagt smart måde at gøre det via mig / min virksomhed ?

Mange tak på forhånd, jeg er stadig meget nyt i det hele med iværksætteri og taknemmelig for enhver hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

mres:
Kan en kinesisk kunstner (altså også bosat i Kina), overhovedet bare sælge et maleri til en person i Danmark uden at være registeret her ?
nej - det vil kræve registrering, også af momsmæssige årsager når levering sker fra Dk til DK kunde

mres:
Jeg regner i første omgang altså ikke med at der sælges til mere en 300 000 kroner om året
så skal du absolut selv momsregistreres og stå for salget og så lønne din kinesiske kunstner med indberetning til skat på dennes ITN nr (navn/adresse fødselsdato md år adresse alternativt hvis ikke denne kan få sit ITN

mres:
Jeg vil i første omgang heller ikke tage komission, altså som sådan bare gør det gratis.
lyder som noget rod og du skal jo for at have CVR selv - gøre de ting du gør, med overskud for øje. Der kan også være told at overveje når maleriet skal til DK mm, forsikring - ejendomsforbehold mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jan 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for hurtigt svar.

Så det som er mest lige til, ville være at jeg selv også momsregistrer min virksomhed, og som sådan sælger kunsten mod en provision, hvor jeg selv betaler 25% moms af, og så kan jeg overføre resten af salgsprisen til kunstneren og indberette det til skat via dennes TIN.
Gælder det så stadig at der ikke skal bestales moms på dette, såfremt det forventede årsindkomst af kunstneren er under 300 000 kroner ?

Nu er min EMV oprettet under sundhedssektoren, kan jeg så bare begynde med at momsregistere mig og agere også som en slags galleri ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

du bliver splitmoms registreret og skal så bogføre blandede udgifter og indtægter med splitmoms efter omsætning og ellers det momsfri og det pligtige for sig. 

Kunstnerens har ikke med dansk moms at gøre og du er ikke kunstner, du er sælger og det er bare altid med momspligt efter alm momsregler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)