Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afvikling af gæld (med personlig hæftelse) i Holding-selskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Min søn har været mindretals-medejer af et stort firma, der gik konkurs i 2023.

Han indskød 10 Mio gennem Holding selskab, men hæftede for de 5 Mio som selvskyldnerkautionist.
Ved konkursen var der stadig en gæld på 2 Mio i hans holdingselskab, som han personligt hæfter for, og skal afvikle gennem gældssanering eller frivilligt forlig.

Nu er han lønmodtager i andet firma.

Kan han omdanne holdingselskabet, som officielt har gælden, til drift og derved lade evt. indtægter fra konsulentvirksomhed (bibeskæftigelse) gå direkte (ubeskattede) ind i sit selskab til afvikling af gælden?

Hvis jeg, som far, giver ham et privat familielån eller et arveforskud, vil han så kunne fratrække dette beløb i skat, hvis han bruger det til afvikling af gælden i sit selskab?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dronefar:
Kan han omdanne holdingselskabet, som officielt har gælden, til drift og derved lade evt. indtægter fra konsulentvirksomhed (bibeskæftigelse) gå direkte (ubeskattede) ind i sit selskab til afvikling af gælden?
Nej aldrig - han vil af SKAT givet ses som lønmodtager og så vil fakturering fra ApS koster tripple skat = mere i skat end hele beløbet ind - Det er IKKE frit valg om man er lønmodtager eller ej, og slet ikke hvis man har været lønmodtager samme sted

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar, John!
Så ser det jo skidt ud for ham, hvis han skal afvikle gælden af sin nuværende lønindtægt, ved siden af de private faste udgifter og lån.
Da Holding ejheller kan eje enkeltmandsvirksomhed, er der jo heller ingen mening i at oprette noget sådant, selvom han potentielt ville kunne lave lidt selvstændig indtægt ved siden af sit nuværende job.
Ja, han dummede sig gevaldigt, da han indgik i firmaet…men det gik jo godt i starten, og så faldt hammeren pludseligt. Jeg tør godt sige, at han blev r..rendt!
Med venlig hilsen,
Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er under alle omstændigheder ikke fradrag for afdrag af gæld, så han skal betale skat af sin indkomst før den kan bruges til at nedbringe gælden.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Dronefar:
og så faldt hammeren pludseligt. Jeg tør godt sige, at han blev r..rendt!

Kunne det måske være værd at undersøge, om nogen evt. kan gøres ansvarlige? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Dronefar:
Da Holding ejheller kan eje enkeltmandsvirksomhed, er der jo heller ingen mening i at oprette noget sådant, selvom han potentielt ville kunne lave lidt selvstændig indtægt ved siden af sit nuværende job
det kan han da godt- Oprette EMV og kan han tjene penge der, hjælper det jo på afvikling af gælden som ikke skader ved gældssanering


Han kan blot aldrig bruge andet end beskattede midler til at afvikle en gæld med - det kunne han heller ikke i holding, selv om det havde pengene, ville der ikke være fradrag for dets gæld, kun for renten. Gælden er i dag givet bogført som gæld og tilbagebetaling af den giver aldrig fradrag som udgift men er bare udligning af gæld mod bank, Selskabet bliver hverken rigere eller fattigere ved det. Det er bare f.eks 1 mio i banken mod 1 mio i gæld = 0 og fin balance, og så betale 1 mio fra bank og udligne gæld = 0 i gæld 0 i bank = fin balance men ingen skat i det

Der er nok ikke stort at gøre når der er underskrevet en personlig selvskyldnerkaution som er helt standardkrav fra banker hvis ApS skal låne mange penge

Dronefar:
Ja, han dummede sig gevaldigt, da han indgik i firmaet…men det gik jo godt i starten, og så faldt hammeren pludseligt. Jeg tør godt sige, at han blev r..rendt!
det kan man jo ikke udelukke, men omvendt KAN ting jo gå helt anderledes end forventet, og så var han bare alt for letsindig og skulle måske have brugt flere penge på rådgivning - afslået personlig kaution - sikret god ejeraftale osv

Jeg ville stadigt NU få en jurist til at se, at der ikke er noget der gør han kan gøre andre ansvarlige OG en økonomiforstandig til at se muligheder

Hvis holding f.eks lukkede med et stort tab - isoleret set, så havde holding jo fradrag for det tab, når der ikke er tale om nærtstående - men her sker jo så stadigt det, at der er personligt kautioneret, og den del ændrer holding ikke som sådan ved.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak til jer alle for informationerne og rådene.
John har nok ret i at der ikke er stort at gøre, fordi der er underskrevet selvskyldnerkaution, som netop var et krav fra banken for at kunne låne de mange penge.
Et retsopgør vil være dyrt og resursekrævende og så vil det også være meget usikkert om der kan blive noget økonomisk at hente, selvom han evt. kunne gøre andre ansvarlig.
Jeg havde håbet på, at min søn kunne afvikle gælden "smidigere" ved at tjene penge ind i sit firma, hvor den store gæld figurerer, men det ser det jo desværre heller ikke ud til.
Han har fået betingelserne for gældssanering oplyst, og så ryger hus og hjem for den lille familie + de skal leve på et minimum som man næsten ikke kan byde nogen. Men det må nok være det man skal forberede sig på...
Endnu engang tak til jer!

Venlig hilsen, farfar.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Dronefar:
Jeg havde håbet på, at min søn kunne afvikle gælden "smidigere" ved at tjene penge ind i sit firma, hvor den store gæld figurerer, men det ser det jo desværre heller ikke ud til.

Han kan godt tjene penge til gælden, han har bare ikke fradrag for den, så det kan sagtens give mening at søge at tjene penge, også selv om de går skat for 40% og resten til gælden. Jo mere han barberer af jo bedre, og det kan være en fordel at kreditor er en bank, som måske hellere viser tålmodighed

Ja hus kan være i fare ved gældssanering, men vent med det problem til det kommer dertil. I første omg er det mere, om huset ryger i en inkasso, og det mener jeg ikke umiddelbart det gør med mindre han ejer det alene. Har han det sammen med sin hustru, så kan de jo højst tage pant/udlæg i huset, men det har jo ikke effekt før det skal sælges. De kan nemlig ikke tage ½ hus, så det er ikke nødvendigvis vis ude med det

En anden sag er så gældssanering, for HER kommer det i spil- Skal han saneres så skal han leve meget billigt - men igen vil man jo se på den samlede pris så intet er givet, men her kan kravet være, at han skal nedsætte sine faste omk for at FÅ gældssanering.

www.early-warning.dk er gratis for virksomheder i vanskeligheder, og kan MÅSKE være værd at kontakte for lidt mere rådgivning

god vind med det for ham

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 74
Fra  christianhvid.dk Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du beskriver det her, så der er da helt klart muligheder, så længe selskabet der har gælden eksisterer og vedligeholder gælden. Få nogle flere indtægter op i selskabet eller måske overtag kautionen. Men tag en snak med skat, en advokat e.lign. der kan få præsenteret alle detaljerne i stedet for at bruge tid på et forum, der åbenbart har nej-hatten på.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)