Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Førtidspension og virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, hvis nogen kunne forklare mig reglerne omkring førtidspension og virksomhed. Indlægget her bliver oprettet af ren og skær nysgerrighed, da jeg ikke rigtig forstår hvordan det hænger sammen.

Jeg har en kvindelig bekendt der har været førtidspensionist i omkring 15 år. Ingen fysiske skavanker - men derimod noget mentalt.

Hun har så sparet op af sin førtidspension og købt sig et dyrt kursusforløb hvor hun har lært noget om alternativ behandling - herunder også wellness massage og sådanne ting.

Hun vil nu starte selvstændig. Hun har været ude og kigge på lokaler til en klinik, hun har kontaktet banken omkring ehvervskonto og anskaffet sig et cvr-nummer. Hun har de sidste mange år haft et arbejde ved siden af sin førtidspension hvor ugetimerne ofte har ramt en 37 timers arbejdsuge. Jeg har hele tiden undret mig over hvordan det kan lade sig gøre, da hun selv fortæller, at alle hendes mentale skavanker er ophørt (for år tilbage) eller minimeret i en sådan grad, at hun ikke længere mærker til dem og er helt normaltfungerende.

Jeg vil lige hurtigt indskyde, at jeg jo har alt respekt for, at hun er kommet videre og jeg er meget glad på hendes vegne! Men derfor står jeg aligevel undrende af flere årsager;

1. Hun fortæller, at hun vil stå for alt selv! Det indebærer regnskab, indkøb, planlægning, bookinger, markedsføring, indretning, kundesamtaler, udkørende konsultationer, hjemmeside, facebook, instagram og alt muligt i denne dur.

2. Jeg havde en opfattelse af at når man var på førtidspension, at man så rent faktisk var ude af stand til, at fungere normalt i et arbejde. Jeg ved godt, at pensionister og førtidspensionister selvfølgelig stadig har retten til, at have et arbejde - men jeg troede faktisk ikke, at man måtte arbejde 37 timer på en førtidspension.

3. Hun har en unfair konkurrencefordel grundet sit sikkerhedsnet. Hun har fortalt mig sine priser i sin kommende klinik. Hun fortæller ganske simpelt, at hun bare dumper priserne til mellem 30 og 50% under hendes lokale konkurrenternes priser. Hun fortæller nemlig, at hun sagtens kan leve af sin førtidspension alene, så resten er bare en bonus.

Jeg ved at der er ét eller andet med nye regler og gamle regler, men jeg ved ikke helt hvordan det hænger sammen. Som sagt, så er jeg jo kun glad for, at hun kan komme videre. Men hvis jeg skal se det lidt i perspektiv, så synes jeg det virker en smule mærkeligt, at det kan lade sig gøre på den her måde - især grundet den massive konkurrencefordel der jo er.

Er der nogen der kan give lidt klarsyn på det her?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

der sker blot en modregning af indtægten hun skaber (modsat folkepension som ikke længere modregner arbejdsindtægt) -. mere er der egentlig ikke i det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

der sker blot en modregning af indtægten hun skaber (modsat folkepension som ikke længere modregner arbejdsindtægt) -. mere er der egentlig ikke i det

vh John Hannover

Hej John

Tak for dit svar. Er det blot sådan det hænger sammen? Så hvis man har fået en førtidspension, så er der ikke nogle grundlæggende krav som f.eks maks timeantal eller maks indtjening? Det synes jeg lyder ekstremt vildt. 

Jeg ser jo folk få afslået en førtidspension fordi de kan arbejde 5 timer i ugen - derfor får de så fleksjob.

Igen - det er bare for at forstå logikken. Der går intet af mig ved at hun har succes. Det er jo kun dejligt. Det kan dog godt undre mig i det store perspektiv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Flytte:
Der går intet af mig ved at hun har succes. Det er jo kun dejligt. Det kan dog godt undre mig i det store perspektiv.
det forstår jeg ikke du gør
Man tager ikke førtidspension fra nogen når den er bevilget så er det ud fra en vurdering på det tidspunkt

Så KAN man jo få det bedre, og så må man arbejde men man får det modregnet i pensionen, og det har ALLE vel interesse i, Staten sparer penge og personen har noget at rive i og skal ikke gå og putte med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Flytte:
Der går intet af mig ved at hun har succes. Det er jo kun dejligt. Det kan dog godt undre mig i det store perspektiv.
det forstår jeg ikke du gør
Man tager ikke førtidspension fra nogen når den er bevilget så er det ud fra en vurdering på det tidspunkt

Så KAN man jo få det bedre, og så må man arbejde men man får det modregnet i pensionen, og det har ALLE vel interesse i, Staten sparer penge og personen har noget at rive i og skal ikke gå og putte med det

vh John Hannover

Jeg forstår helt sikkert din pointe. Men hvis nogen kan arbejde 37 timer og endda langt mere end 37 timer, så undrer det mig, at man kan forblive på førtidspension.

Et andet eksempel kunne jo være en tømrer der får tilkendt førtidspension, men fordi han nogle år senere (er i bedring) ønsker at have "noget at rive i" så vælger han, at starte en virksomhed hvor han kun tager 120 kroner i timen og underbyder alle andre lokale konkurrenter - fordi førtidspensionen alene er "fin nok".

Jeg har helt sikkert interesse i, at alle har det godt og gør det som de ønsker. Jeg ser det da kun som noget positivt for min bekendte. Men jeg troede sgu ikke, at man kunne. Tak for dit svar.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)