Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af selskabskapital

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Skovgaard
Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stifter inden længe mit første ApS til holding brug.

Der er nogle omkostninger når man starter en virksomhed, en af dem er oprettelse af en erhvervskonto i banken.

Må jeg bruge 2500kr af startkapitalen til at stifte en erhvervskonto?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - men hvis du skal have penge til at lade holding stifte drift - skal du jo bruge 40 t (holding sjældent mening uden drift)- men ellers ja https://johnhannover.blogspot.com/2019/05/tabt-selskabskapital.html 

Ved stiftelsen skal du i vedtægter mm også afgøre om selskabet selv afholder stiftelsesomk (til stifteselskab og CVR) - men du bør jo bruge nogen til at stifte for dig, det er ikke noget at rode med selv - HVIS du vil det - så kan du læse alt om stiftelse og siden drift i e-bog om netop ApS for nye https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skovgaard
Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har valgt selv at stå for stiftelsen så jeg slipper for de ekstra omkostninger. Det stiller selvfølgelig højere krav til mig og betyder jeg bliver nødt til at undersøge diverse ting selv.

Jeg stifter ikke et driftselskab endnu. Årsagen til at jeg stifter et holding er at jeg har fået tilbudt warrants af min arbejdsgiver. Jeg vurderede at der var for mange fordele ved at have et holdingselskab til at holde warrants og til sidst anparterne, over at modtage dem personligt.

Udgiften til banken bliver først afregnet når selskabet er stiftet og pengene er overført til erhvervskontoen. På daværende tidspunkt er det vel ikke længere en stiftelsesomkostning, men en driftsomkostning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Bank lyder fint
Du har jo gebyr til Erhvervsstyrelsen og til godkendelse af kapitalen formentlig og det skal der tages med i vedtægter osv hvis selskabet skal afholde (uden fradrag) men du kan også selv afholde

Om holding er godt til de anparter ved jeg ikke. Hvad er det for fordele du ser? Udbytte vil blive beskattet med 22% inden du selv kan få det med nye 27/42% skat - samme med gevinst ved salg af anparterne. Har du dem privat, er du ude over 22% selskabsskat første

Arbejdsgiver kan vel ikke give dig warrents til dit ApS - de kan vel kun gives personligt, helt som du ikke kunne få din løn til ApS - så de skal jo sælges ind fra dig efter modtagelse. Jeg tror ikke jeg helt synes det lyder godt gennemtænkt - men kan overse en løsning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du egentlig hørt din bank om de vil lave en selskabskonto under stiftelse til indsættelse af kapitalen på og om de også vil gå på virk og skrive under på at den står der når tiden er inde ?

Hvis de ikke vil det, og det er godt nok sjældent jeg har hørt om en bank der ønsker at medvirke, så bør du nok overveje at stifte f.eks. via Ditselskab eller nemadvokat.

Koster heldigvis ikke så meget.

Fra Skovgaard
Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Bank lyder fint
Du har jo gebyr til Erhvervsstyrelsen og til godkendelse af kapitalen formentlig og det skal der tages med i vedtægter osv hvis selskabet skal afholde (uden fradrag) men du kan også selv afholde

Så vidt jeg kan forstå på min bank skal jeg af med de 2500 kr, jeg har en lidt speciel aftale fordi jeg bruger min egen bank hvor jeg har været en god kunde længe.

Cookie - John Hannover:

Om holding er godt til de anparter ved jeg ikke. Hvad er det for fordele du ser? Udbytte vil blive beskattet med 22% inden du selv kan få det med nye 27/42% skat - samme med gevinst ved salg af anparterne. Har du dem privat, er du ude over 22% selskabsskat første

På skrivende stund er der ingen planer om at udlodde udbytte. Det er et startup miljø der er tale om, så der er først en reel indkomst når selskabet sælges. Det er anparter i et ApS, ikke aktier i et A/S.

Når virksomheden sælges vil pengene ende skattefrit i mit holdingselskab. Min plan på nuværende tidspunkt er at pengene skal investeres med holdingselskabet.

1. Det vil ikke have nogen indflydelse på mit skattekort.
2. Der vil være en del flere penge som kan investeres, hvilket resulterer i en større og hurtigere vækst af min portefølje.
3. Jeg vil gerne starte et driftselskab ned ad vejen og pengene vil kunne hjælpe en hel del på det.

Cookie - John Hannover:

Arbejdsgiver kan vel ikke give dig warrents til dit ApS - de kan vel kun gives personligt, helt som du ikke kunne få din løn til ApS - så de skal jo sælges ind fra dig efter modtagelse. Jeg tror ikke jeg helt synes det lyder godt gennemtænkt - men kan overse en løsning

Advokaten vi arbejder med mener at det er muligt og anbefaler at vi gør det på denne måde.

Fra Skovgaard
Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

n4s-linux:

Har du egentlig hørt din bank om de vil lave en selskabskonto under stiftelse til indsættelse af kapitalen på og om de også vil gå på virk og skrive under på at den står der når tiden er inde ?

Hvis de ikke vil det, og det er godt nok sjældent jeg har hørt om en bank der ønsker at medvirke, så bør du nok overveje at stifte f.eks. via Ditselskab eller nemadvokat.

Koster heldigvis ikke så meget.

Jeg har snakket med min private rådgiver og en rådgiver i deres erhvervsafdeling, jeg har forklaret hele situationen til dem og bedt dem om at bekræfte beløbet på min konto. De gav mig et godt tilbud på baggrund af min anciennitet i banken, 2500 kr i stiftelse uden nogen månedlige udgifter indtil at jeg skal i gang med at bruge selskabet akivt.

Jeg startede stiftelsesprocessen i fredags (12-04-2024), fik afsendt bekræftelsesanmodningen til min rådgiver, skrev til rådgiveren og spurgte om de hvade modtaget emailen fra erhvervsstyrelsen, de bekræftede overfor mig at de havde modtaget den og at de ville vende tilbage til mig. Det tegner på at de gerne vil hjælpe mig, hvilket jeg er vildt taknemlig for. Jeg læser ofte om folk som har problemer med hele stiftelsesprocessen.

---

Mad respect for dit arbejde på et open-source bogførings-/regnskabssystem, der er ikke nok af dem. Jeg synes det er super træls at staten lige har gjort det ekstra svært at bruge open-source alternativer, ved at kræve man bruger godkendte systemer.

Du skal lige prøve at tage et kig på TigerBeetle hvis du ikke har set det endnu. Det er en database som de har kunne gøre latterligt hurtig fordi den er lavet specifikt til double entry accounting, business logikken er bygget ind i database. De har også lige sat standarden for tech demoer/pitches på et helt andet niveau.

Jeg synes projektet ser fedt ud, så jeg arbejder casually på et budgetteringsprogram til min privat økonomi hvor jeg bruger TigerBeetle. (Jeg må åbenbart ikke indsætte links, så bare send en pb hvis du vil have et)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Sofus Skovgaard:

Cookie - John Hannover:

Arbejdsgiver kan vel ikke give dig warrents til dit ApS - de kan vel kun gives personligt, helt som du ikke kunne få din løn til ApS - så de skal jo sælges ind fra dig efter modtagelse. Jeg tror ikke jeg helt synes det lyder godt gennemtænkt - men kan overse en løsning

Advokaten vi arbejder med mener at det er muligt og anbefaler at vi gør det på denne måde

Det må jeg sige - jamen er han sikker på det og har skattemæssig viden til at vide du kan få warrants eller anparter fra dit arbejde udstedt til dit ApS så mp du jo tro på det. Det ville jeg have skriftligt fra Advokaten så denne påtager sig et medansvar hvis skat - som jeg umiddelbart ville mene, ikke er enig.

Jeg fatter det ikke - de gives jo netop oftest med rabat osv - og det er klart ulovligt at modtage den slags som ApS når man er medarbejder, helt som man ikke kan få anden betaling via ApS - - men det er jo fuldt lovligt du sælger dem ind til det ApS, og jeg tror det er det han mener

Stadigt vil udbytte og fortjeneste på aktien blive selskabsbeskattet hvert år (lagerskat) med 22% som du slap for ved at have den privat. De 27/42% aktieskat kommer i begge fald.

Sofus Skovgaard:
Så vidt jeg kan forstå på min bank skal jeg af med de 2500 kr, jeg har en lidt speciel aftale fordi jeg bruger min egen bank hvor jeg har været en god kunde længe.
fint og billigt for godkendelse og erhvervskonto til kapitalen 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skovgaard
Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det må jeg sige - jamen er han sikker på det og har skattemæssig viden til at vide du kan få warrants eller anparter fra dit arbejde udstedt til dit ApS så mp du jo tro på det. Det ville jeg have skriftligt fra Advokaten så denne påtager sig et medansvar hvis skat - som jeg umiddelbart ville mene, ikke er enig.

Jeg fatter det ikke - de gives jo netop oftest med rabat osv - og det er klart ulovligt at modtage den slags som ApS når man er medarbejder, helt som man ikke kan få anden betaling via ApS - - men det er jo fuldt lovligt du sælger dem ind til det ApS, og jeg tror det er det han mener

Jeg kender ikke detaljerne til punkt og prikke, jeg er hverken advokat eller jurist, men det er sådan jeg har forstået det.

Jeg har fået besked på at jeg bør have et ApS klar, så det sørger jeg for at have.

Når jeg har været processen igennem kan jeg vende tilbage med detaljer og hvordan det gik.

Cookie - John Hannover:

Stadigt vil udbytte og fortjeneste på aktien blive selskabsbeskattet hvert år (lagerskat) med 22% som du slap for ved at have den privat. De 27/42% aktieskat kommer i begge fald.

Det er ikke et aktieselskab, der er ingen aktier involveret. Jeg opretter et ApS holdingselskab som skal eje en procentdel af et andet ApS driftsselskab. Jeg mener kun der er lagerbeskatning på aktier af et aktieselskab. Eller er det noget jeg har misforstået?

Hvis et ApS holdingselskab bliver lagerbeskattet af anparterne som denne ejer af et ApS driftsselskab, ville det da skattemæssigt aldrig give mening at have et holdingselskab.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Sofus Skovgaard:

n4s-linux:

Har du egentlig hørt din bank om de vil lave en selskabskonto under stiftelse til indsættelse af kapitalen på og om de også vil gå på virk og skrive under på at den står der når tiden er inde ?

Hvis de ikke vil det, og det er godt nok sjældent jeg har hørt om en bank der ønsker at medvirke, så bør du nok overveje at stifte f.eks. via Ditselskab eller nemadvokat.

Koster heldigvis ikke så meget.

Jeg har snakket med min private rådgiver og en rådgiver i deres erhvervsafdeling, jeg har forklaret hele situationen til dem og bedt dem om at bekræfte beløbet på min konto. De gav mig et godt tilbud på baggrund af min anciennitet i banken, 2500 kr i stiftelse uden nogen månedlige udgifter indtil at jeg skal i gang med at bruge selskabet akivt.

Jeg startede stiftelsesprocessen i fredags (12-04-2024), fik afsendt bekræftelsesanmodningen til min rådgiver, skrev til rådgiveren og spurgte om de hvade modtaget emailen fra erhvervsstyrelsen, de bekræftede overfor mig at de havde modtaget den og at de ville vende tilbage til mig. Det tegner på at de gerne vil hjælpe mig, hvilket jeg er vildt taknemlig for. Jeg læser ofte om folk som har problemer med hele stiftelsesprocessen.

---

Mad respect for dit arbejde på et open-source bogførings-/regnskabssystem, der er ikke nok af dem. Jeg synes det er super træls at staten lige har gjort det ekstra svært at bruge open-source alternativer, ved at kræve man bruger godkendte systemer.

Du skal lige prøve at tage et kig på TigerBeetle hvis du ikke har set det endnu. Det er en database som de har kunne gøre latterligt hurtig fordi den er lavet specifikt til double entry accounting, business logikken er bygget ind i database. De har også lige sat standarden for tech demoer/pitches på et helt andet niveau.

Jeg synes projektet ser fedt ud, så jeg arbejder casually på et budgetteringsprogram til min privat økonomi hvor jeg bruger TigerBeetle. (Jeg må åbenbart ikke indsætte links, så bare send en pb hvis du vil have et)

Hej.

Fedt at banken er med på det, jeg har ikke haft kendskab til særlig mange der har fået godkendt deres kapital de sidste 10 år.

Tak for din respons om n4s.

TigerBeetle har jeg hørt om og er stor fan. Jeg har indtil videre valgt at benytte et lidt mere simpelt værktøj som grundlag for mit system, ledger-cli / hledger, som kan håndtere 100.000+ transaktioner på ~ 100-200ms.

Jeg sidder også og arbejder på budgetteringsdelen. Herunder en automatisk forecasting model som kan beregne likviditeten ud i fremtiden baseret på fortsat drift udfra en gennemsnitsbetragtning af de sidste x måneders drift. Dette fungerer nogenlunde, men der er plads til forbedring, da modellen ikke tager højde for kendte fremtidige faktorer som let bør kunne registreres og vedligeholdes.

Visionen er at fortid, nutid og fremtid skal mødes d.v.s. budgettet skal opsnappe bogføringen hvor den er, også hvis det er midt på måneden, og færdiggøre måneden indenfor den valgte budgetmodel. Noget som er lidt mere kompliceret end det lyder.

Det er ikke noget jeg har fundet på, men jeg læste en bog for 15 år siden af en forfatter jeg mindes hed Jørgen Kierkegaard hvor han beskrev hans vision for det såkaldte tredobbelte bogholderi hvor bl.a. forretningsaftaler også var et et dataelement. En bog og forfatter jeg har søgt at genfinde flere gange på det seneste uden held.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)