Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter - pas på bank/ vækstfond -

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætter - pas på bank/ vækstfond -banken havde ikke efter låneopsigelse og manglende betaling -indfriet selvskyldner kaution fra vækstfonden som var aftalen - men istedet solgt gælden til et privat incasso firma ( der nu kræver hele gælden via tvangsauktion af hus salg)-der var tale om et iværksætter lån med vækstfond garanti kaution - er denne undladelse lovlig af banken

kan nogen forklare fordelen for banken ved at få 1/10 af salg af gælden ( dog 25% forøget ved bl.a. overtræk) fremfor 75% af hovedstolen på lånet  (75 % fra VF )+ pant indfrielse 25% i låners hus -uforståeligt

dog:  bank har antagelig en skattefordel ved 9/10 tab på lån med den ene hånd--

Hvis der er sammenfaldende interesser mellem Bank, VF, og incasso firma ?

så i dette tilfælde blev kom-i-gang- lån ordningen til iværksættere det værste mareridt, RKI registrering m.m. familieliv ødelagt, og ødelæggende for projektet, der nu 20 år efter dog kan rekonstrueres- andre fonde  kan jeg kun rose for deres tilgang

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ret overbevist om, at vækstfond og bank vil beskrive anderledes, men hvis du kan bevise, at banken SKULLE have handlet anderledes, så kan du jo gå via deres klageansvarlige og så i retten

Jeg synes det er svært at forstå, men du skriver 

johans:
vækstfond -banken havde ikke efter låneopsigelse og manglende betaling -indfriet selvskyldner kaution fra vækstfonden som var aftalen


Hvorfor skulle banken indfri selvskyldnerkaution når der er manglende betaling - det giver ikke mening for mig. Det ville vel kræve, at du havde de penge der skulle til, for at indfri selvskyldnerkautionen.

Jeg tror faktisk ikke banken har fradrag for en gæld de sælger til andet end 100% - det er frivillig påtaget tab.

Der er vel den sammenfaldende interesse mellem Bank og VF at få reddet så meget de kan, men de må vel have ment, at der ikke var udsigt til at få hele gælden dækket, og så er 1/10 bedre end 0

Sammenfald interesse bank og inkasso er vel oplagt, de er jo en type makkere - blot overlader banken arbejdet til nogen der er vant til det - og det er jo fuldt legalt

Jeg synes du skal finde en jurist, også om du så skal låne nogle tusinde kroner af familien til det, og få gennemgået forløbet ordentligt, så du i det mindste kan få ro omkring sagen - enten er den efter bogen, ellers også kan juristen køre klage og retssag.

Selvskyldnerkaution er del af bank og vækstfond og jeg kan slet ikke se, hvordan den skulle kunne indfries, hvis der er tale om opsigelse og manglende betaling, en det kan en jurist gennemskue. Det koster nok en 5000 kr seddel. men mon ikke det er pengene værd, hvis du har ret i der er handlet mod aftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

sproglig korrigering følger til ovenstående indlæg:

manglende betaling rettes til: Misligholdelse af lån: (hvormed menes at der ikke er betalt lånet tilbage eller ikke er betalt afdrag som aftalt)

hvorefter kaution indfries af vækstfonden ved påkrav herom af banken..

Mit Spørgsmål var dog:" Er det lovligt at banken undlader at indfri selvskyldner kaution fra vækstfonden, ved misligholdelse af lån ?

Når dette er aftalt ved låneoprettelsen  - (det er jo hele ideen med vækstkautionen til iværksætterlån) 

og yderligere sælger gælden til privat incasso firma -jf. Lov og bek om vækstfondens virke.

udsigten for banken til en indkomst var som anført, at vækstfond ville indfri med  75% af hovedstolen, og 25% ville fås fra Pant indfrielse - til sammen betydeligt mere end salget for 1/10 af gælden

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

selvskyldnerkautionen kan banken vel ikke indfri, hvis du ikke har penge på kontoen - det er vel DIG der har selvskyldnerkaution og ikke banken - og dig der har misligeholdt lånet - banken yder så typisk en garanti for en DEL af lånebeløbet og den har banken vel betalt til vækstfonden - men har du så ikke netop en selvskyldnerkaution mod banken - det er normalt - så banken betaler vækstfond men du skylder så banken

Derefter altid lovligt at sælge restgæld for banken

Men man skal læse alle dokumenter for at svare ret - normalt består det af en vækstkaution - men også så af netop en selvskuyldner kaution som er dig der kautionere over for banken - og også se hvad der sker ved misligeholdelse

Gå til en jurist, jeg tror ikke nogen her kan give dig et 100% svar ud over, at hvis du har alle beviser på plads, så kan de ikke sende til inkasso, men få en jurist med ind over på din side, hvis du tror du skal ned af den vej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

John Hannover:

Man blir forvirret af dit svar - Prøv at forholde dig til Facts:

(jeg er nogenlunde bekendt med juraen) har indledningsvist drøftet sagen med bekendt pens. adv. - et problem er at store, ja endog små advokatfirmaer mener måske at være i en interesse konflikt når modparten er en større bank som de har haft som kunde,( eller ku tænke sig at have som kunde).  

Selvskyldnerkaution: En selvskyldnerkaution er en kautionsform, hvor forpligtelsen til at betale kreditor INDTRÆDER STRAKS ved debitors misligholdelse af sin forpligtelse. 

Bekendtgørelse om vækstfondens virke: Bek. nr. 1013 af 17 aug. 2007 (daværende, gældende for denne sag)

§ 16 .  Garanti for udlån kan alene ydes som garanti for betaling af lån, som virksomheden optager i et pengeinstitut eller anden udlånsvirksomhed under offentligt tilsyn til gennemførelse af investeringen. GARANTIEN GIVES I FORM AF EN SELVSKYLDNERKAUTION  fra VÆKSTFONDEN for maksimalt 75% af det tab långiver lider ved, at lånet ikke indfries, og at eventuelle stillede sikkerheder m.v. herunder kautioner stillet af tredjemand, ikke fuldt ud dækker lånet.     

     

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Gå til en jurist for at få afklaret hvorfor vækstkautionen ikke indtrådte, hvis det er hovedspørsmål, men vel i alle fald, gå dog til en jurist, du kommer ikke mål uden

god vind john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2079
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

johans:
(jeg er nogenlunde bekendt med juraen)

Helt fint, men ikke med VF's jura!.

VF er det værste sted du kan lave arrangement!

De siger eet og gør noget andet.

Og husk: De går efter låntager personligt, altså ejer af selskabet. Derfor er der ingen reaktion. Bare vent at se.

Prøv at søge på podcast: Klaus Riskær Pedersen og hør hans mening. Der er mange andre, der er blevet taget.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)