Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg oprette velgørende firma?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 26. Mar 08
Indlæg ialt: 124
Fra  Last Touch Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Aminoer

Jeg er ved at starte et firma op, hvor jeg sammen med en kammerat vil købe malerier fra Kina, sende dem til Danmark og så forsøge at sælge dem videre. En del af konceptet er, at 10% af vores salgspris går til et velgørende projekt, som vi selv administrerer. Vi støtter nogle fattige børn og familier i Kina med skolebøger, tøj, mad osv. Ham jeg starter firmaet med bor i Kina. Det er hans opgave både at finde malerierne og sende dem til Danmark, samt at videregive/administrere disse velgørenhedskroner fra vores malerisalg. 

I forbindelse med velgørenhedsprojektet vil vi trykke nogle t-shirts, som skal reklamere for projektet.

Det bringer mig til mit spørgsmål:
Vil det være en fordel for os, at oprette dette velgørenhedsprojekt som et selvstændigt firma? Jeg har læst, at man f.eks. kan spare momsen når man er en velgørende virksomhed. Det vil jo gøre købet af t-shirts en del billigere for os.

Mvh.
Mogens Møller

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mogens.

Jeg ved ikke meget om velgørende foreninger m.m. men vil da give et bud på situationen. Jeg kan forestille mig at SKAT vil interessere sig for de penge, der går til velgørenhed, hvis i selv står for det fremfor at pengene doneres til en velgørende fond eller lign. der i forvejen er godkendt til formålet. SKAT skal nok have en vis garanti for at pengene reelt går de rette sted hen og ikke bare er en smart skattefidus for at få penge ud af virksomheden uden at betale skat. Jeg vil nok afsøge SKATs hjemmeside om emnet og eventuelt tale med andre firmaer, der gør det samme, så du ikke ender med et uheldigt møde med SKAT. I sidste ende vil jeg under alle omstændigheder tale med SKAT for at sikre, at det i gør er rigtigt og så få en forhåndsudtalelse fra dem om beskatningen - det koster så lidt og så er i sikre.

God fornøjelse med projektet. Når du har afklaret, hvordan det gøres synes jeg at det med fordel kan lægges her på Amino til inspiration for andre.

Hilsen Jakob

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg ser det der er det umiddelbart et problem at I selv administrerer det velgørende projekt. Der er visse krav der skal være opfyldt til velgørenhed og jeg er ikke sikker på at I opfylder disse krav (dvs. I risikerer ikke at kunne få fradrag for velgørenhedsbidragene). Man bør nok overveje et bindende svar fra Skat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Holstebro
Tilmeldt 26. Mar 08
Indlæg ialt: 124
Fra  Last Touch Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene.

Jeg vil tage kontakt til SKAT og få 100% styr på, hvordan reglerne hænger sammen. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)