Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding selskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :
 Jeg er blevet inviteret med i et nystartet virksomhed. Jeg gå dog og spekulere lidt på det der med et holding selskab. 125.000 er jo lidt for en privat person :)...

Jeg har læst mig til en masse herinde, tak for alle jeres indlæg, det har hjulpet mig lidt.
Jeg vil dog gerne lige have besvaret tingende lidt mere i forhold til mig. 

Er det ikke korrekt, at hvis man ikke har planer om at stifte andre selskaber, end det jeg er blevet inviteret med i, så kan det vel ikke betale sig at stifte et holdingselskab?
Jeg kan dog så godt regne ud med at hvis udbyttet fra virksomheden er stort, og det bliver valgt at det skal udbetales, så beskattes jeg med det samme, hvor jeg hvis jeg havde et holdingselskab, bare kunne overfører pengende hertil, og så lade dem står der, men hvis jeg så skal bruge pengende privat bliver de vel beskattet?

 Man kan så med holding selskab bare vælge at for trække 25.000 ud om året, og så slippe med den lave aktie skat, hvis man ikke har brug for mere, men de andre ejer gerne vil have mere ud.

Firmaet jeg er blevet inviteret med i er et A/S

Hvis jeg så vil vælge at starte et selskab op selv og jeg vælger at stifte et holding selskab, så er det korrekt, at jeg for de 125.000 kroner som jeg smider ind i holding selskabet, kan bruge de sammen 125.000 kroner til at stiftet et driftselskab, altså skal man ikke have 250.000 op af lommen for at lave et holding og et drift selskab. 

Hvad nu hvis drift selskabet gå konkurs, er det så ligemeget om jeg har et holding selskab eller ikke. (Vi se blot fra at pengene i driftselskabet vil gå tabt.)

Er min antagelser ikke korrekte her?

Vil det være smart for en privat person, som ikke påtænker at stifte flere selskaber, at starte et holding selskab? 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

ville klart stifte holding, du kan bruge de samme penge til dit indskud i driftsselskabet.

fordelen er også hvis selskabet bliver solgt og du har ejet aktierne i mere end tre år beskattes du ikke. Det gør du som privat.

og hvis du en gang har startet virksomhed, mon så ikek du kommer til det igen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Thomas.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mangler svar på dette spørgsmål:

Hvad nu hvis drift selskabet gå konkurs, er det så ligemeget om jeg har et holding selskab eller ikke. (Vi se blot fra at pengene i driftselskabet vil gå tabt.). Og kan jeg evt. så lukke holding selskabet ned, skal jeg så betale skat af de 125.000 kroner som jeg har skudt ind i det? 

Jeg har læst mig til at man ikke har et start fradrag for de 125.000 men hvad så hvis firmaet lukker har man så?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis driftsselskabet går konkurs er de penge som holding måtte have indskudt i det jo tabt. De 125.000 kr. du har indskudt i holdingselskabet er din anskaffelsessum for anparterne og lukker du holdingselskabet og får måske kun 30.000 kr. ud får du fradrag for forskellen på de 95.000 kr. Dvs. du får fradrag for dit tab. Det samme er tilfældet hvis du sælger anparterne i holdingselskabet med tab. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Undskyld jeg først skriver nu.
Altså lad os lave 3 eksempler:
Driftselskabet lukker, der står 200.000 i holdingselskabet, og jeg vælger at lukke det ned. Skal jeg så betale skat af hele beløbet eller kun de 75.000?

Driftselskabet lukker, der står 125.000 i holdingselskabet, og jeg vælger at lukke det ned. Skal jeg så betale skat af beløbet?

Driftselskabet lukker, der står 30.000 i holdingselskabet, og jeg vælger at lukke det ned. Så vil jeg for et fradrag i min normale løn indtægter det pågældende år på: 95.000, men skal jeg betale skat af de 30.000?

Er der et krav om at holdingselskab skal eje noget, eller må det godt står i en årrække uden anden indtægt end renter?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Et selskab er et selskab  og der er en del af slagsen, herunder ApS, A/S, P/S, SMBA, AmbA, etc.

Et holding selskab er bare et selskab, som helt eller delvist ejer et eller flere andre selskaber via aktier, anparter, kapitalandele ETC. Dette begreb eksisterer ikke som en juridisk selvstændig selskabsform.

datafinn:
125.000 (i kapital)

ApS kræver mindst KR 125.000. A/S kræver mindst KR 500.000. SMBA kan stiftes med KR 0 (NUL).

datafinn:
så kan det vel ikke betale sig at stifte et holdingselskab?

Det koster ikke noget at vedligeholde et stille SMBA selskab, da man som hovedregel er fri for de mange tyngende byrder ved ApS og A/S selskaber. At administrere et SMBA selskab koster det samme som for en personlig virksomhed med de samme simple regnskaber (som hovedregel).

At stifte et selskab "koster" ikke i sig selv noget bortset fra forbrug af blæk, papir og noget skrivearbejde.  Registrering og behandling hos EogS (staten) er gratis.

Assistance til stiftelse af et selskab koster noget med en stor spredning på omkostningerne afhængig af hvem du vælger til assistance og de timer du forbruger hos leverandører.

Kapitalindskud har også en pris men NUL kapital er ALTID helt gratis.

Enhver lønmodtager bør efter min mening have et SMBA selskab for at lagre aktieinvesteringer for langsigtet opsparing.

datafinn:
men hvis jeg så skal bruge pengende privat bliver de vel beskattet?

Ikke nødvendigvis. At flytte penge mellem dig selv og det SMBA selskab, som du kontrollerer, udløser ikke i sig selv skat.

MVH fra Ejler Ottesen 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)