Jeg kan starte med at sige at jeg er almindelig lønmodtager, og nedenstående er i forhold til mit arbejde, og har ikke noget at gøre med at være selvstændig.
Jeg har købt mig en gulplade bil privat, og den er indregisteret som privat/erhverv idet jeg køre for mit arbejde den. Jeg har så nogle papirer jeg skal have i orden, som jeg først efterfølgende er blevet klar over. Men når jeg køre i den for mit arbejde, så får jeg kørselsgodgørelse, altså kilometerpenge. Når jeg har kørt for firmaet, skriver jeg på en seddel hvor langt jeg har kørt, hvorfra og hvortil, hvad formål osv. mit spørsmål er så, skal jeg selv føre kørebog også, eller er det nok at jeg udfylder de sedler med hvor langt, hvorfra og hvortil og formål som jeg giver til administrationen på min arbejde???
Enig. Faktisk er det sådan at det er arbejdsgiveren der er pålagt at føre kontrol med udbetalingerne. Gør arbejdsgiveren ikke det har det hidtil været sådan, og er stadig sådan, at lønmodtageren bliver beskattet af de oppebårne godtgørelser, og arbejdsgiveren opretholder sit fradrag, i og med at der jo er tale om løn. Dvs. ene og alene lønmodtageren bliver straffet som følge af at arbejdsgiveren ikke har ført behørig kontrol.
Nu kan jeg ikke her og nu huske hvor jeg har set det men jeg mener at have hørt/læst at man vil gøre op med dette princip vil at give arbejdsgiveren mulighed for skattefrit kunne dække lønmodtagerens udgift til skat i denne situation. Arbejdsgiveren får naturligvis ikke fradrag for denne kompensation. Derved undgår man den turn around som opstår ved at arbejdsgiveren udbetaler merløn til dækning af skatten, som så også skal beskattes etc. etc.
hmm.. okay! Nu skriver du at det har hidtil været sådan og er stadigvæk. Det vil sige at hvis mit arbejde af en eller anden årsag ikke kan redegøre for min kørsel, så bliver jeg beskattet af de penge jeg har fået i kørselsgodgørelse? Det vil med andre ord sige, at det kan være en ide for min egen skyld at føre kørebog, hvis en dag der skulle blive noget???