Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af organisation?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

VonG:

 Husk at få styr på vedtægter i foreningen mv.

Det er så sandt som det er sagt og kan ikke siges højt nok. Alt for mange foreninger i dette land har gjort den fejl at de selv har bikset nogle vedtægter sammen eller fået en "revisor" til det og resultatet ser de nogle år efter. At Skat anser foreningen for at have en anden skattemæssig status end det som egentlig var tanken, og som de faktiske forhold tilsiger. Jeg har selv 3 foreninger kørende som sager i Landsskatteretten pt. fordi Skat har anset foreningerne for at være hhv. interessentskaber og brancheforeninger.

  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 2. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen, det kan jeg se, at jeg nok ikke bliver godkendt til lige foreløbig, måske jeg kan finde en NGO, som syns godt om mit projekt, som jeg kan køre det ind under.

Ved du evt. hvor jeg kan finde iformationer om at starte en NGO?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en meget bøvlet affære og i den her situation rent faktisk umuligt:

Først og fremmest er det et krav at foreningen er almennyttig og almenvelgørende. Oprindeligt var ligningslovens regler (fradrag for gaver til foreninger)sådan at de kun omfattede foreninger i DK. Det var selvfølgelig i strid med EU retten så derfor ændrede man det til at det også kunne omfatte foreninger i et EU-land (det er der ikke tale om her).

Det næste er at regler som laves med det ene formål at overholde de EU retlige regler ofte kun virker  i teorien. For at opnå fradrag skal foreningen foretage indberetninger til de danske skattemyndigheder. Noget der er meget tungt for en udenlandsk forening. Herudover skal man jo lige læse hvad der står i bekendtgørelsen fra skat som der er linket til: 

"Midlerne anvendes til fordel for en kreds af personer, der ikke geografisk eller på anden måde er begrænset til et befolkningsunderlag på under 40.000". Der kunne jeg godt se et problem i den konkrete situation og det bedste eneste man kan gøre er at gå via en dansk forening som også har andre formål under sine vinger og ikke binde gaverne op på enkelte projekter. Derved går lidt af din ide - direkte støtte/hjælp - formentlig lidt fløjten. Men du kunne jo i stedet overveje at gå ind i en af de godkendte foreninger og via aktivt arbejde søge at gøre dit synspunkt/indflydelse gældende.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 2. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hele min idé går netop, helt af fløjten, hvis pengene jeg kæmper for, ikke går direkte til mit projekt. Så jeg må prøve at undersøge mulighederne, for at samarbejde på en anden måde.

Ved du hvad forskellen er på en forening/organisation/NGO?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

En forening og en organisation er umiddelbart det samme. Det man kan sige er de signaler man sender: En forening er ofte velgørende, non-profit. En organisation er et mere bredt udtryk og kan dække en virksomhedssammenslutning, en kæde, en mafia  o.l. NGO siger mig ikke noget. Er det kinesisk ? I dit tilfælde er forening vel det mest korrekte udtryk. Der kender jeg så mest til skattesiden og til dels det juridiske i det.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 2. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ha ha, nej det er ikke kinesisk, men åbebart meget hemmeligt at stifte en sådan, siden jeg ikke kan finde oplysninger om det nogle steder;o)

Tak for din hjælp, det betyder rigtig meget!

Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm - Lyder meget italiensk (mafioso). Så er langt de fleste foreninger jo NGO'ere

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg ved godt, at debatten er flere år gammel, men jeg fandt den lige via google, og står i samme situation som Panja!

Jeg vil gerne opstarte en dansk søsterorganisation til en nystartet tanzaniansk NGO, som en bekendt har startet. Min organisation skal indsamle penge fra folk, som synes det går til et godt formål, og pengene skal sendes direkte ned til den tanzanianske organisation. Jeg skal ikke have noget ud af det - andet end glæden. Jeg kan godt se at det er en kringlet affære at oprette en skatte-fradrags-organisation, så er det lovligt at oprette en organisation, der indsamler penge, uden at det kan trækkes fra i skat? Altså bare at lave en penge-indsamling og håbe at folk gider være med, selvom de ikke kan trække det fra i skat? Og hvis det er lovligt, skal man så registreres nogen steder?

Håber der stadig er nogen aktive i debatten, der kan hjælpe mig

TAK! :o)

Fra København
Tilmeldt 11. Jan 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kalich

Det er helt lovligt at oprette en organisation, som samler penge ind til din bekendtes NGO. Mit råd er at du opretter det som en frivillig forening, med dertil hørende vedtægter.

Du skal have en foreningskonto, som pengene kan sættes ind på (det ringer du bare til din bank, og beder dem oprette til dig) og så er du ellers flyvende:o)

Så længe dine indtægter ikke overstiger 50.000 inden for et år, er du ikke forpligtet til at lade dig registrere med CVR nummer, men personligt syns jeg at det er en god idé....Læs mere her:
http://www.kk.dk/Borger/KulturOgFritid/ForeningerOgAftenskoler/ReglerOgVejledninger/Vejledninger/CvrNemkonto.aspx

Hilsen Anja (tidligere Panja:o)
ACHELP.org

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)