Hejsa, jeg driver en lille bogholderi virksomhed, kunderne er så småt begyndt at trille ind og det går bare godt :) Jeg overvejer nu at ansætte 2 af mine venner til hjælp med den daglige bogføring, de er begge studerende og regner med at de kommer til at have 5 - 10 timer om ugen.. De ville blive ansat som en slags freelance arbejdskraft, dvs at de får nogle opgaver laver dem melder tilbage til mig hvor længe det tog og så fakturere jeg så mine kunder.. Hvordan er reglerne m.h.t. til ansatte og løn? Hvad skal man være særligt opmærksom på? Skal jeg give tegn med horn og lygte? Nogen der har et par inputs jeg kan tage med? |
Jeg tror lige jeg tager en kikker med her, og følger op med mine spørgsmål til emnet.
Jeg har nemlig også overvejet hvordan reglerne er for at have en freelancer gående nogle timer engang imellem, er det virkelig nødvendigt at oprette lønsystem, ATP, betale skat osv. for den "ansatte" eller er der smartere måder???
Hvor mange regninger må man f.eks. få fra samme persion i en perioder for udførelse af arbejde uden de skal opføres som lønmodtager i firmaet???
Håber der er nogle kloge hoveder på dette område... :-)
Mvh-
Daniel Holsko