Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejelser før første Ansatte

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg driver en lille bogholderi virksomhed, kunderne er så småt begyndt at trille ind og det går bare godt :) Jeg overvejer nu at ansætte 2 af mine venner til hjælp med den daglige bogføring, de er begge studerende og regner med at de kommer til at have 5 - 10 timer om ugen.. De ville blive ansat som en slags freelance arbejdskraft, dvs at de får nogle opgaver laver dem melder tilbage til mig hvor længe det tog og så fakturere jeg så mine kunder..

Hvordan er reglerne m.h.t. til ansatte og løn? Hvad skal man være særligt opmærksom på? Skal jeg give tegn med horn og lygte?

Nogen der har et par inputs jeg kan tage med?

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror lige jeg tager en kikker med her, og følger op med mine spørgsmål til emnet.

 Jeg har nemlig også overvejet hvordan reglerne er for at have en freelancer gående nogle timer engang imellem, er det virkelig nødvendigt at oprette lønsystem, ATP, betale skat osv. for den "ansatte" eller er der smartere måder???

 Hvor mange regninger må man f.eks. få fra samme persion i en perioder for udførelse af arbejde uden de skal opføres som lønmodtager i firmaet???

 Håber der er nogle kloge hoveder på dette område... :-)

 Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Daniel: Freelancere, som fakturerer dig, er selvstændige (også selvom de er helt nystartede og forventer en indkomst under 50.000 kr. og derfor ikke er momsregistrerede), og du betaler bare deres regning. Der er ikke noget med AtP osv. Du kan modtage uendeligt mange regninger fra en person, uden at de skal opføres som lønmodtagere. Men hvis du er deres eneste kunde, kan det blive sidestillet med et lønmodtagerforhold, og set i det lys er det næsten værre med en stor fast månedlig regning end flere tilfældige små. Angående "kun at have en kunde", kan du evt. læse mere her: http://anettesand.dk/2008/selvst%c3%a6ndig-virksomhed-med-en-kunde/

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til Steffen: Den store skelnen kommer ved ansættelse 8 timer om ugen: Hvis medarbejderen arbejder gennemsnitligt mere end otte timer ugentligt, er han eller hun omfattet af funktionærloven, hvilket medfører en række forpligtelser for dig. Funktionærloven: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207.

Løn: I Danmark er der fri løndannelse, så i princippet kan du betale dem, hvad I bliver enige om. I virkeligheden kan det godt betale sig at skele lidt til HKs regler. Prisen afhænger meget af, hvad medarbejderne kan - der er jo stor forskel på at kunne indtaste nogle bilag efter instruktion og så at kunne afslutte komplicerede bogholderimæssige spørgsmål selvstændigt. Du skal være opmærksom på, at du bliver flaskehals og at der vil være en del controlling. "Normallønnen" afhænger også af, hvor i landet, du befinder dig.

Dine medarbejderes løn x 1,35 er den ca-udgift, du skal budgettere med. Alt efter hvor mange timer, de arbejder, kan der skulle betales sociale bidrag (AER, AES, AtP, AtP-fib, barselsfond, obligatorisk erhvervslicens), du skal have en lovpligtig ansvarsforsikring og jeg vil da anbefale dig at finde et ordentligt lønsystem fra starten af. Hvis du laver bogholderi har du nok kendskab til, hvad der er godt og skidt inden for den branche i forvejen.

 

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)