Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing af biler

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvor fungere det med tilbagebetaling af moms og leasing af gulpladebiler?

Og må man køre en gulplade bil til erhvervsbrug over grænsen?
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan lease biler på to måder:

Enten en finansiel leasing, hvor der  - alt andet lige - er tale om, at du overtager alle ejerettigheder (og forpligtelser), og hvor du trækker momsen af hele købet fra på anskaffelsestidspunktet.
 
Eller en operationel leasing, hvor du nærmest lejer noget i lang tid og muligvis med ret til at købe det til en bestemt pris på et bestemt tidspunkt. I denne sidste model trækker man ikke momsen ved anskaffelsen men løbende.
 
Der er også inden for finansiel undtagelser, hvor man gør det hele på en anden måde, så det er et spørgsmål, som er meget svært at svare generelt på.  For et par måneder siden havde bladet "Iværksætteren" en lang artikel om leasing. Måske kan den give lidt input, hvis du holder bladet.
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og Godaften alle :p

venter lidt med bil til firmaet, men Anette vil du ikke tjekke dine "private beskeder" herinde. Ved ikke om den kom afsted, krydsede fingre :)
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg må lige korrigere Anette lidt mht. leasing og moms.
 
Leasing fungerer på den måde at leasingselskabet ejer aktivet, dvs. i dette tilfælde bilen, og leasingtager får en brugsret til aktivet i en aftalt periode. Aftalen kan herefter munde ud i at leasingtager anviser en køber til aktivet til markedsværdi eller en aftalt minimumsrestværdi (finansiel leasing) eller at leasingtager bare afleverer aktivet tilbage til leasingselskabet (operationel leasing).
 
Leasingselskabet (ikke leasingtager) fratrækker hele momsen ved købet uanset om det er en gulplade- eller hvidpladbil (de ejer jo bilen) - hvilket betyder at leasingtager ikke selv skal lægge ud for momsen og finansiere den også (kan være en lang periode, hvis leasingtager er halvårsafregnet). Leasingtager opkræves de aftalte leasingafgifter, som pålægges moms. Momsen af opkrævningerne kan leasingtager så fradrage. Fremgangsmåden mht. moms er den samme både ved finansiel og operationel leasing.
 
Vær desuden opmærksom på at leasingselskabet kan fratrække moms ved køb af hvidpladebiler, uanset de anvendes privat eller ej. Dette betyder at leasingtager ikke skal betale renter af momsen når der leases - hvilket er tilfældet når man lånefinansierer en hvidpladebil.
 
Af andre fordele ved leasing vil jeg lige nævne følgende:
- Lavere etableringsomkostninger (ingen tinglysningsafgifter som ved alm.lån - leasingselskabet ejer jo bilen i leasingperioden)
- Ingen renteomkostninger af momsudlæg - jf. ovenfor - også på hvidpladebiler
- Mulighed for brændstofkort med rabat (ex. 1. kr. pr. liter diesel)
- Lavere hovedstol pga. leasingselskabets flådeejerrabatter (som i hvert tilfælde hos os... (Krone Kapital) gives videre til kunden ved leasing af nye biler)
 
Mht. kørsel i Tyskland - så vidt jeg ved må du køre hele verden rundt i din gulpladebil. Du må vist endda sætte bagsæderne i den når du kommer syd for grænsen... hvis du har dem... (er dog ikke helt 100% sikker her...)
 
Hvis du har yderligere spørgsmål eller ønsker et alternativt tilbud er du meget velkommen til at ringe og snakke med vores kundeservice - du kan finde tlf.nr. på www.kronekapital.dk
 
/Jakob
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

Hvordan står man i forbindelse med billeasing hvis éns selskab (ApS) er nystiftet og der således ikke kan fremvises nogen form for regnskaber/indtægter?
 
mvh Carsten
 
 
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom med dit budget - så kigger vi på det.

Vi har selvfølgelig en kreditbevillingsprocess som i en bank men når det er sagt ser vi selvfølgelig på hvad risikoen er ved det aktiv du skal have finansieret - hovedstolen vil i første omgang også blive mindre idet du ikke skal finansiere momsen.
 
Følgende forhold gør at bevillingen er nemmere at få igennem ved leasing (her snakker jeg biler men gælder for så vidt også alle andre aktiver):
- Bilen er let for leasingselskabet at sælge igen hvis det skulle gå galt - dvs. en lyserød bil er mindre attraktiv end en sølvgrå -> køb en standard bil
- Flådeejerrabatten tager toppen af afskrivningen
- En så høj 1. ydelse som muligt reducerer vores risiko
- Kort løbetid (jo højre ydelse jo hurtigere bliver vores risiko reduceret)
- Lav restværdi ved udløb (afledt af en høj ydelse og kort løbetid - men skal svare til markedsværdien)
 
Husk dog at løbetiden ikke må blive for kort + afdrag ikke må ske hurtigere end skattevæsenet tillader... (skal svare nogenlunde til de skattemæssige afskrivninger)
 
/Jakob
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - vender tilbage.

mvh Carsten
 
 
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/24/2006 9:39:46 AM Forfatter: Jakob Haaning

Hej,

Leasingselskabet (ikke leasingtager) fratrækker hele momsen ved købet
/Jakob
 
Tak Jakob - jeg studsede godt nok også lidt i går da jeg læste det sent i går nat men orkede ikke at kommentere på den.
 
Dit ræsonnement vedr. det med at løbetiden ikke må blive for kort af hensyn til skattevæsenet er jeg også enig i, men jeg mener nu ikke man kan drage en parallel til de skattemæssige afskrivninger, som iøvrigt ikke er lineære men flader ud over en årrække.
 
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/25/2006 12:23:11 AM Forfatter: Skat & Råd
Dit ræsonnement vedr. det med at løbetiden ikke må blive for kort af hensyn til skattevæsenet er jeg også enig i, men jeg mener nu ikke man kan drage en parallel til de skattemæssige afskrivninger, som iøvrigt ikke er lineære men flader ud over en årrække.

Det er rigtigt - det også bare en tommelfingerregel - f.eks. for at undgå at en eventuel ekstraordinær første afgift bliver alt for høj og de samlede fradrag derved kommer langt over 25%. Hvis leasingaftalen indgås først på året kan den ekstraordinære første afgift jo typisk ikke være så høj som sidst på året.
 
/Jakob
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)