Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kurser/uddannelse

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Kan man trække kurser og uddannelser fra, hvis det ligger indenfor ens firma område?

Jeg har et firma der laver klatregreb og vægge. Nu vil jeg gerne undervise i klatring på væg.

mvh sus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja.....hvis udgifter er med til at sikre, erhverve og vedligeholde indkomsten.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, der kan ikke fradrages udgifteter til uddannelse.

Ja, der kan fradrages udgifter til kurser, hvis udgiften er med til at "erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten"

 

Der kan som udgangspunkt ikke tages fradrag for udgifter til uddannelse, herunder udgifter til studierejser og kurser, som afholdes som led i en kompetencegivende uddannelse. Det skyldes at udgifter til uddannelse anses for en etableringsudgift. Udgiften afholdes til etableringen af et indkomstgrundlag og ikke til erhvervelse af indkomsten.

Kilde: Skat's ligningsvejledning http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104090

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krebs!

Jeg er ikke sikker på at du har ret.....jeg forstår spørgsmålet således, at der er tale om en etableret virksomhed, og så er der fradrag.

Men kræver nok en uddybning fra spørgeren.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Bortset fra at grænsen mellem videreuddannelse og efteruddannelse er ikke skarp (som det citerede link til ligningsvejledningen siger), så er ligningsvejledningen ganske tydelig.

Etableret virksomhed eller ej er ikke nævnt i ligningsvejledningen. Men i en etableret virksomhed er det nok nemmere at gemme uddannelsesomkostninger på konto for videreuddannelse.

Eksempel 1. Jeg er 19 år og beslutter at blive advokat. Derfor opretter jeg en "advokatvirksomhed", dog uden at virksomheden har en advokat - endnu. Virksomheden betaler min uddannelse: Den giver jo underskud de forste 6 år, men derefter skal det nok komme - og underskuddet kan sikkert osse hentes ind igen.

Eksempel 2. Jeg er 19 år og beslutter at blive advokat. Derfor tar jeg job som havemand i min fars advokatvirksomhed som betaler min uddannelse (frihed med løn og alle studeieudgifter betalt).

Ingen af dee anførte omkostninger er fradragsberettigede, men risiko for at eksempel 2 blir opdaget er nok mindre.

 

Vi ved ikke hvad spørgeren mener med 'uddannelse', men når ligningsvejledningen ikke er mere kringlet end den er, så sånes jeg det er et OK svar. Næh, jeg har muligvis ikke ret, men lignbingsvejledningen har vel.

 

Slut på denne tråd fra min side

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik!

Ikke altid...for som du jo ved er ligningsvejledningen Skats bibel.

Jeg ville nok trække det fra, set fra en revisors synspunkt, og så tage et eventuelt slagsmål med SKAT. 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sus

Hvis du har en virksomhed, som sælger klatrereb og vægge og gerne vil supplere med undervisning i klatring, fordi det vil medvirke til at fastholde dine kunder hos dig, er det et godt udgangspunkt for et "ja" til det med fradraget. Men man skal også tage højde for, hvilken type undervisning, du deltager i. Er der tale om et kortere kursus i konkret klatreundervisning, vil det være mere sandsynligt, at du kan trække det fra, end hvis du - for at kunne undevise i klatring, skal på et langvarigt pædaogigisk kursus som giver dig en masse nye kompetencer.

Som du kan se på Peter og Henriks diskussion, er det et lidt tåget område, fordi der skal skelnes mellem "vedligeholdende efteruddannelse" og "nye kompetencer". Reglerne er betydeligt skappere for virksomhedsejere end for ansatte.

Om kurset faktisk bliver godkendt eller underkendt som fradragsberettiget udgift, er ikke til at sige, før du har fortalt noget mere. Nogle kurser kan godkendes i nogle virksomheder men ikke i andre. Du er velkommen til at skrive en e-mail, hvis du har et konkret spørgsmål, som du ikke synes egner sig for debatten her.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)