Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gulpladebil - Erhverv/privat anvendelse.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg står overfor at have købt en gulplade momsfri i mit enkeltmandsfirma. Jeg er blevet i tvilv om hvordan jeg smartes skal få bilen i brug for mit firma. Skal jeg registere bilen i mit eget navn eller i firmaet. Jeg kommer til at bruge bilen forholdsvis meget til private formål.

Jeg tænker også i forhold til at kunne fratrække driftsudgifter f.eks. både i moms og skatte hensende.

På forhånd tak.

Kim

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står selv med samme problem. Og har en tråd på denne side også.

 

Men jeg er kommet frem til at der ikke er en nem og smart måde at have en firmabil/privat.

For ja du kan 100% tage alle udgifter i dit firma hvis du bare ikke bruger bilen privat.   Men hvis du bruger den privat også.  Så er det noget helt andet. og det kommer til at koste dig på dine privat penge..

Hvor meget skal du bruge den privat i % og hvor meget til firma  og hvor meget skal du kører i km i den.   +++ hvad er bilens pris.

 

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Kim

Der er - det skal jo ikke være for nemt - forskel på den skatte- og den momsmæssige håndtering.

Moms
Hvis bilens totalvægt er maks tre tons, kan du fratrække momsen af driften (benzin/diesel, vedligehold osv) uanset, hvor stor din private kørsel er.  Fradragsretten gælder også for den del af udgifterne, som vedrører din private kørsel.
Som udgangspunkt kan du ikke trække momsen af anskaffelsesprisen fra.  Jeg læser det du skriver som om, din private kørsel ikke er ubetydelig (der gælder nemlig nogle specialregler for specialindrettede køretøjer, men jeg tror ikke du kan bruge dem). Til gengæld skal du heller ikke opkræve moms, når du sælger bilen igen.

Hvis totalvægten er over tre tons, kan du få forholdsmæssigt fradrag af både anskaffelse og drift - nemlig for kørsel til dine momspligtige formål. Der er i så fald ét råd, jeg vil driste mig til at give dig ordre om at følge: Før kørebog Smile.  Hvis du trækker momsen af anskaffelsen fra (også delvist) skal du lægge fuld moms på når du sælger bilen igen.

Skat
Du har umiddelbart to muligheder. Enten tager du bilen ind i virksomheden - og det kan du kun, hvis du bruger virksomhedsskatteordningen.  Så trækker du renter, driftsudgifter og afskrivninger fra - og skal så betale skat af fri bil "i privaten". Når du sælger bilen, vil der typisk være et mellemværende mellem dig og SKAT, nemlig differencen mellem salgsprisen og det, du har afskrevet bilen til. 

Alternativt gør du det, at du køber bilen privat og giver dig selv skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster.  Jeg kan ikke huske dem. 

Hvilken af de to modeller, der er mest fordelagtig for dig - det kræver en decideret budgetlægning at fastslå.  Der er masser af kloge folk, som kan lave den for dig.  Generelt - og det er helt subjektivt - så tror jeg de fleste enkeltmandsvirksomheder (som din og min for den sags skyld) har mest fordel af at bruge den sidste løsning med skattefri kørselsgodtgørelse.

Det var ikke et fuldstændigt svar, men jeg håber det hjælper lidt på vej.

Venlig hilsen
Lars

Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for dit svar.Smile

Det har i hvert fald hjulpet mig, med de største af mine spørgsmål.

Jeg stod nemmelig meget og overvejet, hvordan jeg skulle indregistrer bilen om det skulle være i firmaets navn eller mit eget.

Venlig hilsen

Kim

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Moms
Hvis bilens totalvægt er maks tre tons, kan du fratrække momsen af driften (benzin/diesel, vedligehold osv) uanset, hvor stor din private kørsel er.  Fradragsretten gælder også for den del af udgifterne, som vedrører din private kørsel.
Som udgangspunkt kan du ikke trække momsen af anskaffelsesprisen fra.  Jeg læser det du skriver som om, din private kørsel ikke er ubetydelig (der gælder nemlig nogle specialregler for specialindrettede køretøjer, men jeg tror ikke du kan bruge dem). Til gengæld skal du heller ikke opkræve moms, når du sælger bilen igen.

Hvis totalvægten er over tre tons, kan du få forholdsmæssigt fradrag af både anskaffelse og drift - nemlig for kørsel til dine momspligtige formål. Der er i så fald ét råd, jeg vil driste mig til at give dig ordre om at følge: Før kørebog Smile.  Hvis du trækker momsen af anskaffelsen fra (også delvist) skal du lægge fuld moms på når du sælger bilen igen.

Nedenstående er 'sakset' fra SKAT's hjemmeside:

Hvis varebilen bliver brugt privat

Når ejeren eller medarbejdere bruger bilen privat, kan momsen som udgangspunkt ikke trækkes fra. Hvis bilen vejer mellem tre og fire tons, kan man dog trække en del af momsen fra.

Varebilen bruges privat, hvis ejeren eller medarbejderne kører i den til og fra arbejde, eller hvis de fx bruger bilen til:

  • fritidsaktiviteter
  • indkøb til privat brug
  • kørsel til/fra børneinstitutioner
  • kørsel med private ting som fx campingvogn, trailer, båd- og hestetrailer, cykler, møbler og haveaffald.

Der er derimod ikke tale om privat kørsel, hvis ejeren eller medarbejderne har skiftende arbejdssteder eller er i en vagtordning

Så det ser ikke ud til, at der kan fratrækkes moms, når bilen bruges privat. Jeg ville i hvert fald checke - så vidt jeg ved, har SKAT gang i en aktion mod gulpladebiler, der bruges privat, og det er blevet MEGET dyrt for nogle.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Kirsten E:

Nedenstående er 'sakset' fra SKAT's hjemmeside:

Hvis varebilen bliver brugt privat

Når ejeren eller medarbejdere bruger bilen privat, kan momsen som udgangspunkt ikke trækkes fra. Hvis bilen vejer mellem tre og fire tons, kan man dog trække en del af momsen fra.

Varebilen bruges privat, hvis ejeren eller medarbejderne kører i den til og fra arbejde, eller hvis de fx bruger bilen til:

  • fritidsaktiviteter
  • indkøb til privat brug
  • kørsel til/fra børneinstitutioner
  • kørsel med private ting som fx campingvogn, trailer, båd- og hestetrailer, cykler, møbler og haveaffald.

Der er derimod ikke tale om privat kørsel, hvis ejeren eller medarbejderne har skiftende arbejdssteder eller er i en vagtordning

Så det ser ikke ud til, at der kan fratrækkes moms, når bilen bruges privat. Jeg ville i hvert fald checke - så vidt jeg ved, har SKAT gang i en aktion mod gulpladebiler, der bruges privat, og det er blevet MEGET dyrt for nogle.

Husk, at der er forskel på momsfradragsreglerne for hhv. anskaffelse og drift.  Ovenstående gælder for momsen af anskaffelsen.  Moms af drift er fuldt fradragsberettiget, også for den private anvendelse.

Det er rigtigt, at en del har fået ørerne i maskinen ved at trække momsen af anskaffelsen OG bruge varevognen privat.  Det kan gøre endog meget ondt på pengepungen. Typisk også fordi varevognen har været indregistreret til fuld erhvervsmæssig anvendelse for dels at spare på tillægsafgiften (vægtafgiften) og for at undgå at betale skat af fri bil.

Se i øvrigt: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96078&vId=201964&i=337#i96078, jf. ML § 41, stk. 2:
Moms, der vedrører drift af små vare- og lastvogne på højst 3 tons i totalvægt, kan fuldt ud fradrages, selv om køretøjet kun anvendes delvist i den momsregistrerede virksomhed. Det er tilstrækkeligt, at vognen blot i et eller andet omfang bruges i virksomheden.

Baggrunden for bestemmelsen er dels praktiske årsager, dels at give en kompensation for reglen i § 41, stk. 1, hvorefter der ikke gives fradrag for købsmomsen vedrørende anskaffelsen, hvis køretøjet bruges delvist til andre formål end den momsregistrerede virksomhed.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)