Hej Kim
Der er - det skal jo ikke være for nemt - forskel på den skatte- og den momsmæssige håndtering.
Moms
Hvis bilens totalvægt er maks tre tons, kan du fratrække momsen af driften (benzin/diesel, vedligehold osv) uanset, hvor stor din private kørsel er. Fradragsretten gælder også for den del af udgifterne, som vedrører din private kørsel.
Som udgangspunkt kan du ikke trække momsen af anskaffelsesprisen fra. Jeg læser det du skriver som om, din private kørsel ikke er ubetydelig (der gælder nemlig nogle specialregler for specialindrettede køretøjer, men jeg tror ikke du kan bruge dem). Til gengæld skal du heller ikke opkræve moms, når du sælger bilen igen.
Hvis totalvægten er over tre tons, kan du få forholdsmæssigt fradrag af både anskaffelse og drift - nemlig for kørsel til dine momspligtige formål. Der er i så fald ét råd, jeg vil driste mig til at give dig ordre om at følge: Før kørebog . Hvis du trækker momsen af anskaffelsen fra (også delvist) skal du lægge fuld moms på når du sælger bilen igen.
Skat
Du har umiddelbart to muligheder. Enten tager du bilen ind i virksomheden - og det kan du kun, hvis du bruger virksomhedsskatteordningen. Så trækker du renter, driftsudgifter og afskrivninger fra - og skal så betale skat af fri bil "i privaten". Når du sælger bilen, vil der typisk være et mellemværende mellem dig og SKAT, nemlig differencen mellem salgsprisen og det, du har afskrevet bilen til.
Alternativt gør du det, at du køber bilen privat og giver dig selv skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster. Jeg kan ikke huske dem.
Hvilken af de to modeller, der er mest fordelagtig for dig - det kræver en decideret budgetlægning at fastslå. Der er masser af kloge folk, som kan lave den for dig. Generelt - og det er helt subjektivt - så tror jeg de fleste enkeltmandsvirksomheder (som din og min for den sags skyld) har mest fordel af at bruge den sidste løsning med skattefri kørselsgodtgørelse.
Det var ikke et fuldstændigt svar, men jeg håber det hjælper lidt på vej.
Venlig hilsen
Lars