Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banker, jeg må le...

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Som tidligere beskrevet er kautionisten en sikkerhed for banken og ikke for dig som låntager. Hvis kautionisten skulle stå inde for din gæld uden mulighed for at gøre regress over for dig, vil han tage sig betalt for den ydelse, og nok lidt mere end de 2% stiftelses omkostninger. Banken beregner sig en rente med udgangspunkt i det som banken selv skal betale i rente for at låne penge + en margin (rentemarginal), og derudover kommer et risikotillæg. Nå i nu har en kautionist som indstår for en del af gælden, burde i have været i bedre stand til at få en bedre rente end 11%.

Som jeg har skrevet tidliger i denne tråd er problemet at banken på en gang fremstår som både sælger og rådgiver. Det er nemt at skrive i bagklogskabens klare lys, men I burde have draget jeres egen rådgiver f.eks. revisor med ind i forhandlingerne, hermed havde i måske undgået nogle af de fælder som du beskriver. Og så sørg forøvrigt holde jeres privat økonomi og virksomhedsøkonomi adskilt i to forskellige banker.

/Kenneth

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cars4ever:

Måske er det her hele problemet ligger, netop at banken antager som du at vi ved præcis hvad der ligger i ordet kautions juridiske betydning.

Vi har siddet 3 partnere som har fået oplysningerne omkring dette lån, den ene med stor erfaring indenfor erhverv, og vi har alle misforstået hvad banken åbenbart har ment er almindelig viden og derfor ikke har forklaret os der ordentligt. 

Men du må da indrømme at rådgivningen er dårlig fra bankens side hvis de ikke istedet for at rådgive os til dette lån istedet bad os stille med en personlig i form af lejlighed eller hus, da disse jo alligevel - selvom der ikke er skrevet papirer på det - indgår som en slags garanti. Banken har i dette tilfælde udelukkende været ude på at tjene ekstra penge og udelukkende vejledt os for deres egen vindingsskyld.

Det kan godt være at du har dette som førstehånds viden da du nok har prøvet det nogle gange, men som mig der har gjort dette for første gang og fået forklaret nogle ting som i forhold til sådan som du ser det og som du sikkert har ret i, har været helt hen i vejret, det kan da under ingen omstændigheder være min egen skyld, jeg og mange andre ser en bank som lidt en autoritet(eller har gjort det) og derfor tror man da på alt hvad de siger.

I dette bank tilfælde kan du da heller ikke kalde det speciel god vejledning at man bliver nødt til at neddrosle en virksomhed for at vente på en international kaution som så kommer på dansk efter mange uger og derfor er værdiløs! Jeg har da aldrig prøvet noget med en bank som har været så uprofessionelt. Det burde da også give lidt stof til eftertanke at de kan lave sådan en fejl.

Jeg ved nu hvordan verden hænger lidt bedre sammen, men du er nødt til at tage min viden i betragtning angående ingåelse af disse kontrakter, min viden er jo helt og aldeles blevet udvisket af banken, da deres forklaringer har været nogle helt andre end vi er kommet frem til er de rigtige.

Og jo jeg har hele tiden troet og troede det indtil du skrev det nu, at kautionisten havde som hovedansvar at hænge på at betale det kautionerede beløb uden at gå videre og kræve dem tilbage af mig, jeg har aldrig haft anden opfattelse. Jeg ved at mange andre har samme opfattelse, og det er igen den forklaring vi har fået fra banken. Jeg vil dog normalt mene at kautionisten ikke har krav på at få pengene fra dig uden der er skrevet dekret på det (eller hvad det nu hedder). Hvilket der åbenbart er overfor staten i disse "kom igang lån". Kan sige at der er flere tilfælde af præcedens i lignende sager mod samme bank og derfor er vi ret optimistiske.

Jeg forstår egentlig ikke din undren. Når alt kommer til alt - et lån skal tilbagebetales! OG det er af personen der har lånt pengene.

Man kan sku da ikke forvente at staten frivilligt giver dig ½ million kroner. Hvorfor tager alle mennesker ikke den slags lån, hvis det var tilfældet.

I mine ører lyder det altså sindsygt naivt - sorry. Og hvad er overhovedet uretfærdigt ved at man betaler de penge tilbage som man har LÅNT? Det er da klokke klar logik.

Vil du øge omsætningen i din webshop? Vubla hjælper dine kunder med at finde produkterne de søger.

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej studenten

Jeg tror du misforstår noget her, selvfølgeligt skal man betale penge tilbage man har lånt, HVIS det er betingelsen, men det var ikke en betingelse vi fik forlagt i dette tilfælde, det var jo hele ideen i at tage "kom igang lånet" som var til for at hjælpe iværksættere og derfor kunne sammenlignes lidt med de gamle tilskud. Vi stod med en god ide, lidt risikabel men stadig med store muligheder, her ville vi så ikke sætte vores egen livsopsparing på spil, og derfor tog vi "kom i gang lånet". Vi satte så vores opsparing på spil alligevel pga. dårlig rådgivning.

Det var vores selskab der lånte pengene ikke os personligt, og desuden var det 75% af 500.000 staten kautionerede for. Alle kan jo ligepræcis ikke tage dette lån det er kun iværksættere hvor banken og vækstfonden siger god for ideen og dermed låner dig pengene, du får altså ikke en blankocheck her. Så mon ikke staten tjener pengene ind igen på andre projekter som er gået bedre.

Så jo jeg kan da godt forvente at staten/vækstfonden giver vores selskab 500.000 hvis de selv er gået med til det og mener det gavner. Det er jo ikke mig personligt der får pengene. Det er sjovt som folk tror at hvis man har et selskab som tjener/får penge så er det også ligmed at man får pengene personligt og bare kan bruge løs!

Desuden er det ikke interessant at du udtaler dig negativt her uden at have nogen belæg for en ordentlig feedback baseret på de forelagte fakta og viden om "kom igang lånene". Jeg kan jo se at det du skriver slet ikke hænger sammen med det jeg har skrevet.

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Aminoer

Jeg har på fornemmelsen at de fleste af jer har haft behov for at låne penge i banken til jeres forretninger, eller har et andet behov hvor banken er involveret, og global handel er jo en underlig størrelse hvor penge transporteres rundt på kloden, og hvis ikke bankerne skal gøre det er der jo andre der skal, og ud fra en antagelse om at ingen af jer vil påtage jer en sådan filantropiske opgave, så kan bankerne jo ligeså godt gøre det og tage sig betalt for det.

Mht ejendomsspekulanterne, er det jo klart for enhver at flere af de pantebrevshandlere der er smuttet i svinget, har ydet lån til ejendomme, hvor deres pantebrev har været det yderste, og der er jo flere af navnene der går igen i disse karuseller hvor værdiopskrivning har været det primære formål.

Sjovt nok tænkte jeg også på hvor mange små iværksættere der kunne have fået hjælp, for de mange millioner bankerne har lånt ud til disse pantebrevshandlere, som helt sikkert har haft en masse flotte papirer med, således at banken kunne vurdere risikoen!!!!!!!!.

Det er så nu at de af jer der har tjent rigtige penge på børserne, og ved salg af jeres virksomheder, skal komme frem af busken og få lavet noget der kan erstatte bankerne når det gælder iværksætter financiering, det fremgår jo af flere af indlægne at at bankerne kun tænker på profit på den korte bane, så det ville være rart med nogle flere med tålmodige penge.

mange hilsener

morten

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, vi har brug for banker - men nej, vi har ikke brug for spekulanter. De to ting bør ikke blandes sammen. Jeg kunne godt ønske mig rene banker, der KUN lavede traditionel bankvirksomhed, og så tog sig betalt for det. De skulle så, naturligvis, garantere at ALLE folks penge altid var sikret - altså helt undgå spekulative forretninger, og holde sig til det mere mekaniske med at flytte rundt på penge, opbevare dem, administrere credit cards osv. Det skal de så naturligvis have betaling for - og det vil jeg også gerne give dem.

Problemet er i dag, at der ikke findes en eneste ren bank. Du kan ikke få en ren bank, uden også at væøre med til at løbe risikoen i deres gamblings-cirkus. Og det tror jeg vi er mange som ikke længere gider.

 

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Oprindelig er banker vel en erhvervsvirksomhed, hvor det jeg tror du efterlyser er en sparekasse, og de fleste af dem er jo efterhånden omdannet til banker, netop for at kunne drive mere omfattende forretning. Jeg tror faktisk ikke det er særligt kompliceret at oprette en "sparekasse", for når man kun har indlån er der jo ikke noget med soliditet osv., så her er jo en oplagt mulighed for en driftig iværksætter.

så mangler vi bare at finde ud af hvem og hvordan når det drejer sig om financiering.

jeg synes det ofte fremgår af diverse indlæg her på amino, og ligeledes andre steder, at iværksætteri kræver kapital, og uden bankerne vil mulighederne for at finde penge mere begrænsede end normalt, og uden iværksættere, (som jo også er en slags spekulanter, og omvendt), er der jo mange projekter der ikke bliver sat i søen.

 

 

Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Martin - Jeg kan ikke gøre andet end at give dig 100% ret!

Det mest sjove ved bankerne er deres måde at behandle deres såkaldte "kunder" på. Når det går dig og dem godt - ja, så kan du lige tro man er venner. Hvis det derimod går dig eller dem skidt - Ja, så er det hele en anden sag... (på med "overlærerminen"

Som selvstændig gennem snart 15 år, har jeg været i kontakt med mange foreskellige såkaldte "bankrådigvere" - Jeg kan stadig blive chokeret over at møde bankfolk, som sidder belærer mig om, hvordan jeg skal drive mine forretninger. Alt imens deres egen forretning er totalt på røven. Det er sgu humor, at skal sidde og høre på en "mors-dreng" som tror han er noget, fordi han efter 20 år i samme afdeling endelig er blevet forfremmet.  

Jeg er ret overbevist om at finanskrisen endelig vil vise hovedparten af danskerne bankernes "sande ansigt". Desværre vil finanskrisen også betyde at en hel del små virksomheder må lukke, fordi bankerne jo skal have penge i kassen og derfor opsiger kreditterne. Samtidig vil hovedparten af nye projekter aldrig komme videre, simpelthen fordi bankerne ikke vil låne penge ud.

Bankerne har nemlig endnu ikke fattet, at det rent faktisk er de små- og mellemstore virksomheder der skaber flest arbejdespladser og dermed også bankerne kunder og indtjening. Næææ..... det er da meget smartere at låne et firma som ITfactory nogle penge og så give de små- og mellemstore virksomheder "fingeren". De evner jo ikke at omsætte for 3.500 pr. mand i timen, så hvorfor pokker støtte dem ;-) Nej, de højtbetalte bank-chefer - de er virkelig alle pengene værd!

At gå ind i en bank minder mig om det at gå ind på et  kommunekontor. Alle medarbejdere bukker, smiler og hilser, når direktøren med "overlærermine" svanser forbi hans undersåtter...  Helt Matador agtigt... :-)  Lad os håbe at finanskrisen rammer bankerne så hårdt, at de med tiden lærer at kunderne kræver bl.a. ærlighed, moral og respekt.  Men det er selvfølgelig svært at lære at sine fejl, når man bare kan gå til regeringen og bede om penge, når det går skidt.

Mvh

Per

 

 

 

 

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)