Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til start af APS

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Det er korrekt opfattet at det bedst kan betale sig kun at låne de 125.000 som privatperson,

også de resterende xxx.xxx over firmaet, ikke sandt?

 

Også lige; et lån på 400.000 i 10 år, hvor meget vil renten ca. være på det?

 

MVH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hmmm...hvem siger det?

Kommer helt an på rt.%..rt. tilskrivning mv.

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jamen, ved kun at låne de 125.000 i mit navn, så hæfter jeg ikke for andet ved evt. konkurs. Er det ikke sandt?

 

Det er jeg klarover, derfor jeg efterspørger en ca. rente. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo..men tvivler på, at du så kan låne yderligere penge i selskabet uden yderligere privat kaution.

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay, det kan jeg godt se. Hmm.

Hvordan bliver det "normalt" gjort - Låner man hele startkapitalen i eget navn, eller hvordan?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jamen hvis du ikke har aktiver, som du kan indskyde, har du vel ikke andre muligheder.

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Man kunne ikke låne de 125.000 til opstart i én bank.

Også låne fx. 400.000 i en anden bank igennem firmaet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nope...er nok udelukket, idet den anden bank også vil kræve sikkerhed.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan gøre flere ting:

De 125.000 skal du have personligt og indskyde som bunden kapital i et aps. Hvis aps herefter får behov for yderligere likviditet kan du gøre følgende:

 

For det første skal du straks ved stiftelsen overveje at anvende de 125K 2 gange afhængig af dine fremtidige planer: på den måde får du holding & datter omgående, hvilket på sigt kan være en enorm fordel.

For det andet skal du tænke på - som Peter har redegjort for - at du ganske givet aldrig får lov "at spille" for Bankens penge "medmindre du selv spiller med" (slet ikke i denne tid) dvs. du vil altid hæfte som kautionist, hvorfor du under alle omstændigheder altid vil hæfte for dine 400.000 i dit eksempel. Hvis det er tilfældet, kan du overveje ligeså godt at hæfte direkte som debitor overfor Banken og så låne pengene videre til dit driftsselskab.

Du ændrer principielt ikke din hæftelsesprofil, for du hæfter for det samme beløb som du gjorde som kautionist, men du påfører dig selv en lidt større administrativ byrde, henset til at selskabet nu skal forrente beløbet overfor dig, hvilket er skattepligtigt for dig, medens du til gengæld opnår rentefradrag for renterne overfor banken. Til gengæld opnår du som udgangspunkt tabsfradrag, hvis du taber lånet, hvilket du ikke gør ved kaution. Hvis dit selskab pludselig kommer til penge, medens lånet overfor Banken løber over 10 år, så kan du hæve lånet i selskabet og forbedre din private likviditet ved tilbagebetaling skattefrit til dig selv, medens du kan afvente tilbagebetalingen overfor banken, eller du kan låne pengene ind i holding o investere disse med henblik på skattefri avancer i aktier via ejerskab i holding.

For det tredje kan du overveje blot at forhøjekapitalen i datterselskabet til overkurs, men her skal du lave en beregning baseret på din anskaffelsessum således at du ikke ved en senere kapitalnedsættelse rammes af avanceskat.

 

mvh

ps. ovenstående erstatter ikke konkret rådgivning og afgives uden ansvar som et holdningssvar

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Peter: Ja okay, det kan jeg godt se nu :)

 

Jacob: Tak for dit svar. Det hele lyder meget avanceret, tror jeg har rodet mig ud i noget jeg ikke skulle - det jeg vil starte er en lille tøjbutik i indre kbh. Starte den som et APS frem for enkeltmands, sådan at hvis det hele gik galt ville jeg ikke kunne hæfte for mere end jeg har smidt i fra starten.

Er det ikke korrekt at hvis jeg tager et lån på 500 000 og starter et APS, går konkurs efter noget tid, så kan jeg ikke miste mere end de 500 000?

Ville det være bedre blot at starte et enkeltmands, når det kun drejer sig om det det nu gør? (:

MVH

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)