Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udregning af fair fordeling af overskud

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey!

Jeg ejer en virksomhed, hvor vi laver en del undervisning indenfor forskellige områder.

Normalt foregår det sådan, at vi ansætter undervisere, som får en fast løn.

Vi har dog netop startet et nyt koncept op, som er udviklet af en dame, som også selv skal undervise i konceptet.

Hun vil derfor gerne have mere af overskuddet. Hvordan udregner man hvad en fair fordeling vil være?

Vi har følgende udgifter:

1. Vi lægger lokaler til (husleje, el, slitage, forsikring)
2. Vi står for administrationen (booke deltagere, betaling, osv.)
3. Vi har indkøbt det udstyr der skal bruges til undervisningen

Findes der et stykke software som kan regne sådan noget ud for én? Eller en fremgangsmåde man kan læse om et sted på nettet?

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi overvejer også en løsning, hvor hun lejer sig ind i stedet, da vi har lokaler der står ledige, og da vi ikke er sikre på, at vi kan give hende løn hun vil blive tilfreds med og at vi samtidig selv tjener noget på det.

Vi er ikke så rutinerede omkring priser på udlejning af lokale - hvor regner man sådan noget ud?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu er der jo grænser for hvor meget undervisning jeres kunder kan kapere, så selvom det nye koncept er en del af jeres udvikling, skal i gøre jer det klart at konceptet gør indhug i jeres nuværende kursusprogram. Det vil være uklogt at tro at det nye koncept udelukkende giver gevinst, - det er vigtigt at holde sig for øje ved en evt. overskudsdeling.

Udlejning er også problematisk, fordi i så har en lejer i samme boldgade. Hun vil jo så have en forretning der skal køre rundt, og hvis i skal forhindre at hun går på rov blandt jeres kunder (måske flytter hun senere i egne lokaler) så har i mistet både en lejer og kunder på den konto.

Løsningen må lande et sted midt imellem. Opgør en timepris på kursuslokalerne (samlede lokaleomkostninger : 8 timer dgl.) + jeres normale timeløn til hende og definer det resterende beløb som beregning af bonusløn til hende. Det er ganske vist hendes koncept, men det er jer der har etableret den virksomhed, hvis lokaler og øvrige adm. hun nu kan nyde godt af. Jeg ville lægge ud med at hun kunne få 10% af beregningsbeløbet i bonus den første undervisningssæson, med mulighed for en yderligere bonus hvis et vist antal kursister har gennemført et forløb.

/Michael 

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej "Nielshg"

Jeg kender ikke til et sted på nettet eller software til udregning af det du spørger til.

Derimod tror jeg, at det beror på de konkrette omstændigheder herunder bl.a.:

om damen er ansat hos jer, om du/I har været med til at udvikle konceptet, om konceptet er udviklet som led i damens arbejde for dig/jer, hvor meget konceptet vil øge jeres omsætning (forventet), alternativer til konceptet, jeres ret til anvendelse af konceptet m.m.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.    www.dalum-law.dk

 

 

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!

Vi har ikke helt lagt os fast på en model endnu, men vi har fået vores revisor til at udarbejde et par forskellige løsningsmodeller.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)