Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på fragt?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

(næsten) enig med Tommy. Du kan fakturere portoen separat, og det skal fremgå af fakturaen, at der ikke er moms på portoen - du skal føre det over en udlægskonto. Men du kan kun gøre det på den måde, hvis du fakturerer din kunde den aktuelle porto, som du afregner til Postdanmark. Dvs. en evt. rabatordning skal direkte videre til dine kunder, og du må ikke bruge fx 'porto og ekspeditionsgebyr' - hvis du gør det, skal du svare moms af hele beløbet.

Nedenstående svar fik jeg på en henvendelse til SKAT:

Der er helt bestemte regler for hvornår porto kan holdes uden for momsberegning. .

Momslovens § 27 stk 3 nr 3 udlæg, jfr Momsvejledning 2007-4, afsnit G.1.3:

I henhold til momslovens § 27, stk. 3, nr. 3, kan beløb, som en sælger modtager fra køber som godtgørelse af omkostninger, som sælger har afholdt i købers navn og for dennes regning, holdes uden for momsgrundlaget. Betingelserne er, at sælger opfører de omhandlede beløb på en udlægskonto, og at han kan gøre rede for de enkelte udlægsbeløb. Kan et beløb holdes uden for momsgrundlaget som udlæg, har den sælger, der foretager udlægget, følgelig ikke fradrag for den købsmoms, der vedrører udlægget.

Specielt for postordre:

Told- og Skattestyrelsen har efter forhandling med Dansk Postordreforening i år 2000 fastsat nye retningslinjer for postordrevirksomheders anvendelse af udlægsreglerne for portoudgifter.

Link til afsnittet i Momsvejledningen:
http://www.skat.dk/display.aspx?oId=95986&vId=201613

Læs "Portoudgifter" og fremefter.

Det burde så være de aktuelle retningslinier.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 22. Apr 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten

Tak for et godt indlæg.

Det fik mig til at klikke på indsatte link da jeg gerne ville vide mere, men til min store overraskelse ender jeg på hvad jeg formoder er log-in siden til din webmail klient!

Det bør du nok lige rette.....

mvh.
Søren

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

godide:

Det fik mig til at klikke på indsatte link da jeg gerne ville vide mere, men til min store overraskelse ender jeg på hvad jeg formoder er log-in siden til din webmail klient!

Hej Søren

Det ser ud til, at moderator allerede har været forbi (TAK) - det virker i hvert fald fint hos mig. Jeg havde fået svaret i en mail fra SKAT, og brugte den hurtige måde (copy/paste), men den tager åbenbart linket forbi min mailboks først! Så lærte jeg også noget idag Smile

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay fint nok, jeg kører porto på separate konti, og jeg pålægger ikke noget gebyr men videre fakturere direkte.

Tak for svarene.

Shape the future, or die trying 8-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy:
du kan viderefakturer det momsfrie beløb, sålænge du angivet det særskilt på fakturaen og ikke ændrer på beløbet.

Kirsten E:
(næsten) enig med Tommy

Kirsten E:
Du kan fakturere portoen separat

Kirsten E:
Men du kan kun gøre det på den måde, hvis du fakturerer din kunde den aktuelle porto

Når du kun er "næsten enig", er der jo behov for en ophedet diskussion ;)
- Hvad er det vi er uenige om?

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy:

Når du kun er "næsten enig", er der jo behov for en ophedet diskussion ;)
- Hvad er det vi er uenige om?

Mit 'næsten' gik på en præcisering  af at rabatter mv. skal komme kunden til gode, og at der ikke må være gebyrer inkluderet. Så der er næppe behov for en ophedet diskussion, med mindre du insisterer!!Wink

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten...spørgsmålet gik jo udelukkende på porto.

Men, der er da godt nok at få alle krøller med.*S*

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)