Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere kategorier per indlæg vs. SEO

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Nov 06
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her er en kopi af et tidligere indlæg, som tilsyneladende var placeret forkert:

http://www.amino.dk/forums/p/39904/244001.aspx

Nu spørger jeg så igen. Denne gang det rigtige sted:

"Det er muligt at tilknytte mere end en kategori til et indlæg, når jeg skriver et indlæg i Wordpress.

Jeg har læst at det skader indlæggets rang i Google i forbindelse med duplikeret indhold, men også at det ikke gør noget.

Hvad er din erfaring/viden? Skader det at have flere kategorier eller er det fuldstændigt ligegyldigt? "

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det, du er bange for, er duplicate content. Hvis samme indhold går igen på flere sider, så vil Google ofte smide den mindst populære side i det supplerende indeks, og det vil altså ikke vises til langt de fleste søgere. Du kan være uheldig at det er kategori-siden, der vil komme på som det bedst placerede resultat og det er uhensigtsmæssigt.

Derfor kan du lave det såkaldte more-tag, som adskiller teksten i blogindlægget fra teksten, der bliver vist på kategori-siderne og forsiden eller ganske enkelt blokere for indekseringen af kategorisiderne. Jeg ville vælge at bruge more-tagget.

Men tilbage til spørgsmålet: Det kan umiddelbart ikke skade at have sit indlæg i flere kategorier - hvis du blot tænker over ricisi i forbindelse med duplicate contet.

Du må have en god aften! :-)

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 06
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Hegelund Møller:

Hej.

Det, du er bange for, er duplicate content. Hvis samme indhold går igen på flere sider, så vil Google ofte smide den mindst populære side i det supplerende indeks, og det vil altså ikke vises til langt de fleste søgere. Du kan være uheldig at det er kategori-siden, der vil komme på som det bedst placerede resultat og det er uhensigtsmæssigt.

Derfor kan du lave det såkaldte more-tag, som adskiller teksten i blogindlægget fra teksten, der bliver vist på kategori-siderne og forsiden eller ganske enkelt blokere for indekseringen af kategorisiderne. Jeg ville vælge at bruge more-tagget.

Men tilbage til spørgsmålet: Det kan umiddelbart ikke skade at have sit indlæg i flere kategorier - hvis du blot tænker over ricisi i forbindelse med duplicate contet.

Du må have en god aften! :-)

Jeg har et par supplerende spørgsmål:

  1. Hvad er det supplerende indeks og hvorfor vil det ikke blive vist for de fleste søgere?
  2. Jeg har oplevet at brugere får linket til en kategori, selvom teksten er fra et indlæg. Desværre sker det ofte at indlægget ikke længere ligger på forsiden af kategorisiden og derfor ikke vises til brugeren. Er det på grund af at duplicate content fra kategorisiderne rangeres højere og hvis ja, hvorfor gør de det?
  3. Du nævner more-tag'et. Er det hvor indlægget deles op i to dele og kræver at brugeren foretager et aktivt klik for at læse del to? Hvorfor er det bedre end at blokere for indekseringen af kategorisiderne? Er det af SEO-grunde? I mit univers er opdelingen nemlig mindre brugervenligt, men det er nok bare mig.

Og en god aften til dig :)

 

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

alsc:

Hvad er det supplerende indeks og hvorfor vil det ikke blive vist for de fleste søgere?

De ekstra resultater, der kommer frem, hvis du klikker på "Hvis du vil, kan du gentage søgningen, så de resultater, der er udeladt, kommer med" på allersidste resultatside. Det er klart, at det er MEGET få søgere, der klikker der ;)

alsc:

Jeg har oplevet at brugere får linket til en kategori, selvom teksten er fra et indlæg. Desværre sker det ofte at indlægget ikke længere ligger på forsiden af kategorisiden og derfor ikke vises til brugeren. Er det på grund af at duplicate content fra kategorisiderne rangeres højere og hvis ja, hvorfor gør de det?

Grunden til at kategorisider til tider ranker højere er fordi de ofte(!) har mere betydningsfulde links til sig. Du skal tænke på, at et link fra forsiden er mere værd end et link fra en kategoriside. For at kunne forstå dette 100% skal man sætte sig lidt ind i hvordan linkværdi sendes rundt.

alsc:

Du nævner more-tag'et. Er det hvor indlægget deles op i to dele og kræver at brugeren foretager et aktivt klik for at læse del to? Hvorfor er det bedre end at blokere for indekseringen af kategorisiderne? Er det af SEO-grunde? I mit univers er opdelingen nemlig mindre brugervenligt, men det er nok bare mig.  

Ja, det er den funktion. Det er for at sikre, at mindre af indholdet går igen, og dermed mindske chancen for, at en uaktuel kategoriside vises i søgeresultaterne fremfor din relle post. Men ja, det er naturligvis forstyrrende at skulle lade brugeren klikke for at læse, men omvendt - det skal brugeren jo også, hvis den skal kommentere.

Det er klart, at hvis du har en kategori, der hedder "Katte", så vil du gerne kunne findes på netop ordet "katte". Men hvis du har skrevet et indlæg om "Sådan undgår du lopper", så skal brugeren jo ind på denne side, hvis den søger efter f.eks. "lopper" fremfor kategorisiden om katte. Men du vil jo også gerne modtage besøg på ordet "katte" og håber i den forbindelse, at de vil lande på din kategoriside om katte.

Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også ændre din kategori sider så der kun er links til artiklerne, og ikke hele deres tekst. Så slipper du nemt og elegant uden om duplicate content-problemet.

Desuden kan du også have links til alle artiklerne i en kategori på en side så brugeren får et bedre overblik.

Alternativt kan du sige til Google robotten at den ikke skal indexere kategorisiderne. Det kan du gøre ved at indsætte følgende kode mellem "head"-tagsne i kategori-siderne:

<meta name="googlebot" content="noindex,follow" />

Google vil stadig bruge kategori-siderne, men kun til at finde links til artikler. Artiklerne vil stadig blive indexeret.

Dette gælder, som koden antyder, kun for Google. Hvis du også vil ramme de andre søgemaskiner skal du have fat i din robots.txt og udelukke dine kategori-sider der.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)