Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af værtshus

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 18. Jun 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er desværre rigtigt at der er utroligt mange der falder for " det sorte regnskab", også i den branche...

Lad være med at falde for det. Du skal kun betale for det regnskab som indehaver selv har valgt at stå til regnskab for overfor skat.

En god tommelfingerregel er: Virksomhedens overskud, minus en fornuftig løn til indehaver x 5, så har du købsprisen. Enkelte steder vil man hævde at der skal ganges med 10. Der skal i den forbindelse ikke betales for potentialet i den type virksomhed, da det jo er dig der skal lave arbejdet for at skabe det.

 

C.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

exellent:

Det er desværre rigtigt at der er utroligt mange der falder for " det sorte regnskab", også i den branche...

Lad være med at falde for det. Du skal kun betale for det regnskab som indehaver selv har valgt at stå til regnskab for overfor skat.

En god tommelfingerregel er: Virksomhedens overskud, minus en fornuftig løn til indehaver x 5, så har du købsprisen. Enkelte steder vil man hævde at der skal ganges med 10. Der skal i den forbindelse ikke betales for potentialet i den type virksomhed, da det jo er dig der skal lave arbejdet for at skabe det.

 

C.

Jeg er enig i at han ikke skal falde for det - men jeg vil næsten tro at det bedste/eneste alternativ er at starte sin egen biks fra grunden af. Der er langt mellem seriøse sælgere og de ligger alle sammen på lur derude for at sælge deres virksomhed til en jubelidiot der lige har arvet en million og derfor slet ikke behøver se regnskab :-)

Hermed sagt at jeg næppe tror den pågældende sælger vil lade sig afspise med en pris udregnet på baggrund af hans regnskab kørt igennem en formel.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I kan nok roligt regne med, at banken vil kræve sikkerhed for engagementet på det samlede beløb, altså for kr. 500.000. Når den tredje person ikke kan stille nogen form for sikkerhed, vil banken med meget stor sandsynlighed forlange, at de to øvrige stiller sikkerhed for hele beløbet. I skal så afgøre indbyrdes, om det er en fornuftig ordning og hvad det i så fald betyder for deling af overskud mv...

Når flere er sammen om at drive virksomhed, prøver bankerne ofte at få krydskautioner - dvs. at I hver især hæfter for hele beløbet. Det skal I undgå for enhver pris. I må ikke komme til at hæfte for mere end en tredjedel eller halvdelen (alt efter hvordan sikkerhedsstillelsen bliver fordelt)

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altså ikke rigtigt når det siges at han også skal betale for "den sorte omsætning". Jeg har været med til mange due diligences og virksomhedsoverdragelser hvor det har været åbenbart at der har været en omsætning som ikke fremgik af regnskaberne, men det er aldrig noget man har talt eller noget som er blevet bragt på banen i egentlige forhandlinger. Derimod har det været drøftet internt hvor man har måttet fortælle virksomhedsejeren at dette - en lavere salgspris - er prisen for at have haft sort omsætning. Noget andet er jo at der også er udgifter knyttet til denne omsætning og det er de færreste der er så dumme at de udgiftsfører varerne hertil uhæmmet.
Herudover er der ingen i dag der køber en virksomhed uden at have set et regnskab.  
 
Derimod kan du have ret i at en sælger næppe lader sig spise af med en pris beregnet ud fra regnskabet. En køber er normalt villig til at betale et vist tillæg for den forventede udvikling i virksomheden. Her taler vi goodwill.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent.

Der er rigtig mange mennesker (flere end du aner åbenbart) der køber virksomheder uden at se regnskaber.

Kiosker, cafeer, værtshuse, smørrebrødsforretninger, pizzariaer m.m. handles ganske ofte uden at køber stille spørgsmålstegn ved regnskabet.

Sælgere i disse brancher er generelt "useriøse"/optimistiske nok til at vente på den rigtige køber der ikke stiller spørgsmål. Jeg har fulgt ganske mange butikker bl.a. butikker som jeg selv har ønsket at overtage.

F.eks. sælges en kiosk med et overskud på 150.000kr-200.000kr om året (hvilket vel og mærke er excl løn, renter og afskrivninger) for op til 300.000kr - det er ikke usædvanligt.

Folk der ikke aner noget om regnskab, og som aldrig ville drømme om at gå hen til en mand i slips og jakkesæt for at bede om rådgivning - køber også butikker (og brænder nallerne så godt som hver gang). De stiller sig i stedet foran biksen i nogle timer og tæller kunder - eller aftaler med ejeren at stå ved kassen i butikken et par dage.

Ønsker du at overtage en butik kan du risikere slet ikke og blive præsenteret for et regnskab da nogen betragter det som "fortrolige oplysninger".

I sin tid var jeg ude og kigge på en kiosk på Amager der var ejet af en pakistaner. Han mente at hans regnskab var en sag mellem ham og skattevæsnet men jeg var velkommen til at stå i hans kiosk et par dage og se hvor mange kunder der kom.

Jeg kom til at sige til ham at jeg mistænkte ham for så og ringe til alle sine fætre og få dem til at handle i hans butik for at øge omsætningen i disse dage. Så var hans ære krænket og jeg blev "smidt på porten". For nogle år siden har jeg kigget på rigtig mange butikker rundt omkring i Storkøbenhavn. Fælles for godt dem alle sammen var at de ville have penge for sort omsætning.

Problemet når vi blander potentiale og den allerede "etablerede" goodwill sammen er at sælger bliver grådig og vil have en alt for stor bid af den kage du potentielt en dag får.

 

Men for at gøre en lang historie kort så skulle det dælme undre mig om du slipper for at betale for den sorte omsætning ved værtshuskøb !

 

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan kun give Jørgen Olsen ret. Den sorte omsætning ifm. udskænkningssteder er typisk og afspejlet i en salgspris.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)