Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blandet regnskab - hjælp

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har tre spørgsmål:

- Jeg vil gerne købe brugt udstyr til firmaet - altså af privat person. Hvorledes med moms, bogføring og bilag til regnskabet?

 

- Jeg vil gerne lave et indskud af kapital i min enkeltmandsvirksomhed - hvordan bogføres dette? Som lån? Og hvad hvis firmaet lukker - skal dette beløb så retur til mig selv igen?

 

- Hvis jeg køber ting der ligger under straksafskrivningsgrænsen, hvad skal der så ske med de ting i tilfælde af, at jeg lukker firmaet? Skal tingene sælges til mig selv? I så tilfælde, til hvilken pris?

 

På forhånd tak!

/Frederik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

1. Ingen momsfradrag/debet udgifter/kredit bank eller privat udlæg/en kvittering på en lap papir!

2. Debet bank/aktiver  Kredit mellemregning under egenkapitalen/ Ja hvis du har likvider til det, kan du trække det ud igen!

3. Enten til dig selv eller andre/Du skal betale moms af det(reguleringsforpligtelse)! Værdien i handel og vandel!

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

- Hvis du er momsregistreret kan du modregne moms af dine køb med moms af dit salg. Men da du ikke betaler moms når du køber af en privat kan du naturligvis heller ikke trække moms fra.

Bilaget/dokumentation for købet kan bare være et stykke papir, hvor der står sælgers navn og adresse, hvad du køber til hvilken pris og andre oplysninger svarende til hvad der står på en faktura. Så bogfører du det enten på småanskaffelser eller i aktiver afhængig af hvad du køber og prisen.

Et indskud bogfører du som kredit på din egenkapitalkonto og debet på din bankkonto (hvis det er her du indbetaler pengene). De penge, du indskyder trækker du bare ud igen. Du bliver ikke beskattet, hvis det er det, du tænker på. Du bliver beskattet af dit overskud (driften). Indskud påvirker ikke din drift.

Når du lukker firmaet skal aktiver realiseres. Ikke nødvendigvis til dig selv, men værdien medtages i din skattepligtige opgørelse, hvis du beholder aktiverne.Småtterierne fastsætter du bare til markedsværdien. Udarbejd en oversigt og se rundt efter en værdi (eks. i den blå avis eller lignende). Det er jo et skøn, hvad det er værd, hvis du den kan vej kan dokumentere, hvad dine aktiver er værd er det helt fint.

Hilsen Jakob

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, Peter kom før mig.

Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker mange gange begge to! Jeg håber det er ok, hvis der senere kommer lidt uddybende spørgsmål når jeg sidder i processen.

Tak!

 

Mvh. Frederik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen JakobN, der er vel fint nok med 2 svar.

Og vi er jo faktisk enige!*S*

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Og vi er jo faktisk enige!*S*

Ja, det var trods alt godt.

Hilsen Jakob

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det handler jo også lidt om at når der er svaret, så behøver andre jo ikke at svare det samme. Det er set flere gange og kan virke lidt for meget, når det drejer sig om faktuelle informationer. Det kan selvfølgelig ikke helt undgås, hvis svar krydser hinanden som her. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)