Jeg driver en lille virksomhed med import af højttalere, forstærkere, kabler m.v. Importen kommer fra flere lande. F.eks. Frankrig, Tyskland, USA og Kina.
Skattevæsnet vil gerne have at jeg kan dokumentere indkøbsfakturaer mod salgsfakturaer. Altså køber jeg 10 stk. højttalere i 2008 og sælger de 6 stk., så kan jeg kun få fradrag for de 6 stk. De 4 sidste må jeg vente med fradrag for indtil de er solgt.
Mit problem opstår når jeg ofte får forskellig rabat hos mine producenter eller når valutaen skifter kurs skifter ala dollaren eller når jeg får rabat såsom køb 50 enheder og få 5 gratis.
Hvordan holder jeg styr på det og i hvor små tætte sko gå skattevæsnet. Varen skal jo nok blive solgt før eller siden... og vælger jeg tilsidst at kassere en vare, så får jeg alligevel fradrag for den. Jeg synes det er meget omstændigt.
Tjah, vi bruger et regnskabsprogram med indbygget lagerstyring...
Da vi selv er forhandlere af Admind er det naturligt for os at bruge Admind Office til de opgaver. Derudover har vi Contabilia og Vejgaard Revision til at hjælpe med at holde styr på hvordan vi skal gøre det helt ned i detaljerne.
Når man kører FIFO styring på lager, er fragt så noget der kan trækkes fra 100% det pågældende år, eller skal det deles ud på produkterne, så man overfører en del af fragt omkostningerne til "lageret", hvis varene ikke sælges i selve købsåret. Hvad siger Told og skat?