Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan holder I styr på varelager/forbrug?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg driver en lille virksomhed med import af højttalere, forstærkere, kabler m.v.
Importen kommer fra flere lande. F.eks. Frankrig, Tyskland, USA og Kina.

Skattevæsnet vil gerne have at jeg kan dokumentere indkøbsfakturaer mod salgsfakturaer.
Altså køber jeg 10 stk. højttalere i 2008 og sælger de 6 stk., så kan jeg kun få fradrag for de 6 stk.
De 4 sidste må jeg vente med fradrag for indtil de er solgt.

Mit problem opstår når jeg ofte får forskellig rabat hos mine producenter eller når valutaen skifter kurs skifter ala dollaren eller når jeg får rabat såsom køb 50 enheder og få 5 gratis.

Hvordan holder jeg styr på det og i hvor små tætte sko gå skattevæsnet.
Varen skal jo nok blive solgt før eller siden... og vælger jeg tilsidst at kassere en vare, så får jeg alligevel fradrag for den. Jeg synes det er meget omstændigt.

Hvad gør I?...

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjah, vi bruger et regnskabsprogram med indbygget lagerstyring... Big Smile

Da vi selv er forhandlere af Admind er det naturligt for os at bruge Admind Office til de opgaver. Derudover har vi Contabilia og Vejgaard Revision til at hjælpe med at holde styr på hvordan vi skal gøre det helt ned i detaljerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg ville bruge FIFO princippet. (First in-First out)!

Dvs. de varer der først kommer ind, går også først ud.

Alt afhængig hvor mange varenumre vi taler om, kunne du styre på beholdning og værdi via et simpelt regneark

Tilmeldt 28. Jun 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Når man kører FIFO styring på lager, er fragt så noget der kan trækkes fra 100% det pågældende år, eller skal det deles ud på produkterne, så man overfører en del af fragt omkostningerne til "lageret", hvis varene ikke sælges i selve købsåret.
Hvad siger Told og skat?

Tak for hjælpen...

Lasse,

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...fragten er en del af din indkøbspris, og den bliver "lagt på lager", såfremt du ikke få solgt varen i

købsåret! 

Tilmeldt 28. Jun 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Peter. :)

Lige et sidste spørgsmål.
Lad os antage, at jeg køber følgende:

10 stk. enheder til 50 kr. pr. stk.
10 stk. enheder til 1000 kr. pr. stk.

Fragten er 2000 kr. for at få dem på lager.
Skal der så lægges 100 kr. i fragt på hver enhed?
Eller er den fordelt procentvis på indkøbsprisen?

Tusinde tak for hjælpen...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Umiddelbart ville jeg fordele den procentvis.........! Men kender jo ikke din branche!

Brug det som er mest  retvisende, og som du også bruger i din interne kalkulation!

Det er forskellig  fra branche til branche. Nogen bruger f.eks. kg., volumen!

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)