Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og regnskabsåret for lille enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest: Glædelig jul

Jeg skal her i ferien igang med at starte min egen enkeltmandsvirksomhed, men jeg er stødt ind i nogle småproblemer. Jeg har søgt og søgt på internettet og i diverse bøger, men jeg synes hele tiden jeg strider på modstridende informationer, og jeg har derfor lige et par opstartsspørgsmål jeg gerne lige vil have svar på:

  1. Så vidt jeg har forstået så skal en enkeltmandsvirksomhed have kalenderåret som regnskabsår?
  2. Dvs. at når jeg senest d. 1 Juli 2009 indsender min udvidede selvangivelse skal den omhandle regnskabsåret 1/1-2008 - 31/12-2008?
  3. Jeg regner ikke med at min virksomhed det første år har en omsætning ret meget større end 60.000 og jeg skal derfor indberette min moms halvårligt og ikke kvartalt. Hvilke datoer er gældende for indberetning halvårligt? Er det bare halvvejsinde inde i mit regnskabsår?
  4. Og nu til et spørgsmål jeg er meget i tvivl om, men som der garenteret er et meget simpelt svar på. Da jeg for en del år siden læste virksomhedsøkonomi på mente bestemt, at vi lærte, at hvis jeg, som virksomhed, købte en vare skulle jeg betale momsen af den vare, og senere få det momsbeløb refunderet af SKAT.Men nu har jeg læst på nettet, at hvis man blot oplyser sit momsregistreringsnummer ved handlen, kan man helt slippe for at ligge ud for den moms man senere kunne få refunderet hos SKAT. Hvad er gædende

Tak for jeres tid

/Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

1. Ja......!

2. 1/1/2009-31/12/2009-!

3. Nej...nye virksomheder starter altid med kvatalsvis momsafregning!

4. Slippe for moms..kun ved EU-handel.....3. lande importmoms..som man får refunderet.

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det meget hurtige svar.

2. Det kan jeg ikke få til at passe. Så i Juli 2009 skal jeg indberette hvor meget jeg har tjent siden d. 1/1 og hvor meget jeg regner med at tjene frem til d. 31/12? Hvornår skal jeg så indberette det endelige resultat for regnskabsåret 2009?

3. Okay. Og kvartalet vil så være indelt efter regnskabsåret og ikke på nogen overordnet dato bestemt af SKAT?

4. Aha, super. Tak skal du have :o)

 

Endnu engang tak

/Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

2. Hvis det er din SA for 2008..så har er korrekt som du skriver!

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må undskylde meget, men jeg kan ikke helt følge med :)

Hvis jeg 1. Juli 2009 skal indberette hvor meget jeg har tjent siden 1/1-2009, og hvor meget jeg regner med at tjene frem til d. 31/12-2009, hvornår skal jeg så indberette det endelige resultat fra regnskabsåret 1/1-2009 - 31/12-2009?

Skal det så ske ved en senere indberetning?

Fra Nørre Aaby
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders.

1. Ja - du skal have kalenderåret som regnskabsår.

2. Den selvangivelse, du indsender senest 1. juli 2009 vedrører kalenderåret 2008, dvs. 01.01.08-31.12.08.

3. Når du er nystartet, starter du altid med at betale kvartalsvis, således:

Moms for perioden 1. oktober 2008-31. december 2008 indberettes og indbetales senest 10. februar 2009

Moms for perioden 1.januar 2009 - 31. marts 2009 indberettes og indbetales senest 10. maj 2009

Moms for perioden 1. april 2009 - 30. juni 2009 indberettes og indbetales senest den 17. august 2009

Moms for perioden 1. juli 2009 - 30. september 2009 indberettes og indbetales senest den 10. november 2009

HER: http://kalender.toldskat.dk/ kan du lave din egen huske-kalender

 

Senere vil du så modtage et brev fra SKAT om ændringen til halvårsmoms. Af brevet fremgår det også, hvornår ændringen træder i kraft.  

 

4. Hvis du udelukkende handler med danske virksomheder, så sender de dig en regning incl. moms, og du betaler det fulde beløb og får refunderet momsen fra SKAT.

 

Hvor i landet bor du ?  Jeg spørger, fordi SKAT afholder kursus for iværksættere GRATIS med flg. Dagsorden:

  • Selvstændig - hvad gør jeg nu?
  • Hvad med min skat?
  • Hvad med min forskudsregistrering?
  • Hvad skal jeg beregne moms af?
  • Hvad må jeg trække fra?
  • Hvordan udfyldes momsangivelsen?
  • Hvornår skal momsen betales?
  • Hvad skal jeg føre af regnskab?
  • Hvordan bruger jeg www.skat.dk?

Du kan læse mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=316665

 

Glædelig jul og god arbejdslyst Wink

 

Mange hilsener fra
Marlene

www.fyens-bogholderi.dk

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej -undskyld at jeg blander mig...

Det første år skal man afregne/indberette moms hvert kvartal. År 2 vil man automatisk komme på halvårlig inberetning, hvis omsætningen har været under 1 million (tror jeg grænsen er nu)

Det betyder at du skal indberette moms for 1. kvartal 2009 (1/1-31/3) i april eller maj. Den eksakte dato kan du få hos SKAT.

Det andet du taler om er dit regnskab. Dit regnskabsår løber fra 1/1 - 31/12-2009 Regnskabet skal være indsendt til SKAT senest 1. juli 2010 (i virkeligheden skal du udfylde en udvidet selvangivelse, hvor du påfører tal fra regnskabet.)

Hvad du regner med at tjene/omsætte er tal du skal bruge til 1) eget brug 2) evt. budget til din bank 3) overskudet skal du jo betale skat af, så derfor skal du forskudsopgøre dit forventede overskud af virksomheden, så du kan få lov til at betale skat. Normalt vil du så få 10 giro kort, som skal betales henover 2009.

Håber det hjalp dig videre..

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Marlene, Claus og Torben. Det var lige præcis den hjælp jeg havde brug for.

Glædelig jul til jer alle tre

 

/Anders

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)