Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uddannelse og opstart af virksomhed

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal igang med opstart af min virksomhed og tager sideløbende en ekstra uddannelse for at styrke mine kompetencer. Uddannelsen er selvbetalt og koster ca. 50.000,- dk kr. Kan jeg fratrække udgifterne til uddannelsen i virksomheden? Og skal jeg i givet fald gøre tingene i en særlig rækkefølge. Skal virksomheden f.eks. være registreret før jeg påbegynder uddannelsen?

Jette

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt er det rimelig svært at få fradrag.

Hvad er det for en uddannelse i forhold til din påtænkte virksomhed?

Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Det er en diplomuddannelse i ernæring og sundhed som udbydes og kompetencegivende voksen videreuddannelse af bla. Suhrs seminarium. Min virksomhed er en konsulentvirksomhed i indenfor kost og ernæring.

mvh

Jette

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgifter, der er fagligt relevante og kan betragtes som vedligeholdelse eller ajourføring af faglig

viden, er som udgangspunkt fradragsberettiget.

Nu skriver du, at uddanelsen er kompetencegivende/videreuddannende...så jeg tvivler på, at du vil

kunne få fradrag.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter,

Jeg er ikke uenig med dig - og med begreberne "kompetancegivende" og "videreuddannelse" klinger i denne sammenhæng ikke kønt.

MEN hvis jeg husker ret er Diplomuddannelsen i Sundhed, kost og ernæring opdelt i moduler. Hvis EKK allerede har en uddannelse, der har givet hende en kompetence inden for Sundhed, Kost og Ernæring kunne hun overveje at "liste" hver enkelt modul igennem med en argumentation om at der er tale om faglig ajourføring.

Omvendt hvis EKK uddanner sig for at starte virksomheden op - ja så ingen fradrag.

Henrik

Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 381
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Af ren nysgerrighed.

 

Vil jeg kunne få min virksomhed (APS hvor jeg er ene ejer ) til at afholde mine udgifter til en HD 2.del?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..enig Henrik....hvis det forholder sig sådan, kunne det da prøves.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm...HD 2. del som eneejer..........nope..tror jeg næppe!

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nil

Umiddelbart kan det godt være svært at retfærdiggøre ift. til hvad der helt korrekt er skrevet tidligere.

Jeg vil dog ikke helt afvise den. Efter min bedste overbevising er det afhængigt af, hvad du laver i din virksomhed.

Hvis det kan retfærdiggøres at du nu skal have HD for at udføre dit erhverv tilfredsstillende og dermed opretholde din indtægt, pga. stigende krav fra kunder, udvikling på området osv., sammenholdt med at du allerede har HD 1. del, det er jo ikke noget helt andet du starter på - så mener jeg den opfylder kravene.

Hvis du har tænkt dig at tage den HD, ville jeg lade selskabet betale, sende regnskabet ind, og sørge for at have en buffer i økonomien, hvis den ikke bliver godtaget.

Alternativt kan du få et bindende ligningssvar fra skat, men så afskriver du ovenstående "tag en chance og vind en bamse" metode.

Håber det hjælper dig Smile

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mindes at, der for nogle år siden blev offentliggjort en afgørelse fra Landskatteretten om en faglig sekretær der tog en BA i Jura.

Det var en uddannelse som SKAT mente var kompetencegivende da den gav adgang til jura-studiets overbygning. Det vil være relativt let at lave samme kobling på en HD 2. del, der eksempelvis kan give adgang til Cand. merc.-studiet.

Iøvrigt er uddannelse vel netop et område, hvor selvstændige stilles ringere end hvis man er lønmodtager.

Henrik

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)