Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubalance i regnskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle,


Informationer:

1. Jeg benytter regnskabsprogrammet Stone's SummaSummarum.

2. Mit regnskab går i minus 500, og jeg har kun benyttet kassen når jeg har bogført.


 

Jeg kan ikke få summa til at lave et årsregnskab for 2005 der passer. Når jeg vælger Rapporter-->Årsregnskab får jeg et regnskab hvor passiver ikke er lig aktiver. Udfylder jeg feltet "Overfør resultat til konto" med kontoen "Årets resultat" er passiver lig aktiver, men Balancekontrol er ikke 0 længere.

Tomt felt ved "overfør resultat til konto":
Periodens resultat: -500
Aktiver: -500 (kasse)
Passiver: 0
Balancekontrol: 0

Udfyldt felt ved "overfør resultat til konto":
Periodens resultat: -500
Aktiver: -500 (kasse)
Passiver: -500 (årets resultat)
Balancekontrol: 500

Hvad er det jeg gør forkert, eller hvad mangler jeg at gøre?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er rigtigt, at du har en kontoplan med fejl i. Jeg har fundet og genskabt fejlen, og jeg kan også forklare, hvordan den rettes:

Kontoen balancesum skal IKKE tælle sammen fra 1 til 99999 men alene fra 50000 (i standardkontoplanen, ellers fra den første konto med beskrivelsen "Aktiver"). Så virker det: Når resultatet er ført ned, skal det ikke tælles med igen.

Jeg har bedt Steen, Stones Software, om at tjekke, at sammentællingen ikke kommer forkert med, så problemet opstår ikke igen, når du selv har korrigeret dette år og muligvis samtidig i dit 2006-regnskab.

 

Mange hilsner

Tilmeldt 8. Nov 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,



Jamen så er jeg ved at forstå problemet, men har stadig 2 spørgsmål

1. Hvordan ændrer jeg så balancesummen først tæller sammen fra 50000

2. Er det korrekt at jeg skal udfylde feltet "Overfør resultat til konto" med kontoen "Årets resultat" eller skal jeg vælge noget andet.

 

Mange tak for hjælpen indtil videre.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Du stiller dig på kontoen i kontoplanen, højreklikker, vælger "egenskaber" og ændrer det dér.

Årets resultat: Ja, det er fint at overføre til den konto, du nævner :-)

Mange hilsner

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu lige for at følge op på det med at skifte regnskabsår.... Når nu mit resultat er flyttet til "Årets resultat" - så bliver det også overflyttet til den konto i år 2006. Hvordan flytter jeg det i 2006 regnskabet fra "Årets resultat" til "Overført fra tidligere år" ? (Og hvis man kan gøre det.. skal man have noget dokumentation på det i form af bilag?)

Med venlig hilsen
Ib Leif
Tilmeldt 8. Nov 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette,

 

1. Kan du ikke forklare lidt nærmere hvad det er jeg gør i kontoplanen når jeg højreklikker samt hvor jeg skal højreklikke.

 

2. Er det fint at vælge årets resultat også hvis jeg ikke skal overføre mit negative beløb til næste år.

 

 

Ivan

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Prøv at se her:


der står, hvordan man gør.

Dit negative resultat bliver ikke overført til næste år men bliver en del af din samlede egenkapital, så ja, det er OK.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)