Siger du at Micehelle ikke skal tag de fradrag, som hun har krav på???
Nej, den må hun tage med hendes revisor.
Jeg siger blot, at man skal vælge sine kampe med omhu.
Selvom der ikke er noget, at komme efter. Så er en revision fra skat altid tidskrævende. Måske er man ikke selv i stand til, at føre dialogen med Skat, og skal i stedet bruge 1800 kr i timen på en revisor.
Er der iøvrigt ikke også en masse krav om egen indgang osv. Et lager kan i princippet også bruges til opmagasinering af privat tøg, julepynt mm.
Jeg er meget enig i dine betragtninger men lige i Michelles situation mener jeg bestemt der er noget at komme efter. Dvs. der er ikke meget at komme efter for skat.
Jeg er lidt i samme situation og vil gerne fratrække udgifter fra min private lejebolig.
Jeg driver et firma, der kræver et kontor og dette gør jeg udelukkende fra min private bopæl.
Det er min tanke at jeg kan lave en aftale mellem mit privatejede firma og jeg selv, der går på at mit firma lejer et kontor i mit hus for et beløb om måneden.
Kan man det og skal det være et rum der er indrettet til netop det formål eller må man også lave en aftale mellem firma og privat, der går på en arbejdsplads i hjemmet - fx i.f.m. et rum der bruges til private formål, soveværelse, køkken eller andet, akkurat som man kan leje en arbejdsplads i et "åbent kontorlandskab"?
Mener ikke man kan fratrække el, vand og varme medmindre man har en seperat måler på. Samtidig er der nogle regler for om det er et lukket værelse, om der er egen indgang osv. Man kan godt, men man skal passe på at man ikke tager for mange penge om måneden.
Der er forskel på om man som lønmodtager ønske fradrag for arbejdsværelse hvor praksis er meget restriktiv og på den selvstændigt erhvervsdrivende som måske ikke har andre lokaliteter til rådighed end hjemmet. Det er ikke et krav at rummet har egen indgang men det er et krav at det ikke bruges til andet og som en integreret del af boligen (et hjørne af stuen går altså ikke). Normalt vil man lave et skøn over anvendelsen baseret på kvadratmetre og fratrække en forholdsmæssig del af udgiften.
Man kan som udgangspunkt ikke leje et arbejdsværelse ud til sig selv men der er intet til hinder for at udgiftsføre en anslået leje i virksomhedens regnskab hvor man så indtægtsfører resultatet i sin kapitalindkomst (den skønnede leje minus de forholdsmæssige udgifter).
Så er det godt jeg har et rum disponibelt til det.
En anden situation jeg kan komme i er at jeg flytter i et hus, der er delt op i 2 separate lejligheder - den ene er 100m2 og har før været lejet ud til et firma - den anden har jeg tænkt mig at bo i.
Her burde der jo ikke være noget til hinder for, at jeg lejer alle 100m2 ud til mit firma?
Nej ikke når vi ser på selve ejendommmen. Det næste er så om dit firma er af et omfang og en art der gør at man kan bruge hele lejligheden. Dette er ikke afgørende alene men taler vi om en konsulentvirksomhed uden det store pladsbehov kan det være en faktor der gør at Skat måske vil undersøge om resten af lejligheden anvendes til andet formål.