Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man lave et firma uden cvr. nummer?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Som overskriften er, er jeg godt klar over at det helt forkert, men nu skal jeg prøve at forklare.

 

Jeg er pt. ansat på fuld tid i et firma, som desværre pga. finanskrisen ikke klarer sig særlig godt, og jeg frygter for den dag hvor jeg nok bliver fyret. Samtidig med dette bruger jeg det meste af min fritid på at stable mit eget lille seo firma på benene, som jeg engang håber på at kunne arbejde med på fuld tid.

Nu er mit problem så dog at jeg er meget usikker på hvad der sker hvis jeg opretter mit eget firma nu og bliver arbejdsløs om et halvt års tid! Jeg er natuligvis medlem af en a-kasse, men kan man få dagpenge hvis man har eget firma som jo teknisk set tjener en smule penge hver måned? (et par tusinde som det er nu).

Min tanke er om jeg i et stykke tid kan have mit lille hobby firma uden cvr. nummer, og stadig sende faktura til firmaer på lovlig vis, og hvis ja hvordan? Min ekstra indkomst kan jeg vel bare indtaste på skats hjemmeside? hvis det kan lade sig gøre, så behøver jeg jo ikke tænke på om jeg kan få dagpenge eller ej?

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke ved det store om at drive egen virksomhed endnu, men kun seo arbejdet som jo er det jeg brænder for. :-)

Nogle gode råd/forslag?

Se min side med gratis spil for børn og unge. Feedback er velkommen.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg kan ihvetrfald svare på lidt/nogle af dine spørgsmål :)

- du må gerne være på dagpenge + være selvstædig... det kræver dog, at det du laver kan laves udenfor normale arbejdstider + at du ( selvfølgelig) bliver modregnet arbejdtiden i dine dagpenge - bruger du ex. 7 timer om ugen på firmaet - får du dagpenge for 30 timer :)

- Du kan godt dirve en lille virksomhed uden at være momsregistreret - dog skal omsætningen være UNDER 50.000 om året... + du selvøflgelig staidg skal holde regnskab over firmaet og opgive det tjente som B-indkomst..

Så... hvis du brænder for, at drive dit eget - vil jeg da håbe, du tager springet... men HUSK! en del vil tage dit firma mere seriøst med et SE nummer, og det koster trodsalt intet at være momsregistreret :)

 

Hilsen
Annette

Hilsen Annette
Kids-world.dk - En af Danmarks største forhandlere af børnetøj og babytøj

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det gode svar Anette! Jeg tror jeg vil starte med at drive min lille virksomhed uden at være momsregistreret til at være starte med.

Hvordan skal man dog gøre det rent praktisk når der skal udsendes faktura? Min kæreste er ved at tage en uddannelse med speciale i økonomi, så jeg regner med at hun skal stå for regnskabet, men hun ved ikke hvordan man skal lave en faktura hvis man ikke er momsregisteret. :-) Opgiver man bare det skyldige beløb som værende med moms?

Se min side med gratis spil for børn og unge. Feedback er velkommen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Nej, for dit beløb er ikke med moms! Når du ikke er momsregistreret skal du ikke opkræve moms og dine kunder kan jo så derfor heller ikke trække den fra (da der jo så ikke er noget at trække fra!) Omvendt kan du heller ikke trække momsen fra hvis du indkøber eks. kuverter eller andet du har brug for til at drive din virksomhed.

Jeg skriver sådan på mine tilbud og fakturaer:
Riise Grafik er ikke momsregistreret. Beløbet er ikke momsbelagt.

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Omsætningsgrænsen for ikke-momsregistrerede er ikke 50.000. Det har den ikke været i ca. 8 år. Det er 75.000 kr.

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

 

Fra København K
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 199
Fra  Sportmonda Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette.

Hvis man nu laver eget firma, uden at blive momsregistreret, også herefter pludselig får succes og tjener over de 50.000 om året - hvad så?

mvh

Sportmonda.dk - Holdsæt med tryk til fodbold og andre holdssportsgrene

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ppehrson:

Omsætningsgrænsen for ikke-momsregistrerede er ikke 50.000. Det har den ikke været i ca. 8 år. Det er 75.000 kr.

Det beklager jeg da.. hvis jeg har sagt noget der ikke passer..... men... :

Saxet fra skat.dk:

Grænsen er på 50.000 kr. i omsætning om året (12 mdr.), dvs. hvis din omsætning ikke overstiger 50.000 kr. på et år, er du ikke pligtig til at lade dig momsregistrere.

Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208997 

Hilsen Annette
Kids-world.dk - En af Danmarks største forhandlere af børnetøj og babytøj

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Sludder..omsætningsgrænsen er 50k, som Annette rigtigt skriver!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)