Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af internt forbrug

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan og hvilke beløb skal jeg bogføre, hvis jeg tager noget fra lageret til internt forbrug i virksomheden. Umiddelbart vil jeg selv mene, at jeg skal kreditere på omsætningskontoen og debitere udgiftskontoen som forbruget vedr.. Men hvilke beløb og skal det være med eller uden moms?

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karina,

Hvad mener du helt konkret med internt forbrug? Det kan falde i mange kategorier, f.eks. reklameudgifter, repræsentation mv.

Mads

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer da an på om det er et selskab eller enkeltmandsfirma!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må du så godt uddybe lidt Peter. Hvis udgangspunktet er at det udtages fra lageret og bruges i virksomheden så har driftsformen da intet at sige. Jeg er enig med Mads. Hvis varerne bruges i firmaet ja så vil det jo vise sig ved at der er et lavere varelager ved årets udgang = større vareforbrug. Har man integreret lagerstyring skal det selvfølgelig afgangsføres og føres over på en driftskonto. Er der tale om repræsentation skal der ske en regulering v/opgørelsen af det skattemæssige overskud hvad man typisk gør ved årets udgang ud fra den samlede saldo på kontoen for repræsentationsudgifter.

Taler vi derimod om at man udtager varer til privat forbrug er det relevant om det er et selskab eller en perosnlig virksomhed

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..læste ikke lige at det var til virksomhedens brug...sorry!

Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Med internt forbrug mener jeg, at nogle af de ting jeg er forhandler af bruger jeg selv i driften. Så i stedet for at gå ud og købe disse ting eksternt tager jeg dem fra mit eget lager. Men hvordan skal dette bogføres. Skal jeg "sælge" det til mig selv og til hvilken pris med eller uden moms? Det skal vel registeres som en omsætning i virksomheden & en udgift?

Et ekstra spørgsmål, hvordan skal det bogføres hvis jeg f.eks. tager ting fra lageret og bruger disse som sponsergaver?

 

Karina

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal i realiteten ikke bogføre det. Udgiften fremkommer jo ved at dit lager bliver tilsvarende reduceres og det konstaterer man ved årets udgang. Har du integreret lagerstyring skal du afgangsføre det fra lageret og flytte det over på den udgiftskonto som det vedrører (til kostpris) men der skal ikke foretages momsregulering.

Det er det samme med sponsorgaverne, forudsat at det kan betragtes som en reklameudgift. Alternativet er repræsentation med begrænset fradragsret. Så skal der laves en regulering skattemæssigt (75% ikke fradragsberettiget) og det skal reguleres momsmæssigt da der ikke er momsfradrag på repræsentation. Disse reguleringer laver man typisk ved regnskabsafslutningen baseret på den samlede konto for repræsentation.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par korrektioner,  der er 25% af de 25%-moms momsfradrag på repræsentation ude i byen!

Jeg ville flytte utagningen til en udgiftskonto uanset lagerstyring eller ej, idet dækningsbidraget ellers kan blive forkert.

Konsekvens er en nødvendighed.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i det hele Peter. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)