Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investorer, hvordan vælger man?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er løbet ind i et problem jeg ikke helv ved hvordan jeg skal tackle.

Jeg er fuldtidsiværksætter og står overfor et helt konkret problem med hensyn til valg af investorer og anpartsdeling jeg har lidt svært ved at gennemskue.

Har de sidste 6 mdr arbejdet på et koncept, og har indtil nu finansieret alt af egen lomme. Nu står jeg med en færdig forretningsplan, og har mødt en rigtig god interesse omkring projektet. Mit spørgsmål er nu med henblik. på at finde en investorer til de 2,5 millioner kroner der er i kapitalbehov;

Hvilke type af investorerer skal du undgå? Hvor stor en anpart er typisk at give afkald på i sin virksomhed til en investorer?

Jeg har nogle branche-relaterede kompetencer som vi søger efter hos en investor, og disse vil gå forud. Dette med henblik på sparring og udvikling i virksomheden.

Er i kontakt med Connect Danmark, Østjysk innovation og flere investeringsselskaber i det midtjyske. Har dog ikke snakket procenter med nogle endnu, og vil gerne vide hvilket udspil fra min side der vil virke realistisk. Vil nødigt overlade alt initiativet til Investoreren .. :)

Min første tanke var 35%, men kan forstå at det ikke er unormalt at en investorerer har helt ned til 2%.

Virksomheden vil det første år have en omsætning på 2 millioner, og et negativt regnskab på ca. 1.
År 2 øges omsætningen til 7 og år 3 til 14. Udgifterne vil forblive de samme. (Ca. 3 millioner)

Vi har fundet størstedelen af vore kunder som det ser ud idag, og der er derfor enorm lille risici forbundet med investeringen.

Virksomheden er en kombination af film/tv og Internet/community.

Hvis der er nogen der har kendskab til investorer indenfor de nævnte brancher vil jeg meget gerne høre fra jer. - På forhånd tak.

Venlig Hilsen,

Mikkel

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor stort er virksomhedens samlede kapitalbehov, og hvor stor en andel af denne stiller du selv med?

Jo større andel du selv stiller med, jo mere kan du forlange af din investor, men stiller du selv med 0% og din investor med 100% skal du nærmere forvente at du får de 2% end de 98% da investoren jo bærer hele risikoen.

Ellers er det jo blot et lån du søger og ikke en investor, ingen af delene er dog nødvendigvis nemme at få som tiderne er lige nu.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Nej den med lånet kan jeg godt nikke genkendende til :) -

Det samlede kapital behov er 2,5 millioner kroner. Der er ikke medregnet udgifter, løn osv for de sidste 6 mdr. Er i mine øjne ikke relevant, da det ligesåvel kunne have resulteret i det rene ingenting.(Her forstået at ideen/konceptet ville været blevet bremset grundet manglende marked ect..)

Af de 2,5 millioner kan jeg selv komme med 50.000.

Har overvejet en alternativ finansieringsløsning, hvor jeg ville låne pengene af en investor mod eks.vis 10% af virksomheden som renter. Et rentefrit lån over eks.vis 3-6 år. Var det noget investeringsselskaber kunen være interesseret i?

Skal jeg forstå det på en måde at jeg ikke finder en investor til min virksomhed med mindre jeg selv kan skaffe 1,25 millioner for at have 50% ? Syntes jeg ikke jeg har hørt før :)

Tak for et seriøst svar.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var ikke helt sådan det var ment, men hvis du kommer med 0 kroner og forventer at en investor skal være hele risikoen, så forventer din investor også et ganske solidt afkast og indflydelse på hvordan virksomheden forvaltes.

Derfor vil jeg nok forvente at en investor i din størrelsesorden vil forlange mere end 2-35% af din virksomhed for at løbe hele den økonomiske risiko.

 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder forståeligt. - Har du et kvalificeret bud på hvordan en eventuel aftale kunne se ud?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre ikke, det tør jeg ikke vove mig ud i.

Der må du søge professionel hjælp, eventuelt i et af de væksthuske der findes rundt omkring landet (www.startvaekst.dk) hvor det er muligt at få gratis råd og vejledning til at komme igang.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Har etableret kontakt til væksthuset midtjylland.

Føler dog rådgivnigen er enormt standardiseret, og vi har brændt fingrene et par gange på at følge deres råd. Blevet stillet nogle frister i udsigt som ikke tilnærmelsesvis er blevet overholdt. - Derfor jeg nu forsøger mig i andre forums, og den mere private vej.

Mange tak for hjælpen hertil.

Mikkel

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Jeg sidder i cirka samme situation som dig - dog inden for musikbranchen - og har et nogenlunde kendskab til investor relations området.

Du er velkommen til at sende mig dit telefonnummer til min PM, så kan vi tage en amino-snak om tingene.

Det er meget svært at diskutere dette emne via forum. Det er selvfølgelig ærgeligt, andre aminoer ikke får del i oplysningerne, men der er virkelig mange spørgsmål og hensyn at tage - det mest effektive er direkte samtale.

Bedste hilsener,
Aleksander

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Investorer ser på afkast vs. indskud.

Hvis investoren gerne vil have eks. 50% afkast af deres penge, så skal du afgive nok ejerandele til at et forventet salg af disse ejerandele matcher deres oprindelige indskud + 50%.

Regnestykket er sikkert mere kompliceret da de gerne vil have afkast set ifht. til antal år og vurderet risiko etc.. 

Pointen er blot at du skal ikke afgive ejerandele blot på basis af indskud, men snarere ifht. afkast. I dit oplæg ligger du op til en kraftig vækst med en meget høj overskudsgrad og lav risiko, hvis dette virkelig er tilfældet og investoren også tror på de tal, så skulle du kunne nøjes med at afgive en mindre ejerandel til trods for at du selv kommer med 0 i kontanter.

Dit primære indskud er jo ide, forretningsplan og udførsel. Denne del er ofte langt mere værd end pengene, men blot ikke mulig at udføre uden pengene. Omvendt er penge alene heller ikke meget værd.

mvh Ruben 

Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ruben,

Se det kan jeg bedre forstå. Lyder i mine øjne også mere fair.

Jeg syntes også selv at tallene virker voldsomme når du lige kaster et blik over dem. Og har endda været meget beskeden med forventninger til indtjening. Forventer personligt et endnu højere afkast, men vil hellere være beskeden og levere en positiv overraskelse. Har som det ser ud, ikke behov for at stramme budgetterne.

Ville heller ikke sælge forretningsplanen for det samme beløb som der søges i kapitalbehov, ej heller give afkald på mere end 49% af virksomheden.

Tak for endnu et godt svar.

Mikkel

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)