Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering og SU

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

 

Jeg arbejder freelance ved siden af studiet som noget journalist-værk, og fakturerer derfor min arbejdsgivere for et par tusinde om måneden. Jeg kan godt se at jeg kommer over de 50.000 i år (og ved siden af SU'en må jeg tjener omkring 8000 pr måned), så jeg overvejer nu at momsregistrere mig... Eller, det SKAL jeg vel?

Jeg tror godt jeg kan komme over maxgrænsen for hvad jeg må tjene på SU i år, og så tænkte jeg:

Hvis jeg nu køber udstyr (jeg får brug for en kraftigere computer) for 12.000 kroner, og jeg har tjent 8.000 mere end jeg må for min SU - så er jeg vel ikke over grænsen i det samlede regnskab? Kan man regne sådan? Altså, kan jeg bruge evt. "for meget" til i forvejen nødvendigt udstyr?

Yderligere, så har jeg allerede faktureret for et ret stort beløb. Uden moms. Hvad gør jeg så, når jeg efterfølgende er blevet momsregistreret? Er jeg nødt til at slippe moms'en alligevel af egen lomme, eller hur?

Jeg har sikkert flere spørgsmål senere, men hvis I har andre gode råd mht. momsregistrering og SU, så fyr endelig løs!

 

/Jacob

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

JacobH:
Eller, det SKAL jeg vel?

JA

 

JacobH:
Yderligere, så har jeg allerede faktureret for et ret stort beløb. Uden moms. Hvad gør jeg så, når jeg efterfølgende er blevet momsregistreret? Er jeg nødt til at slippe moms'en alligevel af egen lomme, eller hur?


Nej - registreringen for moms har ikke virkning bagud.

Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah, så hvis jeg tjener 49.999,- og SÅ momsregistrerer mig - så er der ikke noget problem? Eller kan jeg tjene 150.000 og momsregistrere mig efterfølgende - og så ikke betale moms af de 150.000? (nu spørger jeg af ren nysgerrighed :) )

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Jul 08
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej.

Du skal moms registrere dig når du kan se at du kommer op og tjene over 50.000 på en periode af 12 måneder Smile

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Bo Thomsen:

Nej.

Du skal moms registrere dig når du kan se at du kommer op og tjene over 50.000 på en periode af 12 måneder Smile

Meget præcist formuleret!

Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Lars Bo Thomsen:

Nej.

Du skal moms registrere dig når du kan se at du kommer op og tjene over 50.000 på en periode af 12 måneder Smile

Meget præcist formuleret!

Ja, lige bortset fra, at der er tale om en omsætning på min. 50.000 kr. på 12 mrd. før man SKAL momsregistreres, og altså ikke en indtjening på 50.000 kr. pr. år, førend man skal momsregistreres.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det var en sover!Sleep

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

samt at det er pr. løbende 12 måneder, og ikke over en 12 måneders periode!

Man kan således godt opnå de 50 tkr. efter 16 måneders drift, og skal først der momsregistreres!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Peter - Revisor:
Man kan således godt opnå de 50 tkr. efter 16 måneders drift, og skal først der momsregistreres!


Ikke enig Peter. loven taler om en årlig indtjening på 50.000.  - det vil sige vurderingen er altid over en periode på 12 måneder... -  med mindre jeg læser dit svar forkert....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej Henrik.....pr. løbende 12 måneder...har haft en sag desangående, hvor momsregistreringen skete efter 16 måneder, baseret

på de seneste 12 måneder! 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)