Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At klare sig uden en bank

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For år tilbage drev jeg et forlag hvor vi udgav månedsmagasiner i hele Skandinavien. Det er en af de mest likvid krævende brancher du kan komme ind i.

Eks. tager det 4 måneder fra du distriburer et magasin i Sverige og til der afregnes betaling. Det vil sige at du betaler for tryk og produktion 4 gange inden du ser dine første penge fra løssalget.

Vi klarede den ved at bygge det langsomt op, og med meget store leverandør kreditter. En leverandør gav os 2. mill. i kredit, hvor banken max. ville låne os 60.000 på en kassekredit. Hele samarbejdet med banken, var et langt forhindringsløb.

Vi solgte på et tidspunkt forlaget, og der gik så ikke mere end et par måneder, så ringede de fra banken og spurgte om vi ville låne nogle penge. Her stod jeg med nogle gode mill på kontoen, og så ringede de og spurgte om jeg ville tage et lån???

Så jeg holder mig også helst uden om dette.

Det er et valg, hvis du vil vækste, så kig på bundlinien, og spørg dig selv om det er sliddet og bøvlet værd. Hvis ja, jamen så må du også tage forhindringsløbet, og respekt for det. Men jeg vil hellere undvære og sove roligt.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tror faktisk at hvis man nu bare gad læse de betingelser bankerne yder lån på, så ville der ikke være ret mange lånere der sov roligt om natten.

Det er lidt overraskende at høre, at folk stadig er af den overbevisning at de lånebetingelser de selv har skrevet under på, ikke gælder for lige netop dem selv. De fleste erhvervsdrivende ville jo nok betakke sig for, hvis de udstedte fakturarer af kunderne blev betragtet som vejledende og generelle, og ikke gældende for netop deres handel. Hvorfor så meget anderledes, fordi det er en bank?

Det er forbavsende at der er så meget fokus på SMBA, APS, VSO osv. -mens det er sjældent at læse om spørgsmål omkring hvordan en finansieringsordning kunne skrues sammen. Langt de fleste lønmodtagere står i minus på deres bankforretninger, - en lav indlånsrente kombineret med gebyrer for snart sagt hvad som helst, betyder for de fleste at det rent faktisk koster penge at have en alm. lønkonto.

Rigtig mange butikker tilhørende ikke-etniske danskere er finansieret helt og aldeles uden om de danske banker, og har været det i en lang årrække, - ihvertfald kender jeg til det fra tiden omkring de Vietnamiske bådflygtninge og frem til idag. Den "finanskultur" bunder i at man ikke kunne drømme om at nøjes med at få 1% i banken, hvis man kunne få 2% hos naboen. At naboen så ikke skulle slippe 4% i banken gør det til en win-win, - og det behøvede man altså ikke Skousen til fortælle.

Så det er bare at åbne øjnene for mulighederne.

/Michael

Fra ingen
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

En ret interessant tråd efter hånden

Tak for indlæggene!

Jeg tænkte på, at det ser ud til, at man for tiden skal se og finde sig en branche, hvor der er kortest muligt mellem fakturering og indtjæning. Jeg skal indrømme, at jeg er ganske meget over de faktureringer, jeg foretager, da det handler meget om at have penge på kontoen for at få fred for banken.

Ad hensyn til lagerstyring, så er det klart matematisk løsbart at regne den optimale strategi ud for lån og ikke lån, hvornår man skal købe osv, og der er sikkert allerede produkter derude, der kan gøre det. Hvis man kan enten lave en salgsprognose eller lave et statistisk måling på foregående år af hvornår og hvor mange der blev solgt af de forskellige enheder, har et tilrådigheds beløb, og alle de andre parametre, der nu skal til, så må det være muligt at regne ud, hvornår og hvor meget man skal købe til lageret og på den måde minimere lånene.

Det vil sikkert give et rigtigt godt overblike over året. I forhold til hvor meget man kan trække ud af overskuddet og hvor meget man investerer tilbage i forretningen i forhold til hvad det koster at låne.

Ikke fordi man så bliver fri for at låne, men så kan man sikkert få en optimal sti igennem året.

 -

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Mikkel; det kræver kapital....  

Selv har jeg en metalproduktionsvirksomhed. Og vi klarer os kun videre i form at de ordrer der kommer løbende. Vi kunne i sin tid kun få kr. 200.000,- i kassekredit. Lyder måske af meget, men det er det ikke inden for produktionsvirksomheder...  Når lønninger, husleje, forsikringer mv. skal klares...  Så er det ikk møj at rutte med...   Markedesføringen har der aldrig være råd til så det har været skridt for skridt.... Men krisen har knaldet os helt i bund... Vores forhandlere ligger næsten stille  - rent salsmæssigt, men vi har selv fået lidt nye kontakter. Vi har så absolut en nieche med vores produkter og begrænset konkurrence og en hel del ekspertise i vores område...   men ingen kapital til at komme videre.... og så er vi lukket fast...  

Banken ville have pant i huset, hvilket jeg sagde nej til med det samme....  og krisen rykkede tættere på...  De store tilbud som jeg har arbejdet med siden november 2008 kan endelig sættes i gang til august... (ordrer for ca. 1,1 mill.Stick out tongue)           MEN ØHHHHH  de sidste 4 mdr. har der ikke været noget kapital. Derfor er vi pt. i betalingsstandsning frem til Juli.. Så må vi se... De ting der skal sættes i gang betaler både kassekredit og kreditorer på en´ gang..  

Men fakta er;  at jeg gennem de sidste 4 år ikke har kunne hæve løn. Jeg ved ultimativt at have noget som også kan eksporteres men det koster at komme igang. Jeg var  helt døv i 1 år  for 2 år siden(har fået næsten alt hørelse eft. operation),.

Men vi klarede os igennem. DERFOR VIL JEG, AT DET SKAL LYKKEDES NU...Yes

Banken står ved døren til sommer og vil sikkert have nogle af deres penge, men med de ordrer der kommer så kan vi komme igang ... Om vi overlever det ....Tja  ...  måske kører det over i et nyt selskab (smba -når jeg ikke har til selskabskapital). 

PT. har jeg sat (for mange-når man er alene ?) mål, idet ny prisliste, katalog, outsourcing delvis af produkterne, nyt salgsselskab, ny revisor, nyt budget osv - skal laves færdig....  og helt ærlig   - MAN SKAL VIDERE... men er totalt flad og tom.... MEN VIL ALLIGEVEL VIDERE...

HVORFOR :     JEG VIL FAME KØRE FORBI MIN BANK OM  2 ÅR  MIN drømme - AUDI Q7   OG SIGE YES - I DID IT.......  jeg kommer kun for at hæve kontanter - ikke for at låne....   ( men skal op at stå, men man ligger ned - og jeg kommer op...)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3338
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel ikke andet for end at tjene nogle flere penge ! :-)

Jeg har personligt et meget distanceret forhold til min bank, og har ikke lån i firmaregi. Jeg har lidt under det, og jeg har en ide om at jeg havde vækstet meget mere end jeg har gjort hvis jeg havde fået de kreditter jeg bedte bankerne om.

Jeg må dog lige sige at jeg ikke som Mikkel mener at kreditfrie virksomheder NØDVENDIGVIS er vejen frem. Jeg ved at der er nogle udspekulerede og grimme forretningsbetingelser, men ofte når man indgår en aftale med et andet menneske (også en bankrådgiver) kan man trække lidt på vedkommendes rimelighed og antage at sandsynligheden for at man bliver røvrendt så grundigt som at man får opsagt et lån fra dag til anden uden en grund er meget lille.

 

Så har man brug for en kredit, og det mener jeg i mange tilfælde kan være et meget reelt behov, så er det altså i disse dage muligt at låne penge. Jeg ser altså projekter der bliver finansieret i disse tider !

Men man slipper ikke uden om at have en solid forretningsplan, samt drifts- og likviditetsbudget - medmindre man selvfølgelig har en knaldgod relation med bankrådgiveren.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså det er helt sikkert do-able ... min virksomhed har aldrig haft en kassekredit. Jeg har en personligt ... og den har måske været brugt 2 el. 3 gange på firma-ting. Men oftest har det været noget med at købe en dims på privatkortet og overføre pengene via netbanken når jeg kom hjem.

Da jeg startede i sin tid havde jeg min SU, købte min første server brugt og ekspanderede derfra når pengene var der til det ... krisen kradser mest hos os når folk ikke betaler, og det er altså også et stort problem.

Vi har kunder der lyver, og forsvarer sig med næb og klør når vi kommer og vil have penge for den ydelse vi har leveret, det bliver altså ubehageligt i længden.

Jeg aner ikke hvad vi skal gøre for at løse det ... syntes vi har prøvet alt men vi skændes konstant med dårlige betalere, jeg tager gerne imod forslag med kys-hånd endda.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3338
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Vi har kunder der lyver, og forsvarer sig med næb og klør når vi kommer og vil have penge for den ydelse vi har leveret, det bliver altså ubehageligt i længden.

Hej Mikkel.

Jeg har selv samme problem - når jeg møder et fornuftigt menneske er mit udgangspunkt at fakturere efter udført arbejde - og så viser det sig at han ikke var så fornuftig som han gav udtryk for - men i stedet lystløgner :(

Det irriterer mig grænseløst. Jeg overvejer seriøst at outsource hele proceduren lige fra rykker 1 til inkassofirmaet så jeg sparer at det krudt jeg bruger på dem. Det kan være det skræmer lidt end mine rykkere som måske ikke lige har det rigtige layout eller ser farligt nok ud.

Jeg ved ikke helt hvad løsningen kan være - jeg tror jeg vil tabe mange kunder ved konsekvent at forlange penge forud for udført arbejde.

 

Nu ved jeg ikke om dine dårlige betalere måtte have indsigelser til dine produkter, i så fald er det en anden snak. Min typiske dårlige betaler havde bare ikke regnet med at jeg skulle have mine penge så hurtigt - eller også går han/hun under jorden :)

Tilmeldt 4. Dec 08
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har helt undgået kreditter og lån i bankerne i over 10 år ved hele tiden at have et likvidt overskud - penge i kassen, frem for kreditter. For mit vedkommende har det faktisk vist sig lettere at styre en positiv kassebeholding frem for en kredit. Og så er det jo markant billigere!

Det tog så også nogle år i starten, da jeg besluttede mig for denne strategi, hvor jeg måtte nøjes med meget lidt eller ingen løn. I flere år lagde vi konsekvent 50% til side!

Med tiden har jeg lært at nyde det at betale med penge man allerede har tjent så meget, at jeg i dag finder det helt unaturligt, at skulle låne til noget som helst udover mit hus (og det er ren realkredit). Ikke engang bil låner jeg penge til mere. Det er skønt. Jeg har det i hvert fald klart bedst på denne måde.

 

Selvom jeg aldrig har lånt penge af min bank før, følger jeg mærkelig nok på præcis samme måde.

Jeg tror jeg er vokset op med en kritisk indstilling til banker og deres magt. Skype-Smile

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen og Mikkel

Jørgen Olsen:

Jeg har selv samme problem - når jeg møder et fornuftigt menneske er mit udgangspunkt at fakturere efter udført arbejde - og så viser det sig at han ikke var så fornuftig som han gav udtryk for - men i stedet lystløgner :(

Har I overvejet at sortere jeres kunder, før de bliver til kunder?

Jeg har analyseret fællestræk ved de (heldigvis få) kunder, som jeg har tabt penge på gennem årene. Disse fællestræk har jeg samlet i en risikoprofil. Hvis en ny kunde matcher risikoprofilen, får han strammere betalingsbetingelser. Det vil i mit tilfælde typisk løses ved at sætte en tidlig milepæl i projektet. Når den er nået, skal der falde en hurtig betaling, før jeg laver mere. For det meste viser det sig selvfølgelig, at kunden betaler, og så er alt jo fint. Hvis der er problemer med at betale den første lille faktura, dropper jeg kunden.
Jeg orienterer oftest kunden om, at de matcher min risikoprofil, så der er rene linjer. De fleste kan sagtens forstå det. Nogle få bliver stødt og smækker døren - fred med dem.

På den baggrund har jeg kun tabt småbeløb de seneste år - bortset fra en gammel konkurssag (en risikokunde fra før jeg tegnede profilen) og en helt aktuel sag (en kriseramt ikke-risikokunde), der sikkert også ender med konkurs.

mvh Hans

 

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)