Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ind og ud

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Det er ikke korrekt hvad der her oplyses.

Du kan, hvis du er momsregistreret fratrække momsen fra dine udgifter, og dermed få moms retur, hvis du ikke har tilsvarende momsindtægter.

Om dine varer ikke er momsbelagte ved jeg dog ikke.

Jeg har selv været i denne situation i mange år uden problemer - dog vil du blive checket grundigt af skattefar, som naturlig vil vide hvorfor du er i denne situation.

MVH

Jesper

www.sliknet.dk

www.thai-invest.dk

 

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Hej Morten

Det er ikke korrekt hvad der her oplyses.

Du kan, hvis du er momsregistreret fratrække momsen fra dine udgifter, og dermed få moms retur, hvis du ikke har tilsvarende momsindtægter.

Om dine varer ikke er momsbelagte ved jeg dog ikke.

Jeg har selv været i denne situation i mange år uden problemer - dog vil du blive checket grundigt af skattefar, som naturlig vil vide hvorfor du er i denne situation.

MVH

Jesper

www.sliknet.dk

www.thai-invest.dk

 

Okay Mange tak Jesper

Hvad kræver det så at blive moms registreret?

Morten

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Det er ikke korrekt hvad der her oplyses.

Du kan, hvis du er momsregistreret fratrække momsen fra dine udgifter, og dermed få moms retur, hvis du ikke har tilsvarende momsindtægter.

Ja , HVIS udgifterne kan henføres til en momspligtig aktivitet er der fradrag ellers ikke. Det er  også det som der bliver givet udtryk for i svarest fra Espresso og Peter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen....det kræver momspligtig aktivitet........og det er det der svares på?

Så...Jesper..hvad er ikke rigtigt svaret?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Måske misforstår jeg noget her, men jeg læser svaret som om han IKKe kan fradrage momsen på f.eks en PC. købt i firmaet, og til brug i firmaet, medmindre han kan modregne i indgående moms.

Og det mener jeg er forkert.

Jeg har selv ikke momspligtig aktivitet i mit ene firma, men fradrager alligevel al moms ( kontorartikler, PC. MV. ), således at jeg har momstilgodehavende ved alle afregninger.

Mange hilsner

Jesper

www.sliknet.dk

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Lad os tage udgangspunkt i momslovens § 37.

"§ 37. Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5."  (Fremhævelse min)

Det vil med andre ord sige at der kun kan gives fradrag, hvis det indkøbte skal bruges i forbindelse med momspligtig aktivitet.  Der er intet til hindrer for at trådstarter eksempelvis kan lade sig momsregistrere og køber en computer. Men hvis computeren kun bruges til aktiviteter der ikke er momspligtige er der NUL fradrag.

Omvendt hvis han køber en computer som han bruger både til den momspligtige og den momsfrie aktivitet så er der kun forholdsmæssigt fradrag.

Det er vel også en logisk opbyning af et regelsæt, der bygger på en moeromsætningsafgift, at momsen kan fratrækkes hvor man har udgifter i forbindelse med "værditilførslen" -  ligesom det må forekomme logisk at der IKKE er fradrag i momsen for en momsfri ydelse!

Henrik

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)