Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal vi eje vores virksomhed sammen?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Min Kone og jeg skal starte vores egen virksomhed, men er i tvivel om hvordan ejerforholdet skal oprettes, for at få mest muligt ud af indtægten. Vi forstiller os at firmaet skal oprettes i hendes navn, da hun pt. ingen indtægt har. På den måde kan vi udnytte hendes bund skat. Jeg betaler top skat og skal fortsat arbejde. Vi ejer en lejlighed sammen, hvor jeg udnytter hendes fradrag.

Nu har vi set, at det også er muligt at oprette en enkeltmands virksomhed med flere ejere. Er det en fordel eller ulempe iforhold til beskatning af indtægten, hvis vi ejer den sammen?

Er der evt. andet vi skal være opmærksomme på iforhold til dette?

Venlig hilsen Victor

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Øh.... Når I er ægtefæller så har ingen betydning idet skatten beregnes "under et  for jer"

En enkeltmandsdirma med flere ejere - et I/S. Der beregnes skatten ikke i I/S'et, men beregnes hos den enkelte interessent med den andel som vedkommende  ejer af firmaet.

Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar. Forstår ikke helt. Så vidt jeg kan forstå bliver overskudet personligt beskattet. Det må betyde, at det umildbart vil være en fordel, hvis min kone ejer firmaet alene, da hun ikke har nogen indkomst iforvejen. Jeg ville som ejer  komme til at betale topskat af overskudet. Eller hvad?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Victor,

Lad os lige adskille skatteberegningen og ejerskabet af jeres kommende virksomhed.

Med hensyn til beskatningen vil der være en lille forskel at lade den beskatte hos din kone. Du skal dog være opmærksom på at du i dag får overført  hendes uudnyttede fradrag i forbindelse med din skatteberegning. Så isoleret set vil din skat stige, da din kones fradrag nu bruges på det overskud I måtte få i virksomheden.

Hvor meget det vil betyde i kroner og øre afhænger afhænger jeres øvrige forhold.  Et udgangpunkt hvor du har en indkomst på 500 tkr. og virksomheden et overskud på 150 tkr. vil give en forskel i beskatningen på 20 tkr.  i forhold til hvis indkomsten blev beskattet 650 hos dig  i modsætning til 500 tkr. hos dig og 150 tkr. hos din kone....

Nettovirkningen vil være mindre, når jeres øvrige fradrag indgår i beregningen. Men gå ind på SKAT under TAST SELV så kan du selv lege med de tal som er aktuelle og herunder se virkningen ved forskellige overskud af jeres virksomhed.

Ejerskab. Hvis I laver et I/S - det vil sige at I begge står fsom medejere af selskabet, kan I godt lave en interessentskabskontrakt, der siger at I begge ejer 50%., men at overskuddet skal tilfalde din kone og ind gå i hendes skatteberegning. I kan som argument for dette angive at skævdelingen skyldes at det er din kone som har leveret arbejdsindsatsen i firmaet. Dette kan I i praksis gøre ved at lave et papir der siger, at det er aftalt at 100% af resultatet skal beskattes hos Fru Victor77.

Så konklusion - ja en lille fordel afhængig af beløbene at lægge indkomsten hos dine kone. Der er intet til hindrer for at lave et I/S og I begge står som lige medejere...

Fra Middelfart
Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sige at det kommer meget an på indtjeningen i firmaet. Typist vil man ændre disse ting når der firmaet er kommet på rette vej med gevinst.

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I den situation bør man vel også gøre sig lidt overvejelser om hvad der skal ske hvis tingene ikke går som de skal - her tænker jeg som sortseer på hvis i bliver skilt. Ved godt det ikke er det man tænker på når man startet så noget, det gør man jo heller ikke når man bliver gift.

Jeg ville måske overvej et Aps, personligt synes jeg det er nemmere at styre skat osv. specielt hvis i, i den samme manøvre, opretter to holdingselskaber som fælles ejer jeres fælles firma.

Men det kan godt være jeg anskuer det helt forkert?

/Kasper

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper!

Næ.... Problemstillingen er såment relevant nok. Sådan er det altid med at lave virksomheder sammen med andre - uanset om det er ægtefæller, venner eller noget helt tredje. Der kan altid komme en sky foran solen og det bør man allerede fra starten  have tænkt over.

Men... en konstruktion som start med 2 holdingselskaber koster penge. Ikke bare i stiftelse, men også udløser konstruktionen revisionspligt .... så allerede da skal der indkalkuleres 2 gange revisionshonorarer.

Jeg er tilhænger af at når begge ægtefæller deltager i en virksomhed, at begge også står opføært som ejere. Det er med til at underbeygge følelesen af at det er noget som man skaber sammen. Det er godt både når det går fremad for virksomheden og det er godt at man også er fælles om det når det godt skidt.

En løsning kunne være at lave et I/S og når dette I/S har midler nok så omdanne det til et ApS via en skattefri virksomhedsomdannelse. Der skal ikke så meget til - specielt hvis kapitalkravet bliver nedsat til 50.000 kr. fra nytår af.

Skattemæssigt kan det jvf. ovenstående fordele det efter aftale. Afhængigt af hvad der er mest optimalt. Hvis de ikke har brug for indkomsten til at leve for kunne de bruge virksomhedsskatteordningen og nøjes med en foreløbig beskatning på 25%...

Henrik

Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarne. Vi regner lidt på det, men ender nok med I/S eller enkelt ejet virksomhed i første omgang.

Victor77

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)