Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CMS vs. programmør

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 16. Jun 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv udviklet mod temmelig mange forskellige systemer.
Herunder Mambo, Joomla og Drupal.

I stedet for at tænke på systemer vil jeg anbefale at du sikrer dig at den løsning du vælger overholder nogle krav.
Jeg skriver lige dette hurtigt, så jeg får ikke alt med, men her er nogle krav jeg ville stille, og noget er selvfølgelig vigtigere end andet.

Mht. SEO
Du SKAL kunne redigere og have fuld kontrol over som minimum følgende.

* Sidetitel - Den der ses i søgemaskinernes lister - SERPS
* Titel - Den titel der ses på siden
* Meta Description
* Meta Keywords
* URL - Det bør være muligt at skrive/generere såkaldt rene urls.
* Let tilgang til redigering af teksterne - Helst online Editor.
* Et cms system bør kunne klare versionsstyring.
F.eks. kan du i Drupal gemme alle ændringer som versioner, og dermed blot gå tilbage til forrige version, hvis dine ændringer ikke virker efter hensigten.

Alt efter hvilken type forretning du laver er der andre krav som f.eks.
Let integration med
*E-handels-system
*Blog
*Forum
*Fotoalbum.
*Let mulighed for indlejring af video direkte på dit site.
*ETC.
Da du selv ved mest om hvad der skal være muligt på dit site, kan kun du selv vide hvad der skal være på listen.
Den bedste løsning er formentlig baseret på moduler, som giver dig mulighed for ekstra funktionalitet af mange slags.

Når du vælger et open source CMS, er der nogle ekstra overvejelser.
*Opdateringfrekvens - Der kommer løbende updates til at lukke sikkerhedshuller, og enten skal du selv gennemføre disse opdateringer, eller også have en aftale med en der kan opdatere.
Dette skyldes at open source software bliver rettet øjeblikkeligt, når der findes et sikkerhedshul, mens legacy software(kommercielt) ofte afventer næste planlagte udgivelse før der kommer sikkerhedsopdateringer, så det er for mig et udtryk for højere sikkerhed.

Fokus på sikkerhed
Jeg valgte at skifte fra Mambo til Joomla, da det oprindelige udviklerteam for Mambo brød ud og ønskede at lave et system baseret på Mambo, men med mere fokus på sikkerhed. Nu kører jeg kun Drupal med mindre en kunde insisterer på noget andet.

Brugerbase størrelse og evt. fora.
Det er uproblematisk at deltage og få gode råd fra de fora som hører til de forskellige CMS systemer, såfremt du er engelsk talende, men skal du bruge de danske fora, så er jeg absolut ikke imponeret over den grad af støtte du kan få til selv at lære at gøre tingene korrekt.

Leverandørbinding.
Du bør sikre dig at du kan skifte leverandør i morgen, hvis det leverede ikke lever op til dine krav.
Dette er en yderst vigtig overvejelse, og alt afhængig af systemet bør du undersøge hvad der kræves i tilfælde af at du ønsker at skifte leverandør.
Jeg har set flere tilfælde hvor en køber har fået et system, som er direkte handicappet ift. at lave SEO og blive synlig, og desværre også nogle leverandører, som ikke har været i stand til eller haft viljen til at tilrette deres system til disse krav, selv om kunden har betalt store beløb for at få systemet leveret.

Krav til ekstern hjælp.
Ift. f.eks. Drupal kan du klare dig rigtig langt med moduler, men skal du lave noget helt nyt, så skal du bruge en PHP programmør til at lave noget der kan hookes ind i drupal systemet.
På samme måde kan de fleste lære at opdatere drupal forholdsvist nemt med sikkerhedsopdateringer, men skal du have ændret i skabelonerne, så skal du muligvis have hjælp udefra.

Vær også opmærksom på at selvom et CMS system virker tillokkende, så er der ofte en stejl indlæringkurve, og drejer det sig om et mindre site, kan det ofte bedre betale sig at holde sig til html, eftersom du kan klare det meste af det ovennævnte med ganske almindelige html sider.
Skal du bruge funktionalitet som automatisk udgivelse af sider på et bestemt tidspunkt, eller indeholder sitet mange sider er et CMS formentlig bedst.

Den rigtige måde at starte er iflg. min opfattelse at lave en fornuftig analyse af hvad der skal laves, og derefter opstille en liste over ufravigelige krav til systemet og ønsker til funktionalitet.
Det vil give dig et beslutningsgrundlag for at vælge system uden nogen form for religion ift. brand.

Skriftlige krav til systemet.
Når du entrerer med en leverandør, så sørg for at I har en skriftlig liste over den funktionalitet der skal være i det leverede system. Det er ikke fedt at betale 35.000 for et system, for så at opdage at du ikke kan tilføje selvstændige titler og meta descriptions i det system du har fået, og at ham der har "udviklet" systemet ikke aner, hvordan man implementerer disse ændringer. Når kravene ikke er aftalt på skrift, så ender du med at droppe dit ubrugelige nye system, og betale for et nyt igen.

Hvor meget tid vil du ofre?
Vil du afsætte den nødvendige tid til at sætte dig ind i et CMS og forstå det godt nok til at kunne udnytte det rigtigt. Det er muligt at et CMS system vil fungere perfekt for dig, når du har lært det at kende, men set i forhold til den tid du skal bruge, er det sommetider smartere at klare sig uden.

kh

;0)Bent

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anita

Jeg har sendt dig et Beta login. Du må lige bærer over med introduktions videoen, der er lidt nørdet. Der kommer snart en mere designer venlig version.

Derudover starter vi i denne uge, selve udviklingen af en Photoshop integration (Den kommer til at gøre tingene så meget lettere).

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Jeg har efterhånden snakket med en del designere om problemstillingen. Langt størstedelen af dem ser HTML, CSS medvidere, som selve problemet. De gider simplethen ikke sidde og nørkle med koder og browserforskelle etc. Istedet vil de fokusere på deres hovedkompetence som er grafisk kreativitet.

Så selvom det for os IT-nøder er en smal sag at sætte sig ind i f.eks. Umbraco eller Joomla. Så er det for langt de fleste designere rigtigt besværligt, fordi det kræver at man som minimum lærer Html.

For at lave en løsning, for disse skal man lave et system, hvor de ikke skal beskæftige sig med koder. Som vi har løst det, har vi lavet en række grafiske byggeklodser og en indholdsmodel, som designeren arbejder med via drag-n-drop.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lundsby

Jeg har ikke snakke med en del designere, men jeg har en anden indstilling til problemet. De fortsætter med at lave deres design i photoshop. Det færdige design sendes til et firma som kan skære det ud i HTML og derved kan du nemt sætte HTML'en ind.

Men du har ret i at drag'n'drop er fremtiden inden for CMS så derfor skal jeg også til at kigge på det til min webshop.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Det er helt okay, at du har en anden indstilling til det. Men jeg forstår ikke hvorfor, det virker åbenlyst specielt i disse tider, at hvis designeren kan gøre arbejdet selv, som er det fornufigt.

Der er en del fordele ved, at designeren selv laver opskæringen. Nemlig:

- Det giver typisk kortere produktionstid og bedre økonomi. Primært fordi man ikke skal involvere en anden part, specielt ikke en programmør. Kommunikationskløften imellem designere og programmører er typisk relativt stor.

- Det giver et bedre resultat. Undervejs i opskæring af en PSD-fil, skal der foretages en del valg der har grafisk betydning, og her træffer programmører typisk de forkerte valg set med en designers øjne. Mange designere ønsker også at følge processen, for at kvalitetssikre deres arbejde, hvilket er svært når selve arbejdet skal udføres af en programmør.

Jeg er godt klar over at dette betyder at der bliver noget færre programmør timer til udskæring af html. Og at dette rent økonomisk er lidt ærgeligt, set med it-konsulent øjne.
Tilgengæld kommer der en række muligheder for at udvikle applikationer, baseret på vores platform, og sælge dem via en markedsplads samt deres egen side. Det skulle gerne blive noget sjovere, end at skære html både økonomisk og i ordets egentlige forstand.

Jeg glæder mig meget til, at se dit system når det bliver klar. Men istedet for at lave dit eget system, hvorfor så ikke bygge en løsning baseret på vores ? Jeg en af de bedste grunde, er jo nok at vores api ikke er tilgængeligt pt. Men forhåbentligt for vi snart tid til at åbne det.
Idag er vi allerede i dialog med to virksomheder som ønsker at lave noget til vores platform. De vil ramme henholdvis ejendomsmælgere og restaurationsejer. Det er tydeligt at se at de for en noget lavere investering (under 1% af hvad vi har investeret) langt hurtigere, opnå et rigtigt fornuftigt afkast.

Dette er fordi at mens en branche specifik løsning, gerne må koste relativt mange penge. Så må en webplatform stortset ikke koste noget, ihvertfald hvis man gerne vil bredt ud. Faktisk kunne vi rigtigt godt tænke os at lave en freemium model, når vi lancerer internationalt.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Jeg glæder mig meget til, at se dit system når det bliver klar. Men istedet for at lave dit eget system, hvorfor så ikke bygge en løsning baseret på vores ? Jeg en af de bedste grunde, er jo nok at vores api ikke er tilgængeligt pt. Men forhåbentligt for vi snart tid til at åbne det.

Ja.... hvis du kan gøre så jeg kan få en "licens" til at bruge jeres kode uden at skulle forbi jer, så vil det være en mulghed. Det er vel kun javascript I bruger?

 

 

Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 40
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er to cms systemer jeg anvender. Umbraco kan varmt anbefales når der skal arbejdes med dot net. Til Php kan jeg anbefale Modxcms.com.

Begge cms systemer er i mine øjne ret hurtige at sætte sig ind i og friheden er stor uden at det er med til at gøre tingene besværlige at arbejde med.

/Christian

Fra København
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Bolette Obbekær - Bedre web Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torben

Prøv evt. at bruge WordPress som CMS og Artisteer til dit layout. I Artisteer kan du lave temaer til WordPress næsten ugen begrænsninger - og din kunde bliver ikke bundet op på en bestemt leverandør.

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Vores leveringsmodel, at Saas hvilket betyder at udviklingsoplevelsen er lidt al Facebook. Så selve din applikation, vil så kører dels som en webservice(til nogle ting) og dels som nogle filer og datatyper hos os.

Så desværre kan man ikke komme uden om os, selvom det kan virke som en ulempe, så er der også nogle fordele ved det. Både for dig og din kunde. For dig varetager vi alle sikkerhedsopdatering og kontrol browser problematikker, så du aldrig skal bekymre dig om det. Vi varetager iøvrigt også telefonsupport på basis systemet, hvilket betyder at du slipper.

For din kunde, har den fordel at udover at kunne afvikle din applikation/kontrol, så har han også mulighed for at afvikle alle de andre applikationer/kontroller på markedspladsen. Hvilket vil sige at du f.eks. laver et system til vvs-folk, og du har en kunde som også kunne tænke sig et diskussionsforum på sin side. Så kan kunden bare gå på markedspladsen, og hvis der findes et diskussions forum så kan han købe det. Formendtlig til en pris, der er en brøkdel af hvad det koster at få det custom udviklet.

Der er en række rigtigt fornuftige forretningsmuligheder åbne ved at bygge noget på vores platform. Som jeg meget gerne vi diskuterer med dig på mødet, hvis du er interesseret ? Du kan jo se det sådan at hvis det er noget for dig så har du fundet en rigtigt god forretningsmulighed, hvis det ikke er noget så få du en masse inspiration til dit eget system.

Det skal iøvrigt siges, at drag-n-drop delen, kun er en måske 5 % af den samlede arbejde vi har lavet, langt det meste af tiden er gået med at skrive den underliggende model, der gør det interessant at drag-n-droppe, samt muligt at udvikle til platformen i et vilkårligt sprog.

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

cwb:

Der er to cms systemer jeg anvender. Umbraco kan varmt anbefales når der skal arbejdes med dot net. Til Php kan jeg anbefale Modxcms.com.

Begge cms systemer er i mine øjne ret hurtige at sætte sig ind i og friheden er stor uden at det er med til at gøre tingene besværlige at arbejde med.

Igen, hvis man har tid og lyst til at sidde og nørkle med html m.v, så er specielt Umbraco et rigtigt godt system.

 

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)